۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
پرتاب "ظفر ۲" به خردادماه سال آینده موکول شد
سقوط ظفر در اقیانوس هند؛

پرتاب "ظفر ۲" به خردادماه سال آینده موکول شد

ماهواره "ظفر" که روز گذشته قرار بود با ماهواره‌بر "سیمرغ" به مدار ۵۳۰ کیلومتری پرتاب شود، در مرحله سوم پرتاب به سرعت لازم نرسید و سقوط کرد.

‌به گزارش بازار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دلایل نرسیدن ماهواره "ظفر۱ "به مدار از پرتاب ماهواره "ظفر ۲" در خردادماه خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی شب گذشته در محل پایگاه فضایی امام خمینی پس از انجام پرتاب ماهواره سنجش از دور ظفر که قرار بود در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار گیرد، گفت ماهواره ظفر نیز شبیه ماهواره پیام پس از آنکه از ماهواره بر جدا شد موفق به استقرار در مدار نشد.

وی اظهار کرد این ماهواره حتی از مدار ۵۳۰ کیلومتر هم عبور کرد و به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید اما از نظر سرعت کم آورد و با وجود اینکه باید به سرعت ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسید در سرعت ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در ساعت متوقف شد.

جهرمی افزود در ماهواره پیام مشکل از مدار الکترونیکی ماهواره بود اما این بار در ماهواره ظفر، موتور ماهواره بر کم آورد و با افت سرعت، ماهواره در مدار نایستاد و به اقیانوس هند افتاد.

به گفته وی، در پرتاب ماهواره "ظفر ۱" در ثانیه ۴۰۰ ماهواره‌ بر شتاب لازم را نداشت و ماهواره با افت شتاب مواجه شد و نتوانست به سرعت لازم برسد.

وی  خاطر نشان کرد که ما ناامید نمی‌شویم و در خردادماه ماهواره ظفر ۲ را با ماهواره بر سیمرغ به فضا ارسال می‌کنیم.

گفتنی است که زمان پرتاب تا استقرار این ماهواره حدود ۸ دقیقه طول کشید.

کد خبر: ۵٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha