۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
صرافی ها دلار را گرانتر از بازار آزاد از مردم می خرند/ فروش ارزهای خانگی در صرافی بانک ها
گزارش «بازار» از نوسان قیمت ها در بازار؛

صرافی ها دلار را گرانتر از بازار آزاد از مردم می خرند/ فروش ارزهای خانگی در صرافی بانک ها

قیمت ها در بازار ارز و سکه امروز هم صعودی بود، افزایش قیمتی که این روزها صرافی ها هم نمی خواهند از قافله عقب بمانند تا جایی که حتی نرخ ارز در صرافی ها اکنون بالاتر از قیمت این کالا در بازار آزاد شده است.

بازار، گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها بازار ارز و سکه را را رها نمی کند نوسان قیمتی که البته چند هفته ای است با شیب تند ی همراه است. در این مدت قیمت دلار با سیر صعودی به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید اما پس از یک هفته نرخ این کالا نرولی شد و تاقیمت آن تا  ۲۶ هزار تومان هم آمد.

سکه نیز در این مدت زمان همین شرایط را داشت هر سکه بهار آزادی در هفته منتهی به آبان از مرز ۱۷ میلیون تومان عبور کرد و طلا نیز هر گرم به حدود یک میلیون و نیم رسید اما در هفته گذشته قیمت ها کاهشی شد تا جایی که نرخ سکه تمام بهار آزادی تا کانال ۱۳ میلیون تومان هم رسید. هرچند کاهش قیمت ها در بازار ارز و سکه دوامی آنچنانی نداشت و این بازار دوباره روندی افزایشی به خود گرفت اما آن چیزی که این روزها تعجب همه را برانگیخته است رویکرد صرافی ها در بالابردن قیمت دلاراست، چرا که آنها دلار را با نرخ بالاتر از قیمت بازار آزاد در بازار خرید و فروش می کنند.

تداوم آشفتگی در بازار سکه و ارز
اینکه چرا بازار ارز و سکه طی این چند هفته با نوسان قیمت همراه بوده و همچنان در حال افزایش است، بیانگیر آشفتگی بازار به دلیل تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکاست که متاسفانه برخی ها با ورود به بازار صف تقاضا برای خرید این کالا را طولانی کرده چرا که با خرید ارز و سکه می خواهند ارزش سرمایه های خود را با خوش باوری حفظ کنند.

این موضوع باعث شده است تا قیمت ها در بازار بر مدار رشد قرار گیرند و بانک مرکزی نیز با بالا بردن قیمت دلار در صرافی ها زمینه جلوگیری از رشد جهشی قیمت ارز و بستر سازی برای خرید این کالا را با قیمت بالاتر از بازار آزاد ایجاد کند.

میثم خسروی، کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش نرخ ارز و چگونگی ورود بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها در این بازار گفت: بازارها متاثر از انتخابات ریاست جمهوری امریکا دچار آشفتگی شده اند. این آشفتگی ناشی از ورود سرمایه گذاران به بازار برای صیانت از سرمایه هایشان است.

وی در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی در این شرایط، قیمت ارز صرافی ها را بالا برده است، گفت: هدف بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز صرافی ها جمع آوری ارز از بازار و تحریک فعالان ارزی به فروش این کالاست. چرا که زمانی قیمت ارز در صرافی ها بالاتر از نرخ این کالا در بازار آزاد باشد فروشندگان ترغیب به فروش ارز در صرافی های می شوند.

هدف بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز صرافی ها جمع آوری ارز از بازار و تحریک فعالان ارزی به فروش این کالاست. چرا که زمانی قیمت ارز در صرافی ها بالاتر از نرخ این کالا در بازار آزاد باشد فروشندگان ترغیب به فروش ارز در صرافی های می شوند

هدف بانک مرکزی از افزایش قیمت ارز در صرافی ها جمع آوری منابع ارزی است
این کارشناس مالی سیاست بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز صرافی ها نسبت به قیمت آن در بازار آزاد را اقدامی درست در راستای جمع آوری منابع ارزی از بازار عنوان کرد و اظهارداشت: در شرایطی که قیمت ها در بازار نزولی است افزایش نرخ ارز صرافی ها کمک می کند تا فروشندگان ارزی صرافی ها را برای فروش ارزهای خود انتخاب کنند.

خسروی خاطرنشان کرد: دخالت بانک مرکزی در بازار از طرق مختلف برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز انجام می شود اما از آنجایی که این بانک برای تعدیل قیمت ارز، منابع ارزی فراوانی را در ماههای اخیر به بازار عرضه کرده است بنابراین برای جمع آوری ارز قیمت آن را در صرافی ها بالا برده است تا فروشندگان ارزهای خود را با قیمت بالاتر از بازار آزاد در صرافی ها به فروش برسانند.

افزایش قیمت سکه و ارز در بازار 
هر چند بانک مرکزی در صدد جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار ارز است اما بهای ارز و سکه امروز نیز در بازار افزایش یافت طوری که قیمت دلار ۲۸ هزار و ۶۰۰ و یورو ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت دلار دیروز در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ طوری که امروز قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۴۳۰  تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۲ هزار و ۷۰۰ توماننرخ گذاری شده است. البته باید گفت که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

طلا هم گران شد
افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز امروز در بازار افزایش یافت طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۸۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون  و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار نیز امروز در بازار هر گرم یک‌میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه نتیجه هیجانی است که اکنون در بازار حکم فرماست  طوری که جو روانی بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و انواع ارز نیز با افزایش قیمت همراه شوند. کارشناسان معتقدند ورود در بازار ارز با ریسک بالایی همراه است چرا که قیمت ها در این بازار هیجان بالارفته و احتمال دلرد با اقدامات بانک مرکزی زسرمایه گذاران با زیان مواجه شوند.

کد خبر: ۵۰٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha