۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
استفاده نادرست از آمار و سوگیری‌ها مردم را بی‌اعتماد کرده است/ نبود اصول ثابت در استخراج آمار
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

استفاده نادرست از آمار و سوگیری‌ها مردم را بی‌اعتماد کرده است/ نبود اصول ثابت در استخراج آمار

اردبیل - حسن زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: استفاده نادرست از آمار و اطلاعات و سوگیری‌ها در این زمینه مردم را نسبت به این مقوله بدبین و بی‌اعتماد کرده است.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: متأسفانه آماری که برخی از مراجع رسمی در کشور اعلام می‌کنند، با تفسیرها و توضیح‌هایی باید همراه باشد که نبود این کار سبب شده تا مردم اطمینان و اعتماد خود را نسبت به آمارهای ارائه شده از دست بدهند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد در ارائه آمار و اطلاعات به دور از سوگیری‌ها، تفسیر و توضیح آن نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که عده‌ای سعی می‌کنند آمارهایی را ارائه کنند که با واقعیت همخوانی نداشته و دور از واقعیت است.

عده‌ای سعی می‌کنند به جای آمار واقعی، آمار اسمی را گزارش کنند
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: به عنوان نمونه ارائه آمار در تولید محصولات در دو بخش توان اسمی و توان واقعی باید برای مردم تبیین شود چرا که عده‌ای سعی می‌کنند به جای تولید واقعی، تولید اسمی را گزارش کنند که این امر تفاسیر غلط و ناهمگنی را به همراه دارد.

حسن‌زاده خاطر نشان کرد: ‌مردم گاه آمارهای ارائه شده را در زندگی و شرایط روزمره اقتصادی خود لمس نمی‌کنند که این شرایط عدم اعتماد و نادرستی آمار، به خوبی نشان می‌دهد که ضروری است در آمارگیری‌ها از هرگونه سوگیری و تفاسیر غلط پرهیز شود.

وی به مبنای استفاده درستی از آمارها اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال در سال‌های اخیر هیچ وقت به اندازه تورم اعلام شده، افزایش حقوق و دستمزد اتفاق نیفتاده و این مبنای واقعی در قضاوت مردم نسبت به مشکلات و شرایط سخت اقتصادی است که ضرورت دارد در این زمینه بازنگری شود.

اصول ثابت در استخراج و ارائه آمارها وجود ندارد
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه اصول ثابت در استخراج و ارائه آمارها وجود ندارد، اضافه کرد: گاه این تغییر رویه مبنای محاسبات را متفاوت از گذشته می‌کند در حالی که بهتر است اصول ثابت در آمارها و اطلاعات و جمع‌آوری و ارائه آن مورد توجه قرار گیرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه این مباحث در حیطه اختیارات استان نبوده بلکه به صورت ملی باید مشکلات و نارسایی‌ها رفع شود، اظهار کرد: در ابعاد جامع آمار و اطلاعات و مؤلفه‌های ارائه شده در این زمینه باید اصلاح شود تا هرگونه سوءاستفاده از آمار و اطلاعات ارائه شده، رفع و به صورت بومی این آمارها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قطعا آمار ارائه شده از اشتغال و نرخ بیکاری در یک کشور خارجی متفاوت از کشور ما است چرا که ماهیت کار و جستجوی اشتغال در این کشورها وضعیت متغییری نسبت به کشورمان دارد.

دسترسی به آمار و اطلاعات در کشورمان باید سهل و راحت اتفاق بیفتد
 استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه آمارهای اصلی ایراد ندارد اما تفسیرها به درستی و به دقت برای مردم اتفاق نمی‌افتد، خاطر نشان کرد: نوع تفسیرها باید شفاف باشد و در کنار آن دسترسی به آمار و اطلاعات در کشورمان بسیار سهل و راحت اتفاق بیفتد.

حسن‌زاده گفت: متأسفانه دسترسی به آمارهای جهانی بسیار راحت‌تر از آمار کشورمان است چرا که بنده به عنوان استاد دانشگاه باید پنج تا شش ماه تلاش کنم تا آمار ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی را احصا و در اختیار بگیرم.

وی به دو کاربر عمومی و تخصصی آمار و اطلاعات نیز اشاره کرد و افزود: گاه آمار و اطلاعات ارائه شده هیچ دردی از مردم را درمان نمی‌کند بلکه آفت آمار متفاوت در حقیقت از بین بردن اعتماد عمومی و رفتارهای اجتماعی است.

در ارائه آمار باید واقع نگری مورد توجه باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: قطعا آمارهای تخصصی در حیطه اختیارات و تفاسیر اساتید و متخصصان حوزه اقتصاد است و بهتر است در این باب واقع‌نگری مورد توجه قرار گیرد.

حسن‌زاده در پایان سخنان خود تصریح کرد: در آمارها کاربر آمار با تولیدکننده آمار ارتباط ضعیفی دارد در حالی که در آمارگیری‌ها باید مشخص شود که ما به دنبال کسب چه آماری هستیم و می‌خواهیم این آمار را در چه حوزه‌هایی به کار بگیریم.

کد خبر: ۵۰٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha