۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
افسانه ای به نام رنسانس بزرگ ترامپ در امریکا
پرزیدنت در رونق بخشی به تولید شکست می خورد

افسانه ای به نام رنسانس بزرگ ترامپ در امریکا

دولت ترامپ با حمایت عوام و طبقه کارگر روی کار آمد و قرار بود با اجرای سیاستهایی زمینه را برای رونق بخش تولید و حفظ مشاغل کارگران فراهم کند ولی سیاستهای او از جمله جنگ های تجاری با چین و اروپا ، این بخش مهم اقتصاد را با چالش زیادی روبرو کرد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: بخش تولید یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی امریکا است و دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ و در طول ریاست جمهوری اش بارها حمایت خود را از این بخش  ابراز کرده است ولی بررسی داده های اقتصادی در امریکا نشان می دهد وضعیت فعلی با شعارهای رییس جمهوری این کشور فاصله زیادی دارد.

سی ان ان در گزارشی  با اشاره به از بین رفتن بخش زیادی از فرصتهای شغلی در بخش تولید و صنعت امریکا طی یک سال اخیر نوشت: «از زمانی که جنگ تجاری امریکا با چین بالا گرفت و تعرفه های تجاری کالاهای مختلف افزایش یافت، تولید در کشور کاهش پیدا کرد. قرار بود وضع تعرفه های گمرکی روی کالاهای چینی یا کالاهای وارداتی دیگر کشورها برای حمایت از  تولید امریکا و حفظ مشاغل در داخل کشور باشد ولی آنچه ما شاهدش هستیم ، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت کالاهای مصرفی ، کاهش تولید و از بین رفتن فرصتهای شغلی است.»

 سی ان بی سی هم سیاست وضع تعرفه های گمرکی علیه محصولات کشورهای دیگر و مقابله به مثل آنها را عامل اصلی این شرایط خواند و نوشت: «امریکا اخیرا توانسته فاز اول توافق تجاری با چین را امضا کند و در تمامی رسانه ها از این توافق نامه به عنوان  برگ برنده خود در دوره ریاست جمهوری اش نام برده است. ولی واقعیت این جاست که در فاز اول توافق تجاری در خوش بینانه ترین حالت خرید چین از امریکا همان اندازه ای افزایش پیدا می کند که بعد از وضع تعرفه های گمرکی توسط ترامپ کاهش یافت. از طرف دیگر رسانههای چینی  تاکید کرده اند که اجرای فاز اول توافق نامه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا شروع نمی شود . یعنی مقامات چینی حتی همین فاز اول که یک فاز فرمالیته توافق است را به طور کامل اجرا نخواهند کرد.از طرف دیگر قرار است در فاز دوم توافق تجاری در مورد مشکلات اصلی که مساله تعرفه  شرکتهای فعال در عرصه تکنولوژی مانند هواوی  است، تصمیم گیری شود و حصول توافق در آن بخش بسیار دشوار خواهد بود.»

رابرت اسکات مدیر بخش تولید وتجارت در مرکز مطالعات سیاستهای اقتصادی امریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان  با اشاره به افت تولید در امریکا به جز تولید محصولات تکنولوژیکی و کامپیوتر گفت: «دولت ترامپ آسیب زیادی به بخش تولید وارد کرد و حاصل سیاستهای نادرست وی کاهش ۱۵ درصدی تولید بود. از طرف دیگر توافق های تجاری امریکا با کشورهای کانادا و مکزیک و فاز اول توافق تجاری با چین  هیچ یک از مشکلاتی که مبتلا به صنعت و تولید امریکا است را پوشش نداد و این نشان می دهد که دولت درکی از ساختار اقتصادی کشور و تولید ندارد.»

 وی ادامه داد: «سیاستهای نادرست ترامپ در عرصه تجارت و تولید باعث شده است تا قیمت کالاهای مصرفی در کشور افزایش یابد و مصرف کمتر شود. ادامه این وضعیت اقتصاد را دچار تنش خواهد کرد. باید پذیرفت که علیرغم شعارهای جالبی که دولت ترامپ مطرح می کرد مبنی بر اینکه اقتصاد را شکوفا می کند و منافع اقتصادی امریکا را در اولویت قرار  می دهد، سیاستهایش همگی در مخالفت با منافع  اقتصادی کشور است.»

در انتخابات سال ۲۰۱۶ ترامپ موفق شد در ایالتهای پنسیلوانیا، اوهایو و ویسکانسین پیروز شود و در این ایالتها به مردم به خصوص طبقه کارگر قول داده بود از طریق حمایت از تولید، مشاغل آنها را حفظ کند و توسعه دهد ولی بررسیها نشان داد تنها در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۶ هزار شغل در کارخانه های تولیدی این سه ایالت از بین رفته است. آمارهای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم از بین رفتن معادل ۱۴ هزار و ۱۳ هزار و ۲۰۰ شغل در بخش تولیدی را نشان می دهد.

 موسسه مطالعاتی پیو گزارشی در مورد وضعیت مشاغل کارگری در امریکا تهیه کرد و در این گزارش نوشت:« سهم اعظم افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند طبقه کارگر و عوام بودند. افرادی که در بخش تولید فعال بودند و اغلب تحصیلات دانشگاهی نداشتند. اما با  از بین رفتن مشاغل این گروه از افراد در بسیاری از ایالتهای امریکا و همراه نشدن انها با ترامپ در دور جدید انتخابات، انتظار می رود دونالد ترامپ با چالشهای زیادی روبرو شود.»

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه برکلی هم وضعیت بخش تولید امریکا را از جنبه دیگری بررسی کرده است. طبق این مطالعه در سال ۲۰۱۹ دستمزد کارگران  فعال در بخشهای تولیدی امریکا ۲۰ درصد پایین تر از متوسط دستمزد در امریکا بود و یک سوم از کارگران حتی برای تامین نیازهای اولیه غذایی هم نیازمند دریافت حمایتهای مالی دولتی مانند بن های خرید مواد غذایی یا سبدهای کالایی ارایه شده توسط کارخانه های تولیدی بودند.

اسکات با اشاره به این مطالعات گفت:« ترامپ در جریان انتخابات قبل به مردم گفت که درد آنها را درک می کند و برای حل مشکلاتشان کاری خواهد کرد. اما در عمل کاری انجام داد که مشکلاتشان بیشتر شود و شمار زیادی حتی همین شغل های کم درآمد را هم از دست دادند.»

جالب این جاست که با وجود تمامی این آمارها باز هم رییس جمهوری امریکا تلاش می کند تا مردم را متقاعد کند  اقتصاد امریکا در آستانه یک «رنسانس بزرگ در بخش تولید» است و این رنسانس و تبعات مثبت حاصل از آن را به ابزاری برای همراه کردن رای دهندگان امریکایی در انتخابات پیش رو تبدیل کند ولی به نظر نمی رسد این سیاست برای بار دوم نتیجه مطلوبی برای دونالد ترامپ به همراه بیاورد.

کد خبر: ۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha