۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
بخش دولتی قادر به اشتغالزایی نیست
یک تحلیلگر اقتصادی:

بخش دولتی قادر به اشتغالزایی نیست

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بخش زیادی از اقتصاد کشور به دلیل دولتی بودن قادر به اشتغال زایی جدید نیست و اشتغال زایی در این بخش ها را باید از اذهان عمومی دور کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس علوی راد در یادداشتی نوشت:
باور عمومی این است که با توجه به حجم نسبتا بزرگ بخش عمومی کشور و مداخله دیرینه و گسترده دولت ها در نظام اقتصادی ایران، استخدام های گسترده ای در دستگاه های اجرایی دولتی صورت می گیرد. این در حالی است که نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می دهد عصر اشتغال زایی دولتی به پایان خود نزدیک شده است. چرا؟
به طور متوسط طی دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴، شاغلان بخش خصوصی ۸۲ درصد از کل شاغلین را شامل می شوند و بخش عمومی تنها ۱۸ درصد از شاغلین را در بر داشته است. ابن سهم در سال ۹۷ به پایین ترین میزان یعنی ۱۵/۵ درصد رسیده است.
علاوه بر این روندها حاکی از تضعیف نقش بخش عمومی در جذب و ایجاد اشتغال است. در سال ۱۳۸۶ حدود ۱۷ درصد کل شاغلین اضافه شده در کشور  مربوط به بخش عمومی بوده و این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۸ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه بخش عمومی در سال ۹۷ با خالص اشتغال منفی مواجه بوده است.
به نظر می رسد بخش دولتی ظرفیت های لازم و توان کافی برای بالا بردن سطح اشتغال فعلی را ندارد بنابراین لازم است این باور که بخش عمومی به علت دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد کشور قادر به اشتغال زایی جدید است را از اذهان عمومی دور کرد.
همه ی آنچه گفته شده اهمیت تقویت  سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی، سرمایه گذاری خارجی، عبور از بازرگانی خارجی سنتی و کارآفرینی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در افق پیش رو را گوشزد می کند.
برخی بررسی های رسمی نشان می دهد تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی متقاضی شغل خواهند بود.
بنابراین شاید بهتر باشد دولت فعلی در عمر باقی مانده خود با عبور از نسخه شکست خورده پول پاشی برای ایجاد فرصت های شغلی در دو دهه گذشته به حضور واقعی و پر سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران تن بدهد.

کد خبر: ۵٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha