۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
قطب دامداری ایران گوشت ندارد؛ افزایش ۵۰هزار تومانی قیمت گوشت در تبریز
بازار از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

قطب دامداری ایران گوشت ندارد؛ افزایش ۵۰هزار تومانی قیمت گوشت در تبریز

تبریز- آذربایجان شرقی در حالی به عنوان قطب دامداری ایران مطرح است که این روزها به دلایل نامعلوم مردم این استان با موضوع کمبود گوشت و گرانی آن روبه رو هستند.

بازار؛ گروه استان ها: نزدیک دو هفته می شود که قصابان تبریزی اقدام به افزایش قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله کرده اند و دلیل آن را کمبود گوشت عنوان می کنند. این در حالی است آذربایجان شرقی با داشتن بیش از هفت میلیون واحد دامی، یکی از مهم ترین قطب های تولید محصولات دامی و گوشت در کشور است.

گشت و گذار خبرنگاران بازار در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی نیز حاکی از آن است که مشکل گرانی و کمبود گوشت گوسفندی و گوساله فقط مختص تبریز نیست و بیشتر شهرهای استان این مشکل را دارند.

کارشناسان حوزه دام افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ خوراک دام ها را باعث کاهش صرفه اقتصادی دامداری در داخل کشور و افزایش قاچاق دام از مرزهای کشور عنوان می کنند

این در حالی است که کارشناسان حوزه دام افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ خوراک دام ها را باعث کاهش صرفه اقتصادی دامداری در داخل کشور و افزایش قاچاق دام از مرزهای کشور عنوان می کنند و می گویند اگر این رویکرد ادامه پیدا کند در فصل سرد تمام مناطق کشور با کمبود گوشت مواجه می شود.

بررسی خبرنگار بازار از چند قصابی در مناطق مختلف شهر تبریز حاکی از آن است که گوشت گوسفندی با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به چند ماه گذشته اکنون به قیمت ۱۹۰ هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین گوشت گوساله نیز با رشد ۴۰ هزار تومانی به قیمت ۱۴۵ هزار تومان در قصابی ها به فروش می رسد.

مردم در قصابی‌ها هم صف کشیده‌اند
بعداز صف بستن مردم تبریز مقابل نانوایی ها در ماه گذشته که به دلیل تعطیلی برخی از نانوایی ها اتفاق افتاده بود و یا صف هایی که به دلیل کمبود روغن نباتی در مقابل فروشگاه ها تشکیل شده بود حالا نوبت به قصابی ها رسیده که شاهد صف بستن مردم در برخی از قصابی های مرکز شهر و بازار بزرگ هستیم چراکه برخی از آنها گوشت را بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان ارزان تر به فروش می رسانند.

عزیزی یکی از شهروندان تبریز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: گوشت گوساله در اکثر قصابی های شهر به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسد ولی قصابی بازار تبریز قیمت آن را ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرده و مردم برای همین در این قصابی صف بسته اند تا گوشت خرید کنند.

چند ماهی می‌شود گوشت نخورده‌ام
یکی دیگر از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اوضاع اقتصادی و درآمد مردم تعریف چندانی ندارد و دیگر قدرت خریدی برای ما باقی نمانده است و من و خانواده ام چند ماهی می‌شود گوشت نخورده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات اقتصادی کمر خانواده ها را خم کرده است. نان و روغن و تخم مرغ نسبت به چند ماه گذشته افزایش قیمت داشته است و برای همین بیشتر در خانه لبنیات استفاده می کردیم که آن را نیز گران کرده اند.

نیم کیلو گوشت ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بنده که ماهانه فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می گیرم و باید ۸۰۰ هزار تومان آن را نیز اجاره خانه بدهم چطور گوشت بخرم

این شهروند افزود: نیم کیلو گوشت ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بنده که ماهانه فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می گیرم و باید ۸۰۰ هزار تومان آن را نیز اجاره خانه بدهم چطور گوشت بخرم و با کدام پول امرار معاش کنم.

وی گفت: سال گذشته بیشتر گوشت منجمد مصرف می کردیم چراکه قیمتش خیلی پایین بود که آن نیز امسال نایاب شده است و دیگر خبری از گوشت منجمد نیست.

نبود گوشت منجمد در بازار
رئیس اتحادیه قصابان تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص دلایل افزایش قیمت و کمبود گوشت در تبریز گفت: نبود گوشت منجمد در بازار باعث افزایش مصرف گوشت گرم گوساله و گوسفند شده است و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.

ایوب آقاپور سپس گفت: البته خریداران گوشت گرم مردم عادی نیستند، چراکه قدرت خرید شهروندان بسیار پایین آمده است. بلکه گوشت گرم را بیمارستان ها و مراکز نظامی و دولتی و بخش خصوصی خریداری می کنند در حالی که در گذشته این مراکز برای پخت غذا از گوشت منجمد استفاده می کردند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود گوشت منجمد تنظیم بازار مصرف گوشت گرم را با نوسان مواجه کرده است، افزود: عرضه و تقاضا دیگر عامل نوسان قیمت گوشت در تبریز است.

قیمت نهاده‌های دامی باتوجه به نرخ بالای دلار افزایش داشته و برای همین دامپروری نیز مقرون به صرفه نیست

آقاپور همچنین ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی باتوجه به نرخ بالای دلار افزایش داشته و برای همین دامپروری نیز مقرون به صرفه نیست و این موضوع باعث کاهش تولید گوشت می شود.

نرخ دام زنده تعیین شود
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی تبریز نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: کاهشی در کشتار دام و توزیع گوشت در کشتارگاه نداریم ولی تعیین نشدن نرخ دام زنده باعث گرانی گوشت شده است.

کریم قدرتی با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر نرخ دام زنده تعیین شود، افزود: برای مدیریت سریع باید هر چه زودتر قیمت دام‌های زنده و تمام شده نهاده‌های دامی و هزینه‌های موجود، کارشناسی و اعلام شود.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار به صورت نامعقولی افزایش داشته است، ادامه داد: متاسفانه در این بین برخی از سودجویان از آب گل آلود ماهی می گیرند و باید دستگاه های نظارتی با دلالان بخش گوشت و کالاهای اساسی برخورد کنند.

تاثیر افزایش نرخ نهاده های دامی بر قیمت گوشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در خصوص اینکه این استان قطب دامداری کشور است، افزود: حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که در یک سال گذشته با وجود تورم و افزایش قیمت در بسیاری از کالاها ولی قیمت دام سبک و سنگین افزایش نداشته است.

اکبر فتحی با تاکید بر اینکه باید قیمت دام زنده مشخص شده و نسبت به سال گذشته رشد قیمتی داشته باشد، افزود: ثابت بودن قیمت دام سبک و سنگین باعث کاهش رغبت دامداران برای فروش دام ها می شود و این موضوع در کمبود گوشت در بازار نقش مهمی دارد.

امسال نهاده های دامی رشد قیمتی بالایی داشتند و باید قیمت دام زنده به همین میزان افزایش پیدا کند تا دامداران برای پرورش دام رغبت داشته باشند

وی با اشاره به اینکه گوشت در این یک سال گذشته افزایش قیمت خاصی نداشته است ولی در هفته های اخیر رشد قیمتی داشته گفت: امسال نهاده های دامی رشد قیمتی بالایی داشتند و باید قیمت دام زنده به همین میزان افزایش پیدا کند تا دامداران برای پرورش دام رغبت داشته باشند.

نقش دلالان در افزایش قیمت گوشت
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم تخصیص ارز دولتی برای تأمین نهاده های دامی تأکید کرد و گفت: مسئولان بانک مرکزی باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند. قطعا بعد از تأمین دارو، مهم ترین مسئله تأمین نهاده دامی و کنترل قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز است.

غلامرضا نوری قزلجه با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور، اظهار داشت: افزایش قیمت گوشت به افزایش قیمت دام زنده بر می گردد، تولیدکنندگان اعلام می کنند که در ماه های اخیر قیمت گوشت افزایش نداشت و حالا قیمت این محصول خود را با تورم و قیمت سایر محصولات منطبق کرده است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دام زنده، گرانی نهاده دامی است، در شرایط کنونی برخی از نهاده ها بدون ارز ترجیحی تأمین شده و این مسئله موجب افزایش هزینه تأمین نهاده می شود.

بعد از تأمین دارو، مهم ترین مسئله تأمین نهاده دامی و کنترل قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز است

نوری قزلجه بر لزوم تخصیص ارز دولتی برای تأمین نهاده های دامی تأکید کرد و گفت: اگر برای دولت مقدور باشد، باید ارز ترجیحی برای خرید نهاده های دامی اختصاص دهد، از این رو مسئولان بانک مرکزی باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند. قطعا بعد از تأمین دارو، مهم ترین مسئله تأمین نهاده دامی و کنترل قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل تأثیرگذار در افزایش قیمت گوشت، فعالیت سودجویان و دلالان در بازار است، از این رو دستگاه های نظارتی و دولت باید از بروز اختلاف قیمت در بازار جلوگیری کنند. افزایش قیمت محصولات باید متناسب با میزان افزایش قیمت نهاده باشد، یعنی اگر نهاده یک درصد گران شد، قیمت گوشت نیز به همان میزان افزایش یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: محصولات پروتئینی و لبنی جزء مایحتاج ضروری مردم است، حال اگر قیمت ها افزایش یافت، دولت باید برای اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه برنامه ریزی کلانی را صورت دهد.

گفتنی است مصرف روزانه گوشت قرمز در شهر تبریز بین ۳۰ تا ۵۰ تن است و حداقل نصف این مقدار از گوشت های منجمد تامین می شد که مسئولان امر می توانند با توزیع فراوان گوشت منجمد در بازار تقاضا برای خرید گوشت گرم را کاهش داده و قیمت ها را کنترل کنند.

البته نباید فراموش کرد که تا چند ماه گذشته سویا و علف با قیمت پایینی به دست دامدار می رسید ولی هم اکنون باید علوفه دام را چند برابر قیمت خریداری کنند که همین امر بر قیمت تمام شده گوشت قرمز نیز تاثیر مستقیم دارد و باید فکری در این خصوص اندیشیده شود.

کد خبر: ۵۰٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha