۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
۶۲ کشور بازار صادراتی واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی/ معادن با کمک دانشگاه ها به فناوری جدید مجهز می شوند
رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی در گفتگو با بازار:

۶۲ کشور بازار صادراتی واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی/ معادن با کمک دانشگاه ها به فناوری جدید مجهز می شوند

امین زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، گفت: با دانشگاه های مطرح تفاهم نامه ای امضا کرده ایم تا معادن را به فناوری های جدید مجهز کنیم.

سجاد صفری؛ بازار: «حبیب امین زاده» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که میزان صادرات استان آذربایجان شرقی به خارج از کشور در سالجاری، چقدر بوده است؟ اظهار داشت: سازمان صمت استان آذربایجان شرقی از سال گذشته، روند صادرات مواد غیرنفتی را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به اینکه شدت تحریم های آمریکا در اواسط سال ۹۸ افزایش یافت ولی میزان صادرات استان در پایان سال گذشته، نسبت به سال ۹۷ از نظر ارزشی ۵۲ درصد و از نظر وزنی ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا در سالجاری، بر میزان صادرات استان، تاثیر منفی گذاشت و با توجه به اینکه در فروردین ماه و ماه های ابتدایی سال ۹۹ مرزهای صادراتی بسته بودند و عملا صادراتی صورت نمی گرفت ولی با تمهیداتی که اندیشیده شد در ادامه، روند صادراتی بهبود یافت. از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه ۹۹ ارزش صادرات استان به خارج از کشور، ۱ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار بود و از نظر وزنی حدود ۱ میلیون تن کالا از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

امین زاده تصریح کرد: تا پایان شهریورماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان صادرات استان از نظر وزنی ۱۹ درصد کاهش داشته است ولی میزان صادرات استان در ۶ ماهه نخست سالجاری، نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی ۲۸ درصد رشد داشته است. در شش ماهه نخست سال ۹۸ ارزش کالاهای صادراتی استان، حدود ۱ میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار بوده است در صورتی که در ۶ ماهه نخست سالجاری، ارزش کالاهای صادراتی استان ۱ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار بوده است.

وی در ادامه، بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان آذربایجان شرقی براساس پتانسیل ها و توانمندی های استان، مواد پلاستیکی و کالاهای پلاستیکی، میوه های خوراکی، انواع سوخت های معدنی، چدن، آهن، فولاد، فرآورده های غلات (آرد و نشاسته)، دیگ بخار، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و انواع قطعات ماشین ها، مس و مصنوعات مسی، قند و شکر، شیرینی و شکلات، قطعات و مصنوعات چدنی و فولادی، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فرش، کفش و مصنوعات چرمی به خارج کشور هستند.

این مقام مسئول، بیان کرد: کالاهای صادراتی استان آذربایجان شرقی به ۶۲ کشور جهان، صادر می شود؛ ارمنستان، ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان، چین، افغانستان، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان، ده کشوری هستند که بیشترین میزان از بازار صادراتی استان آذربایجان شرقی را شامل می شوند.

امین زاده افزود: کالاهای صادراتی استان آذربایجان شرقی به خارج از کشور، شامل همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان می شود و تنها مختص به واحدهایی نیست که در سطح شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی استان مستقر هستند و لازم به ذکر است، برخی از واحدهای صنعتی استان در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، همچون کشمش و پسته فعالیت دارند و محصولات تولیدی دیگر استان ها را فرآوری می کنند و آن ها را با کیفیت بالاتری به خارج از کشور صادر می کنند.

معادن استان به فناوری جدید مجهز می شوند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که چند واحد معدنی در سطح استان فعالیت دارند؟ به بازار، گفت: در سطح استان آذربایجان شرقی حدود ۷۶۰ واحد معدنی فعالیت دارند که حدود ۴۶۰ واحد از این تعداد فعال هستند و بقیه واحدها نیمه فعال و راکد هستند و یکی از برنامه های سازمان صمت استان در سال جهش تولید این است که بتوانیم واحدهای معدنی نیمه فعال را به طور کامل به بهره برداری برسانیم.

امین زاده اظهار داشت: تعداد ۲۲۸ واحد معدنی نیمه فعال در استان، شناسایی شده اند و مجوزهای لازم و اسناد مربوطه آن ها برای واگذاری از طریق مزایده، آماده شده است. استان آذربایجان شرقی، بزرگترین ذخایز معدنی کشور را در اختیار دارد و از این حیث در رتبه اول کشور قرار دارد. میزان ذخایر معدنی استان، حدود ۸ و نیم میلیارد تن است و از ۵۷ مواد معدنی موجود در کل کشور، تعداد ۴۸ نوع مواد معدنی در استان آذربایجان شرقی قابل دسترسی و فرآوری است.

وی در ادامه با اشاره به میزان اشتغالزایی واحدهای معدنی استان، بیان کرد: حدود ۱۳ هزار نفر در بخش معادن استان آذربایجان شرقی به کار مشغول هستند.

امین زاده تصریح کرد: کوارتز، پوکه، گچ، مس و مواد معدنی برای تهیه سیمان از عمده ترین محصولات تولیدی معادن استان آذربایجان شرقی هستند و کشورهای چین، ایتالیا و ترکیه بازار صادراتی محصولات معدنی استان هستند.

وی درخصوص تکنولوژی و فناوری قدیمی معادن، گفت: معادن استان برای استخراج و فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات قدیمی در اختیار دارند و در همین راستا و برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معادن استان، سازمان صمت با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت استان با دانشگاه های مطرح استان، تفاهمنامه ای به امضا رسانده است تا با استفاده از دانش و توان دانشگاهیان، بتوانیم معادن را به فناوری های جدید مجهز کنیم.

احیای ۴۸ واحد تولیدی راکد در استان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که این سازمان برای به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد چه برنامه های دارد؟ به بازار، گفت: یکی از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید این است که تعداد ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد در کشور را به چرخه تولید برگرداند و سهمیه استان آذربایجان شرقی از این تعداد، احیای ۱۰۵ واحد تولیدی راکد تا پایان سالجاری است.

امین زاده اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه ۹۹ تعداد ۴۸ واحد تولیدی و صنعتی استان به چرخه تولید بازگردانده شده اند که از این تعداد ۳۱ واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی به چرخه بازگشتند و تعداد ۱۷ واحد تولیدی و صنعتی دیگر، خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی وارد مدار تولید شده اند.

وی در پایان گفت: برخی از واحدهای تولیدی راکد به افراد جدید واگذار شده اند و یا برای آن ها سرمایه گذار تعریف شده و یا تغییر کاربری داده اند تا بتوانند وارد مدار تولید شوند و در تلاش هستیم تا بتوانیم تا پایان سالجاری، تعداد ۵۷ واحد تولیدی راکد دیگر را به چرخه تولید بازگردانیم.

کد خبر: ۵۰٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha