۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
تامین کسری بودجه دولت از جیب کشاورزان! / بخش کشاورزی با حذف معافیت مالیات نابود خواهد شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم مطرح کرد؛

تامین کسری بودجه دولت از جیب کشاورزان! / بخش کشاورزی با حذف معافیت مالیات نابود خواهد شد

اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ضمن مخالفت با پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی، گفت: اگر بازار دست دلالان افتاده است ناشی از ضعف مدیریتی است و این ضعف را با حذف معافیت مالیاتی نمی توان برطرف کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شنیده ها حاکی است وزارت اقتصاد در بخشی از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی را ارائه کرده که در هیئت دولت در حال بررسی است. این در حالی است که این پیشنهاد در راستای تامین بخشی از کسری بودجه و با عنوان کوتاه کردن دست دلالان از این بخش عنوان شده است! که از سوی بسیاری از اهالی این صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که معتقدند در حال حاضر نیز فعالیت کشاورزان با ضرر همراه است و در صورت حذف معافیت مالیاتی این بخش احتمال اینکه کشاورزان به دلیل مقرون به صرفه نبودن کار، دست از کشت و کار بکشند بسیار زیاد است و به تبع آن نیاز به واردات انواع محصولات افزایش می یابد.  

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در خصوص این پیشنهاد وزارت اقتصاد به «بازار» گفت:  این پیشنهاد  کاملا نابخردانه است و اگر برای محصولات کشاورزی مالیات وضع شود قطعا فاتحه بخش کشاورزی را باید خواند.

مالیات نهاده های کشاورزی، ماشین آلات، کود، سم و غیره به طور غیر مستقیم از  کشاورز گرفته می شود، پس در همین وضعیت نیز نمی توان گفت کشاورزان معاف از مالیات هستند

اعظمی ساردوئی خاطر نشان کرد: اگرچه در حال حاضر محصولات کشاورزی معاف از مالیات است اما متاسفانه کشاورزان ما به طور غیرمستقیم مالیات می پردازند. به عبارت دیگر مالیات نهاده های کشاورزی، ماشین آلات، کود، سم و غیره را به طور غیر مستقیم از  کشاورز می گیرند.  

وی افزود: پس در همین وضعیت نیز از کشاورز ما مالیات گرفته می شود و نمی توان گفت معاف از مالیات هستند در حالی که در هیچ جای دنیا چنین کاری مرسوم نیست.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بر خلاف اینجا در تمام دنیا من جمله در دو ابر قدرت اقتصادی دنیا؛ یعنی آمریکا و چین بیشترین یارانه و  سوبسید را به بخش کشاورزی تخصیص می دهند.

بر خلاف اینجا در تمام دنیا من جمله در دو ابر قدرت اقتصادی دنیا؛ یعنی آمریکا و چین بیشترین یارانه و  سوبسید را به بخش کشاورزی تخصیص می دهند

خطر عدم کشت محصولات استراتژیک در پی حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی تهدید کننده است
نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس یازدهم گفت: اگرچه گفته می شود این پیشنهاد در راستای تامین کسر بودجه داده شده است اما با توجه به اینکه ما کشور نفت خیزی هستیم و همچنین دومین کشور تولید کننده گاز محسوب می شویم، بنابراین وظیفه دولت این است که از این بخش ها بودجه را تامین کند نه اینکه از طریق مالیات بستن بر بخش کشاورزی به دنبال جبران کسری بودجه خود باشد!

اعظمی ساردوئی با بیان اینکه حتی طرح این مساله نیز برای دولت خوب نیست و  عملی نابخردانه است که برای جبران کسری بودجه بر محصولات کشاورزی مالیات ببندند، افزود: امروز دولت مُصر است که برای گندم نرخ ۴ هزار تومان را تصویب کند در حالی که ما نظرمان روی ۵ هزار تومان است اما اگر دولت بر قیمت خود پافشاری کند مطمئنا مجبور می شود با قیمت ۱۰ هزار تومان آن را از دیگر کشورهای تولیدکننده گندم وارد کند. لذا اگر بر بخش کشاورزی مالیات نیز ببندد قطعا دیگر کشاورز به هیچ وجه گندم و یا دیگر محصولات را کشت نمی کند چون برایش مقرون به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین دولت باید بودجه خود را از محل سایر درآمدهای تامین کند تا مثل کشورهای پیشرفته دنیا که بیشترین حمایتی که از مردم انجام می دهند از طریق حذف مالیات های بخش کشاورزی است، از مردم و معیشت آنها حمایت کند.

یکی از مشکلات ما الان این است که همه چیز دست دلالان است؛ یعنی وقتی خوراک دام، نهاده ها، سموم و انواع کودهای شیمیایی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کنند و دست دلالان می افتد مشخص است که ضعف مدیریتی است

ضعف مدیریتی و بهره وری دلالان بخش کشاورزی
اعظمی ساردوئی در خصوص ادعای دولی مبنی بر کوتاه شدن دست دلالان با حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی نیز اظهار داشت: اینکه گفته می شود بازار دست دلالان است به دلیل ضعف مدیریت است. در واقع وقتی وزارت صمت و دولت بر بازار تسلط ندارد  موجب دلال بازی می شود.  

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما الان این است که همه چیز دست دلالان است؛ یعنی وقتی خوراک دام، نهاده ها، سموم و انواع کودهای شیمیایی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کنند و دست دلالان می افتد مشخص است که ضعف مدیریتی است.

این نماینده مجلس گفت: با این تفاسیر ضعف مدیریتی را باید اصلاح کنند نه اینکه بر بخش کشاورزی مالیات ببندند و بگویند چون به نفع دلال است باید معافیت مالیاتی حذف شود!

کد خبر: ۴۹٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha