۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
رونق برداشت برنج در شالیزارهای ایلام؛ رضایت کشاورزان از محصول امسال
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق برداشت برنج در شالیزارهای ایلام؛ رضایت کشاورزان از محصول امسال

ایلام- این روزها در بیشتر مناطق استان ایلام کشاورزان مشغول برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند، امسال برداشت برنج در استان از رونق خاصی برخوردار است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر تاکنون کشت برنج در استان ایلام رونق داشته و امسال نیز کشاورزان در بیشتر مناطق استان مشغول برداشت محصول برنج از شالیزارهای خود هستند.

کشاورزان استان ایلام بیشتر علاقه به کشت برنج‌های محلی مثل عنبربو دارند، در حال حاضر فصل برداشت باعث شده بوی این برنج محلی در مناطق مختلف استان پیچیده شود.

طبق گفته بسیاری از کشاورزان استان ایلام، امسال برداشت برنج نسبت به سال‌های گذشته پررونق‌تر بوده و همین مسئله باعث خوشحالی آنها شده است.

کلم، سیروان، دره شهر، آبدانان، چرداول از مناطق اصلی کشت برنج در استان ایلام شناخته می‌شوند، هرچند طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان سیروان به عنوان قطب تولید برنج در استان شناخته می‌شود.

برداشت برنج علاوه بر رونق اشتغال در استان ایلام، باعث کسب درآمدهای بسیار خوبی برای مردم استان شده چراکه در کنار مزارع برنج، واحدهای برقی و سنتی برنج کوبی نیز راه اندازی شده است.

مزه خاص برنج کلم
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر برداشت برنج در سطح شالیزارهای شهرستان بدره آغاز شده و امسال محصول برنج از راندمان خوبی برخوردار است.

حاجیعلی پورمحمد با اشاره به روستای کلم قطب اصلی تولید برنج در این شهرستان است، گفت: خاک حاصلخیز و آب منطقه باعث کیفیت بالای برنج تولیدی در این روستا شده است.

وی بیان کرد: مزه خاص برنج کلم که نوع عنبربو است با سایر مناطق استان تفاوت دارد و بر همین اساس مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها حتی در تهران هم قرار می‌گیرد.

پورمحمد افزود: شهرستان بدره دارای ۱۲۰ هکتار مزارع برنج است و امسال تولید برنج در شهرستان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

درآمد ۷ میلیارد تومانی کشاورزان دره شهر از محل فروش برنج
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره رونق برداشت برنج در شهرستان دره شهر، افزود: در این شهرستان یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت برنج اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود سه هزار تن برنج به ارزش هفت میلیارد تومان در این شهرستان برداشت شود.

میزان برداشت برنج در شهرستان دره شهر در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است

طیار فیلی افزود: میزان برداشت برنج در شهرستان دره شهر در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: رودخانه سیکان و سیمره دو منبع اصلی تامین آب شالیزارهای شهرستان محسوب می‌شوند.

سیروان قطب تولید برنج در ایلام
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیروان نیز اظهار کرد: سطح زیر کشت برنج در کل شهرستان یک هزار و ۶۱۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود از مقدار پنج هزار و ۳۰۰ تن برنج سفید به بازار عرضه می‌شود.

نورالدین فتاح زاده بیان کرد: شهرستان سیروان از گذشته تاکنون از میزان تولید و اراضی قابل کشت، به عنوان قطب تولید برنج در استان ایلام شناخته می‌شود.

ثبت جشنواره برداشت محلی برنج عنبربو در ایلام
اهمیت و کیفیت محصول برنج در استان ایلام به جایی رسیده که جشنواره برداشت برنج عنبربو در تقویم مراسمات میراث فرهنگی کشور ثبت شده و هرساله با حضور مسئولان استانی و کشوری در شهرستان سیروان این جشنواره برگزار می‌شود.

برنج برداشت شده در استان ایلام به خصوص برنج عنبربو در حال حاضر به عنوان یکی از سوغات استان ایلام شناخته می‌شود. از برنج عنبربو برای درست کردن غذاهای محلی نیز در استان استفاده می‌شود

برنج برداشت شده در استان ایلام به خصوص برنج عنبربو در حال حاضر به عنوان یکی از سوغات استان ایلام شناخته می‌شود. از برنج عنبربو برای درست کردن غذاهای محلی نیز در استان استفاده می‌شود، اکثر زنان استان ایلام از این برنج برای پخت انواع غذاها استفاده می‌کنند چراکه طعم و مزه خاصی برخوردار است.

امسال قیمت هرکیلوگرم برنج محلی در استان ایلام بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان درنظرگرفته شده که درآمد بسیار خوبی نصیب کشاورزان استان خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت برنج دارد، با توجه به مجوز کشت برنج محلی در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی مستعد استان، در سال‌های آینده این استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید برنج در کشور تبدیل می‌شود.

کد خبر: ۵۰٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha