۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
تامین ارز یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان استان سمنان است
کارشناس بازار و سرمایه:

تامین ارز یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان استان سمنان است

سمنان- همتی، کارشناس بازار و سرمایه با بیان اینکه ارز یکی از مهمترین مشکل تولید کنندگان است، گفت: مشکلات ارزی در کنار بازار فروش محصولات در سال‌های اخیر ضربات مهلکی را به تولید استان در بخش‌های مختلف وارد کرده است.

محمدمهدی همتی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد درباره آن صحبت می‌شود مشکلات صادرات است که در هر استان فراخور شرایط و اقلیم آن می‌تواند باهم متفاوت باشد، بیان کرد:  استان سمنان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در حوزه صادرات مشکلات گوناگونی وجود دارد. بسیاری معتقد هستند که ارتقای کیفی محصولات تولیدی راه ارتقای صادرات است اما برخی می‌گویند ما هر میزان هم بتوانیم کیفیت تولیداتمان را افزایش دهیم، بازهم تا بازار نداشته باشیم در فروششان موفق نیستیم.

وی افزود: بازار همیشه یکی از کمبودهای استان سمنان بوده است چه در عرصه ملی و چه بین‌المللی هنوز نتوانسته‌ایم بازارهای خوبی را برای محصولات تولیدی استان سمنان پیدا کنیم اما از سوی دیگر مسئولان چه میزان در این راه نقش دارند.

این کارشناس بابیان اینکه  با مقررات پیچیده نمی‌شود در عرصه نبرد اقتصادی پیروز بود، تأکید کرد: شرایط خاص امروز اقتضای تغییرات و تصمیمات جدید را می‌کند لذا باید تلاش کنیم تا مصوبات قانونی و بخشنامه‌ها را در راستای توسعه کشور بهره گیریم چراکه برخی قوانین نمی‌تواند ثبات برنامه‌ریزی را تضمین کند.

همتی  بابیان اینکه پیمان‌سپاری ارزی مشکل بزرگ صادرکنندگان کالا است، گفت: برخی تولیدکنندگان در سطح استان به‌واسطه این دستورالعمل با مشکل صادرات روبرو هستند همچنین بخش اقتصادی در استان سمنان و خیلی جاهای دیگر کشور به‌ویژه در امر صادرات تولیدات و کالاهایشان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که صدور برخی از این دستورالعمل‌ها موانع بسیاری را برای صاحبان مشاغل ایجاد می‌کند.

وی درباره ایراد اصلی کار، می‌افزاید: اگر ریز بینانه نگاه کنیم خواهیم یافت که ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف در حوزه ارزی باعث از دست رفتن تمرکز فعالان بخش خصوصی می‌شود برای مثال از ابتدای مرداد سال گذشته تا اواسط پائیز آن‌طور که بنده تحقیق کردم  فقط در حوزه ارزی شش دستورالعمل مختلف ابلاغ شد حال شما بگویید بااین‌همه تغییرات در مدت‌زمان کم چه طور می‌توان با تغییرات ارزی انتظار صادرات از بخش خصوصی داشت؟ این است که ما می‌گوییم ایراد اصلی در کار پیش می‌آید و لذا صادرکننده دراین‌بین ضربه خواهد خورد.همچنین در سال ۹۹ هم اوضاع بهتر نشد و همین منوال باقی ماند.

این کارشناس بازار و سرمایه بابیان اینکه صادرکنندگان و واردکنندگان کالا با طرف‌های خارجی نیازمند پشتوانه و قراردادهای تجاری محکم هستند، بیان کرد:  ارتباط با کشورهای جهان یکی از موارد این امر است. صادرات ایران و به‌تبع آن استان سمنان فقط به افغانستان، عراق و کشورهای همسایه نیست بلکه در این حوزه نیازمند ارتباط با تمامی دنیا هستیم که اگر شرایط  این‌گونه ادامه داشته باشد قطعاً بازارهای هدف خود را از دست خواهیم داد لذا باید برای برداشتن موانع پیش روی صادرکنندگان راه چاره ای تدبیر کرد.

همتی افزود: بخش بزرگی از اقتصاد کشور دولتی است در این شرایط باید برای برون‌رفت از مشکلات دولت تنها ناظر بر اجرا باشد و در سامانه‌هایی نظیر نیما مداخله نکند زیرا روش‌های دولت در قیمت ارز باعث پدیدار شدن مشکلات جدی شده است ضمن آنکه تصمیمات تند و سریع نیز پیکره بخش خصوصی را دچار آسیب می‌کند.

کد خبر: ۵۰٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha