۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
نرخ مالیات بر ارزش افزوده عملاً بالای ۲۰ درصد است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نرخ مالیات بر ارزش افزوده عملاً بالای ۲۰ درصد است

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: گرچه نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد اعلام شده اما عملاً در شرایط فعلی به بالای ۲۰ درصد هم می‌رسد.

به گزارش بازار، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: طرح اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ و سال‌های بعد هنوز کامل نشده و احتمالاً در سال‌های آینده تکمیل خواهدشد.

وی درباره کلیات این طرح گفت: توزیع اعتبارات به بخش شاخص مردمی و شاخص جمعیت، تمرکز بر مالیات بر مصرف به جای مالیات بر تولید، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، مشارکت بخش غیردولتی در اجرای طرح‌های عمرانی، تأمین حداقل نیازهای افراد کم درآمد، توجه به توانمندی‌های بالقوه مناطق محروم مستعد و شفافیت در پرداختها از جمله محورهایی‌اند که در این طرح مورد توجه واقع شدند.

این نماینده مجلس درباره افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه گفت: در شرایط فعلی که امکان فشار روی واحدهای تولیدی وجود ندارد اما با افزایش قیمت‌ها عملاً میزان مالیات قابل وصول هم افزایش پیدا کرده است.

قادری توسعه پایه‌های مالیاتی به ویژه برای گروه‌هایی که تا به حال مالیات پرداخت نمی‌کردند را از راهکارهای تأمین درآمد دولت دانست و گفت: در طرح اصلاح ساختار بودجه هم لحاظ شده که دولت لیستی از مالیات‌ها را به مجلس ارائه کند تا مجلس پایه‌های مالیاتی را توسعه دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین درباره نرخ مالیات بر ارزش افزوده هم اینطور گفت: درست است که این نرخ ۹ درصد اعلام شده اما عملاً در شرایط فعلی به بالای ۲۰ درصد هم می‌رسد که این موضوع با اهداف این نوع مالیات کاملاً ناسازگار است. ما باید روزنه‌ها را ببندیم و به تولیدکننده فرصت دهیم که بر اساس ارزش افزوده مالیات بپردازد.

این نماینده مجلس بر این باور است که توزیع عوارض ارزش افزوده در بین استان‌های مختلف، توزیع اعتبارات عمرانی بر اساس جمعیت و محرومیت‌های مناطق و توجه به طرح‌های آمایش می‌توانند ساختار بودجه را متحول کنند.

قادری تصریح کرد: اصلاحات بودجه‌ای در راستای کاهش هزینه‌های جاری دولت کار آسانی نیست و هزینه‌های اجتماعی و سیاسی زیادی را تحمیل می‌کند. یکی از این شاخص‌ها، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است که راه آن هم خودداری از خام فروشی و حرکت به سمت تولید فرآورده‌های نفتی است.

وی با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی متناسب با فعالیت دستگاه‌ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، افزود: شاید امکان حل و فصل کردن همه مسائل و مشکلات در یک سال وجود نداشته باشد اما به تدریج با کاهش وابستگی‌های نفتی و دلارهای نفتی می‌توان در این راستا موفق تر عمل کرد.

کد خبر: ۵۰٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha