۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
تصمیمات مشترک اقتصادی دولت و مجلس، به حل مشکلات کشور کمک می‌کند
وزیر اسبق اقتصاد:

تصمیمات مشترک اقتصادی دولت و مجلس، به حل مشکلات کشور کمک می‌کند

دانش جعفری، وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه تصمیمات مشترک کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و وزرا، یک پدیده بسیار خوب است، گفت: هماهنگی بین مجلس و دولت با این تصمیمات مشترک، افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش بازار، داوود دانش جعفری، وزیر اسبق اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص دلایل ناکارآمدی اقتصادی و تصمیمات مجلس و دولت برای رفع مشکلات اقتصادی،  با بیان اینکه تصمیمات اخیری که کمیسیون‌های اقتصادی مجلس به همراه وزرای دولت اتخاذ کرده‌اند، یک پدیده بسیار خوب است، گفت: هماهنگی بین مجلس و دولت با این تصمیمات مشترک، افزایش پیدا می‌کند و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود می‌تواند در حل بعضی از مسائل کشور راهگشا باشد.

وی با اشاره به چهار تصمیم مشترکی که بین دولت و مجلس اتخاذ شده است، اظهار کرد: تشکیل یک سندیکا برای عضویت صادرکنندگان خوشنام و ایجاد یک اتاق تهاتر مرکزی کالا با کالا از جمله این تصمیمات است. هدف این اقدامات، ایجاد صادرات کالای غیر نفتی در برابر واردات به کشور است.

وزیر اسبق اقتصاد به دیگر تصمیمات اتخاذ شده دولت و مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی اشاره و عنوان کرد: تشکیل پنجره واحدی برای صادرات نفت و انجام فعالیت در برابر واردات هدف این طرح است. چهارمین تصمیمی که اتخاذ شده است، درباره جبران کسری بودجه از روش‌های کم هزینه است به طوری که این تصمیم نباید منجر به افزایش تورم و نقدینگی شود، که انتشار اوراق دولتی و بازگردانی این اوراق توسط بانک مرکزی در قالب عمالیات باز از جمله آن است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: هر تصمیمی که به صورت مشترک بین دولت و مجلس اتخاذ شود، مبارک است و این به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌کند زیرا در تصمیمات مشترک، یک هماهنگی راهگشا وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه صادرات غیر نفتی، بیان کرد: ارز بخشی از صادرات غیر نفتی باز نمی‌گردد یا اینکه با تاخیر وارد می‌شود. اگر در این رابطه هماهنگی وجود داشته باشد و کسانی که اقدام به صادرات می‌کنند، متعهد باشند که ارز را باز گردانند، خیلی از مشکلات کشور در این رابطه حل می‌شود.

دانش جعفری بیان کرد: پیش بینی می‌شود نیاز وارداتی کشور در سال جاری حدود ۳۷ میلیارد دلار باشد. در سال‌های گذشته بالای ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم. بنابراین اگر کل صادرات نفت کشور قطع شود، این امکان را داریم که با صادرات غیر نفتی روی پای خودمان بایستیم و در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم.

کد خبر: ۵۰٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha