۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
طرح اقدام مسکن ملی، حرکت موفقی نبود
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس:

طرح اقدام مسکن ملی، حرکت موفقی نبود

نوروزی، نماینده مردم علی آباد در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی در بحث ساخت و قیمت مسکن گفت: مسکن مهر به حال خود رها شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رحمت الله نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۶ آبان) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده سوال کننده از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در تشریح سوال خود  گفت: مواردی که مطرح می کنم شهرستانی و استانی نیست و در سطح ملی است.

وی افزود: دو سه روز قبل رئیس جمهور گفت که کارهایی که در زمینه مسکن انجام شده است، کارنامه قابل قبولی دارد. مسکن باید توسط خود مردم و با نقشه خود مردم ساخته شود، نه اینکه دولت خانه را بسازد و تحویل بدهد. شعار آقای رئیس جمهور در مرحله اول ریاست جمهوری تحویل مسکن خانه اولی ها بود، تسهیلات کم سود بوده است. طبق اصل سوم قانون اساسی یکی از وظایف رئیس جمهور که همه اعضای هیات دولت بخصوص وزیر راه و شهرسازی باید مدنظرشان باشد، مسکن است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلاتی که مردم دارند بحث تلاطم قیمت مسکن است، شاهدیم که در یک سال و نیم اخیر مسکن در بعضی از شهرها ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است، در سال ۹۴ آقای آخوندی طرحی را ارائه کرده است که تا ۱۴۰۴ ما ۱۱ میلیون واحد مسکن نیاز داریم و چشم اندازی را تعریف کردند، با این حساب هر سال یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن در کشور می شود.

وی افزود: اما امروز می بینیم که پروانه ها نسبت به سال ۹۲ و نه ۹۹ در حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. مسکن رها شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: برخی نمایندگان از جمله آقایان آقاتهرانی و پژمانفر طرحی را در مورد افزایش جمعیت براساس دیدگاه های مقام معظم رهبری آماده می کردند، ما امروز کاهش ازدواج داریم، مشکلاتی که مقام معظم رهبری بارها به دولت ها و مجلس تاکید داشتند در مورد سن پیری جمعیت است، اما اول باید اشتغال و سپس مسکن، مشکلاتش حل شود.

امیرکبیر در مدت کمی که در مسند بود در تاریخ ماند
وی با بیان اینکه  امیرکبیر در مدت کمی که در مسند بود در تاریخ ماند، اذعان داشت: امیرکبیر مرد اجرایی بود. کاری کنید که در پایان عمر دولت نامتان در تاریخ بماند. ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم که آمار آن را احصا کرده ام، آقای نیکزاد در این قضیه زحمت بسیاری کشیده اند، تکمیل و تحویل این واحدهای مسکونی بسیار بالا بوده است. در موضوع صدور سند و فروش اقساط اگر بخواهیم مقایسه کنیم با عملکردی که دولت از سال ۹۲ تاکنون داشته است، بسیار پایین است. ما از وزیر آقای اسلامی انتظار داریم امروز خودشان و معاونانشان براساس نگاه امام و مقام معظم رهبری با یک برنامه جامع در زمان باقیمانده عمر دولت به مشکلات مسکن رسیدگی کنند.

نوروزی افزود: میانگین قیمت آپارتمان ۲۵ میلیون تومان است، در حالی که قیمت قبر ۵۰ میلیون تومان است. طرح اقدام ملی به کجا می رسد. در جلسه ای که با هیات رئیسه و وزیر کار و معاون ایشان و آقای بابایی رئیس فراکسیون کارگری برگزار شد، باید بپرسیم که در این چند ماه باقیمانده آقای وزیر چه راهکاری دارد، اقدام ملی به نظر بنده و کارشناسان مسکن، اقدام موفقی نیست. باید بپرسیم که چکار کردید ۸۰۰ هزار مسکن مهر تحویل نداده، همچنان مانده است.

وی گفت: در سال ۸۸ قرارداد مسکن مهر ۲۷۰ تا ۳۱۰ هزار تومان در کل کشور بوده است، امروز مسکن مهر متری ۳ میلیون تومان است، با پیگیری از شورای شهر پرند در یک سال و نیم قبل مسکن مهر پرند خالی بود و امروز از تهران بزرگ مردم به سمت پرند و پردیس می روند. باید بپرسیم نگاه وزیر مسکن به این موضوع چیست، با توجه به افزایش قیمت میلگرد، سیمان و... شما چه برنامه ای دارید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بافت های فرسوده بیان کرد: در مورد بازآفرینی شهری و بافت تاریخی صحبت نمی کنیم! برای بافت فرسوده چه کرده اید و چه نگاهی دارید؟ و معاونان شما چه کرده اند؟ می توانید در درون شهر کمک کنید با تسهیلات کم سود تا بافت فرسوده را به نتایجی برسانید. مدیریت بانک مسکن چه نگاهی به این موضوع دارد؟ ۳۰ درصد مشکلات کشور  تحریم است و ۷۰ درصد آن عدم مدیریت صحیح است. سوءمدیریت و ضعف مدیریت در کشور غوغا می کند. امروز مردم از مجلس انقلابی انتظار دارند و باید بر عملکرد دستگاه ها نظارت کنیم.

نوروزی با بیان اینکه مردم در فشار اقتصادی هستند، تاکید کرد که باید فشارها از مردم برداشته شود و تلاش کنیم در استان ها طرح اقدام ملی را اجرا کنیم و زیرساخت های آن را عملیاتی کنیم. این طرح با اقدامات موثر می تواند از وزیر راه و شهرسازی به یادگار بماند و نباید فقط شعار باشد. چشم امید مردم به مجلس یازدهم است و مدام می پرسند که مجلس در این ۵ ماه چه کرده است؟ سیاست های تشویقی در بحث کاهش عوارض پروانه های شهرداری و تسهیلات سود مسکن، سیاستگذاری آنها این موضوعات را باید تعیین تکلیف کنیم.

وی در بخش دوم سوال خود با اشاره به موضوع تسهیلات مسکن گفت: کارگران و کارمندان باید توانایی بازپرداخت تسهیلات مسکن را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن مقایسه مسکن در دولت های مختلف ادامه داد: در دولت مرحوم هاشمی تامین زیرساخت ها به گونه ای بود که زمین را در اختیار مردم قرار می دادند. در دولت آقای خاتمی وام خرید مسکن می دادند و در دولت آقای احمدی نژاد مسکن مهر ایجاد شد.

نوروزی گفت: ما در حال حاضر کدام سیاست تامین مسکن را دنبال می کنیم؟ تعداد زیادی مسکن مهر روی دست دولت باقی مانده است، ما انتظار داریم طرح مسکن ملی را محقق کنید. سیاست کشور در موضوع مسکن مشخص نیست، شهرسازی در کشور با کدام سیاست مدیریت می شود؟ طرح های جامع شهری به جای اینکه در راستای منافع مردم باشد، منجر به افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.

وی تصریح کرد: آقای وزیر؛ امروز ما شاهدیم که در شهرک های صنعتی، کارگری که حقوق وی زیر حقوق وزارت کار است، در بحث پرداخت اجاره و رهن مشکل دارد. در خانواده های کارگری و کارمندی در بحث اجاره و رهن مشکل دارند، خرید جای مسکن جای خود!

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس بیان کرد: بسیاری از مردم نمی توانند در حاشیه شهرها نیز مسکن بخرند، در پرند و پردیس نمی توانند، چه برسد به خود شهر! مردم در شهرهای بزرگ نمی توانند مسکن اجاره کنند و در برخی از شهرها که مسکن متری ۲ میلیون بوده، اما به ۱۰ میلیون رسیده است. از وزیر انتظار دارم به این موارد رسیدگی کند.

نوروزی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح مانند میلگرد، سیمان و همچنین نیروی انسانی را باور داریم، قبول می کنیم، افزود: ۱۷۰۰ نفر در مسکن مشغول به کار بودند که با طرح غلط ما بیکار شدند و اشتغال به خطر افتاده است، موضوع کرونا هم وجود دارد و بحث رکود و تلاطم قیمت مسکن و توقفی که در ساخت مسکن داریم، ۱۷۰۰ شغل را از بین برده است. اگر کسی در تهران زیر ۹ میلیون تومان درآمده داشته باشد، نمی تواند زندگی کند، آنهم یک خانواده ۲ نفره و نه ۴ نفره.

وی ادامه داد: امروز مردم یک سرپناه معمولی می خواهند و نمی توانند در کارتن بخوابند و مجلس و دولت باید یک استراتژی تعریف کنند و در این موضوع گام برداشته و کمک کنند.

کد خبر: ۵۰٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha