۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
برای صادرات ۲ میلیارد دلاری در سال آینده، برنامه ریزی کنیم
دبیرکل اتاق تهران:

برای صادرات ۲ میلیارد دلاری در سال آینده، برنامه ریزی کنیم

عشقی، دبیرکل اتاق تهران گفت: از مجلس و وزارت خارجه بخواهیم تا آخر سال آینده دو میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش بازار، بهمن عشقی در نخستین نشست شورای سیاست گذاری و هماهنگی صدور خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث کشور افزود: امروز از اتاق تهران بخواهیم چهار کشور را برای صدور خدمات فنی و مهندسی مشخص کنیم و از همه بخواهیم در این راه ما را یاری کنند.

وی گفت: از این فرصت استفاده کنیم و آن را مغتنم بشماریم و همزمانی و اشتراک زمان دولت و مجلس را قدر بدانیم و از آن استفاده کنیم.

دبیرکل اتاق تهران افزود: با وجود مهندسان زیادی که در کشور داریم که هم اکنون حقوق سه تا چهار میلیونی دریافت می‌کنند در حالی که هزینه زیادی برای تربیت آن‌ها صرف شده، می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها در طرح‌های سایر کشورها استفاده کنیم تا هم برای آن‌ها و هم کشورمان ارزآور و پول ساز باشند.

عشقی گفت: اگر دولت کار را به بخش خصوصی واگذار کند نتیجه خوبی خواهد گرفت به طور مثال ماسک در اوایل امسال هر عدد سه هزار تومان بود، اما از زمانی که اعلام شد هر کس می‌تواند ماسک تولید کند قیمت آن به ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت، این موضوع در زمینه الکل نیز مصداق دارد پس نشان می‌د هد وقتی کار را به بخش خصوصی و تولید انبوه بسپاریم قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.

در این نشست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران نیز گفت: موتور توسعه عشق است زمانی با عشق کار می‌کردیم و به منافع شخصی و سیاسی فکر نمی‌کردیم اگر حالا نیز این طور باشد خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود، اما ما عاشق خودمان هستیم و عاشق مردم نیستیم و، چون خودشیفته ایم مشکلی حل نمی‌شود.

خرم افزود: هرجا منافع شخصی و سیاسی به وسط آید همه چیز به هم می‌ریزد ما بعد از ۴۱ سال حق نداریم خطا کنیم فرصت نداریم برگردیم بنابراین نباید جای همدیگر بنشینیم.

وی با اشاره به تاثیر حضور مشاوران در دنیا گفت: مشاوران تولید فکر می‌کنند بیایید جای یکدیگر نقش بازی نکنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: شفاف سازی و دادن اطلاعات درست را اصل بدانیم و امروز دسترسی آنلاین به هر پسوردی (یوزری) ‌را باید فراهم کنیم.

خرم گفت: سازمان نظام مهندسی هم اکنون ۵۵۰ هزار عضو دارد بنابر این باید با استفاده از این جمعیت مهندسان صادرات خدمات فنی و مهندسی را راه بیاندازیم و ده‌ها هزار شغل ایجاد شود کاری که در سال‌های اخیر اصلا انجام نشده و فرصت‌های شغلی مثل جنگل و مرتع بوده که خود به وجود آمده و کسی آن را نکاشته است.

دبیرکل عالی کانون کارفرمایان کشور نیز در این نشست به عدم یکپارچگی بخش خصوصی اشاره کرد و آن را یکی از مشکلات بخش خصوصی برشمرد و گفت: به دلیل برنامه ریزی‌های پراکنده‌ای که داریم نیروهای کارآمد خود را از دست می‌دهیم.

حمیدرضا سیفی افزود: دوران هیئتی عمل کردن تمام شده است و برای صدور خدمات فنی و مهندسی باید برنامه ریزی و یکپارچه سازی کنیم.

وی گفت: در حال حاضر یک برنامه هدفمند که تشکل‌ها آن را قبول داشته باشند و قوانین و مقرراتی که از آن برنامه حمایت کند نداریم بنابراین نمی‌توانیم نتیجه بگیریم.

سیفی به وجود رایزن اقتصادی در صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: ترکیه ۲۰ رایزن اقتصادی برای حضور در کشور عراق دارد و کره جنوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ۷۰ رایزن اقتصادی در دنیا دارد در حالی که ایران فقط شش رایزن اقتصادی در دنیا دارد که نشان می‌دهد ما شیپور را برعکس می‌زنیم.

کد خبر: ۵۰٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha