۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
مرغ فیوز پراند؛ تکذیب فروش مرغ با کارت ملی
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ فیوز پراند؛ تکذیب فروش مرغ با کارت ملی

ساری- روند روزافزون قیمت مرغ و تقاضای برخی مراکز فروش مبنی بر ارائه کارت ملی جهت عرضه مرغ سهمیه ای از جمله مسائل فراروی شهروندان مازندرانی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بازار مرغ طی یک ماه گذشته در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران پرنوسان شده است، مرغ که قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومانی در شروع سالداشت به نرخ همپای دلار در حال حاضر رسیده است.

مرغ این روزها وارد کانال دلار و ارز شده و به رغم روند کاهشی نرخ ارز، مرغ همچنان روی پای گرانی ایستاده و این مسئله دست بسیاری از خانوارها را از خرید این قلم کالا نیز کوتاه کرده است.

در حالی مسئولان امر برای تنظیم بازار سهمیه ۶۰۰ تنی مرغ منجمد را دردستور کار قرار دادند که به گفته برخی از شهروندان، برخی از مراکز عرضه و توزیع به ازای عرضه مرغ، کارت ملی وشناسنامه طلب می کنند تا متناسب با تعداد خانوارها، مرغ عرضه کنند.

ادعای برخی شهروندان مبنی بر دریافت کارت ملی برای عرضه مرغ
یک شهروند ساروی که خود را موسوی معرفی کرد، در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از کم و محدود بودن مراکز عرضه مرغ منجمد ۱۵ هزار تومانی می گوید: برای خرید چند قطعه مرغ منجمد شاهد صف های طولانی هستیم و پس از مدت ها انتظار مرکز فروش کارت ملی یا شناسنامه طلب می کند تا متناسب با تعداد خانوار مرغ عرضه کند.

وی با بیان اینکه متولیان امر ازیک می گویند مازندران مرکز تولید مرغ به شمار می رود و از سوی دیگر تشکیل صف و سهمیه بندی مرغ با نرخ مصوب دور از شان است، می گوید این ماده غذایی نیز از دسترس بسیاری از مردم خارج شده است و هر روز سفره مردم کوچکتر می شود.

در حالی شهروندان مسئله ارائه اسناد هویتی برای خرید مرغ منجمد را مطرح می کنند برخی از شهروندان مازندرانی نیز از مشخص نبودن مراکز عرضه و عدم اطلاع رسانی در این بخش گلایه دارند و عده ای نیز عنوان می کنند سهمیه های مرغ منجمد هر روز اول وقت به پایان می رسد و فروشنده ها می گویند مرغ با قیمت روز ۲۶ هزار تومانی داریم.

توزیع مرغ منجمد با کارت ملی صحت ندارد
خبرنگار بازار موضوع ارائه مرغ منجمد با اسناد هویتی و کارت ملی را با رئیس سازمان صمت مازندران مطرح کرد و حسینقلی قوانلو در پاسخ به این پرسش، این مسئله را رد کرد و همچنین با اشاره به درنظرگرفته ۶۰۰ تن سهمیه مرغ منجمد برای توزیع در استان گفت: این کالا با نرخ ۱۵ هزار تومان عرضه می شود که اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی با بازار را دارد و عرضه آن به مرور و مستمر ادامه می یابد.

بازار پرنوسان و افزایش قیمت مرغ در ماه های اخیر به دلیل آنچه که کمبود دان و نهاده های دامی می گویند، مضاعف شده است. این درحالی که سالانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن گوشت سفید در استان مازندران تولید می شود.

کیوان رحمانی مدیرعامل تعاونی مرغداران قائمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مشکلات فراروی مرغداران، مهمترین دغدغه فراروی را تامین نهاده بیان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد نهاده ها وارداتی است و ارتباط مستقیمی با نرخ دارد.

وی افزود: نهاده ها به اندازه کافی و نیاز داخل عرضه نمی شود، از اینرو افزایش بی رویه قیمت نهاده ها در سایه ضف نظارت سبب افزایش هزینه های تولیدکنندگان شده است.

نهاده ها به اندازه کافی و نیاز داخل عرضه نمی شود، از اینرو افزایش بی رویه قیمت نهاده ها در سایه ضف نظارت سبب افزایش هزینه های تولیدکنندگان شده است

رحمانی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت برای تامین نهاده پرداخت می شود اما برخی ها نهاده ها را به قیمت بالاتر به دست تولیدکنندگان می رسانند و این سبب شده تا قیمت تمام شده تولید مرغ بالاتر از ماه های فروردین و اسفند سال گذشته باشد.

در عین حال عطاء اله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ظرفیت تولید مازندران را در هر دوره ۲۶ تا ۳۰ میلیون قطعه مرغ بیان کرد و گفت: به طور میانگین ماهانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم.

وی با اظهار اینکه ماهانه ۲۴ هزار تن ماهانه گوشت سفید در استان برداشت می شود، میزان سالانه را ۲۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سالانه بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن گوشت سفید در استان استحصال می شود.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران با عنوان اینکه ۳۳ درصد تولید گوشت سفید در استان و مابقی در خارج استان مصرف و ارسال می شود، ادامه داد: میانگین جوجه ریزی در استان تقریبا ثابت است و در بهار و تابستان بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش می یابد.

حسن زاده کمبود نهاده های دامی را از جمله مشکلات فراروی بیان کرد و گفت: سالانه بیش از شش میلیون تن نهاده طیور نیاز داریم و باید نسبت به تامین آن برنامه ریزی شود.

وی با اظهار اینکه تغذیه طیور به ویژه در ۲۰ تا ۳۰ روزه‌گی سن طیور مهم است، افزود: در حال به دلیل کمبود دانه شاهد تخلیه با اوزان کم هستیم.

دو هزار و ۴۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد و این استان برای پرورش و جوجه ریزی نیازمند تامین نهاده های مورد نظیر طیور است.

کد خبر: ۴۹٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha