۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
نگاه سیاسی بازار را همچنان ریزشی نگه داشته است/ سودسازی عالی شرکتها در گزارش ۶ ماهه/  بورس از این پس تحت تاثیر دلار نخواهد بود
تحلیل روزانه بورس توسط مدیرعامل کارگزاری سینا؛

نگاه سیاسی بازار را همچنان ریزشی نگه داشته است/ سودسازی عالی شرکتها در گزارش ۶ ماهه/ بورس از این پس تحت تاثیر دلار نخواهد بود

در این روزها گزارش های شش ماهه شرکت های بورسی منتشر شده است که گزارش ها عمدتا حکایت از روند مثبت و سود آوری شرکت ها دارد و این نشان دهنده‌ آن است که هم اکنون سهم‌های ارزنده ای در بازار هستند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: رامین ملماسی، مدیرعامل کارگزاری سینا در گفتگو با بازار بیان کرد: این روزها بازار از حالت تحلیل خارج شده است و بیشتر احساسی و تحت تاثیر اخبار و موضوعات دیگر است. عده ی زیادی از سرمایه گذاران تازه وارد بازار شدن و تنها تحلیل آنها این است که شرایط هر روز بدتر می شود و باید تنها فروشنده باشند، بدون اینکه توجه ای به گزارش های شش ماهه و تحلیل دیگران داشته باشند. البته اقدام موثری هم نمی شود انجام داد، زیرا سرمایه گذار در قبال سرمایه خودش اختیار دارد و منافع شخصی خود را بهتر می شناسد.


وی افزود: اما روال در بازار سرمایه به این صورت است که معمولا افرادی که اطلاعات کمتری از بازار دارند به صورت غیر مستقیم وارد می شوند. یعنی از طریق صندوق ها یا شرکت ها وارد می شوند. و آنها به صورت حرفه ای و از روی تحلیل برای سرمایه گذاران خرید و فروش انجام می‌دهند. اما متاسفانه ورودی‌های جدید که مستقیم وارد بورس شدند چه در زمان بالا رفتن و صعود شاخص و چه در پایین آمدن ها به تحلیل های کارشناسان گوش نمی‌دهند.


این کارشناس با اشاره به اهمیت متغییرهای بازار همچون p/e و p/s گفت: اگر بازار را یک بازار انتزاعی در نظر بگیریم  p/s مهم تر است چرا که نگاه آینده نگر داریم اما اگر بخواهیم نگاه گذشته نگر داشته باشیم p/e اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما در حال حاضر در بازار هیچ کدام این ها اولویت ندارد، چون سرمایه گذار اصلا به تحلیل اعتقاد ندارد و به این فاکتورهای تحلیلی سهم نگاه نمی کند. حتی افرادی که متعقد به تحلیل تکنیکال هستند هم نه به حد ضرر و نه به مقاومت ها توجه ندارند.

نگاه سیاسی بازار را همچنان ریزشی نگه داشته است
ملماسی ادامه داد: به طور کلی بازار در یک وضعیت خود مختار است که سرمایه گذار احساس می کند اگر فروشنده نباشد ضرر می‌کند. اما اگر نسبت به بازار دقت داشتند این موارد متغییرهای کم اهمیتی نیستند. برای نمونه اگر p/e بازار را نسبت به دلار بسنجیم، با توجه به اینکه هم اکنون بازار با نرخ ارز ۱۶،۱۷ هزار تومان قیمت می خورد آیا همچنان سرمایه گذار باید در سهم های ارزنده فروشنده باشد؟ همین موضوع نشان دهنده این است که سرمایه گذار هیچ دید تحلیلی نسبت به سهم ها ندارد و تنها به رویکردهای دیپلماتیک دقت می کند و همین نگاه سیاسی بازار را همچنان ریزشی نگه داشته است.

وی افزود: به هرحال در کنار این‌ها موضوعات دیگری هم موجب افزایش رفتارهای احساسی سرمایه گذار در بازار بوده است. مثلا همین نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار موجب جذابیت این بازارها برای سرمایه گذاران می شود.

بازار بورس از این پس تحت تاثیر دلار نخواهد بود
مدیرعامل کارگزاری سینا می گوید: البته به نظر بنده از این پس بازار بورس خیلی تحت تاثیر دلار نخواهد بود و نرخ ارز نمی تواند برای بازار تعیین کننده باشد. حتی اگر نرخ دلار کاهشی باشد، بازار به تحلیل خود باز می‌گردد و با وجود تعداد زیادی از سهم های ارزنده که هم اکنون در بازار است به شرطی که سرمایه گذاران به حرف کارشناسان و تحلیل گران گوش دهند و بر قوه تحلیل جلو بروند می توانند هم خودشان و هم برای بازار رشد خوبی به همراه داشته باشند.

او ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ریزش های اخیر جذابیت هایی است که بازارهای موازی مثل ارز و سکه  ایجاد کرده اند. از دیگر عوامل هم می توان به چشم انداز انتخابات اخیر آمریکا اشاره کرد که روزانه آمار انتخابات و نظر سنجی های آن رسانه ای می شود و چه بسا این موضوعات در خود بورس آمریکا تا این حد تاثیر گذار نیست و انقدری که ما خودمان این موضوعات را بلد می کنیم مهم نیستند. این موجب این می شود که عوامل رشد و یا ریزش بازار در خود بازار نباشند. چرا که اگر این طور نبود امروز وضعیت بازار کاملا به گونه ای دیگر رقم می‌خورد.

سرمایه گذار حاضر است به هر قیمتی سهم خود را بفروشد
او با تشریح اینکه در خصوص شاخص هم هیچ وقت نمی توانیم کف مشخص کنیم گفت: ما در بازار می گوییم چیزی به نام ارزش ذاتی وجود ندارد. زمانی که سرمایه گذار حاضر است به هر قیمتی سهم خود را بفروشد دیگر ارزش ذاتی بی معنی است. در این حالت هر عددی می تواند کف جدیدی را برای بازار ایجاد کند چرا که سرمایه گذار تحت تاثیر عوامل خارج بازار تصمیم می گیرد.به همین دلیل بنده اعتقادی به عدد مشخص برای کف شاخص نیستم.

ملماسی در پایان تاکید کرد که در این روزها گزارش های شش ماهه شرکت های بورسی منتشر شده است و گزارش ها عمدتا حکایت از روند مثبت و سود آوری شرکت ها دارد و این نشان دهنده‌ی آن است که هم اکنون سهم های ارزنده ای در بازار هستند.
اما در این شرایط سرمایه گذاران تنها به متغییرهای بیرون بازار توجه دارند تا به شرایط خود بازار. البته با گذشت زمان این موارد مشخص شده و سرمایه گذار متوجه این موضوعات می شود و بنده اعتقاد دارم که ما دوباره می توانیم شاهد یک بازار صعودی باشیم.

کد خبر: ۵۰٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha