۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
 صنعت زنبورداری کشور در آستانه نابودی/ احتمال تلفات زمستانی وجود دارد
عضو هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان تهران در گفتگو با « بازار» هشدار داد؛

صنعت زنبورداری کشور در آستانه نابودی/ احتمال تلفات زمستانی وجود دارد

باستانی، عضو هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان تهران با اعلام اینکه جمعیت کلونی های زنبور عسل کشور به شدت کاهش یافته است گفت: امسال احتمال هجوم بیماری به زنبورستان ها بسیار بالا است و با توجه به ۴ برابر شدن قیمت داروهای مورد نیاز این صنعت، تلفات زمستانی زیادی خواهیم داشت.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت زنبورداری کشور نیز مانند صنایع دیگر این روزها با مشکلات مختلفی از جمله گرانی شکر به عنوان اصلی ترین نهاده رو به رو است که می تواند بر میزان تولید تاثیر قابل توجهی بگذارد و موجب افزایش قیمت عسل و دیگر فرآورده ها گردد. در این راستا با «حسین باستانی، عضو هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان تهران و مدیر عامل تعاونی زنبورداران شمیرانات» به گفت و گو نشستیم و جویای وضعیت فعلی این صنعت شدیم.

*چه خبر از وضعیت صنعت زنبورداری کشور؟
زنبورداران کشور امسال یکی از تاریک ترین سالهای خود را تجربه کرده اند که عمدتا به علت تغییرات اقلیمی و کاهش شدید تولید و همچنین افزایش چند برابرای قیمت نهاده ها و اقلام و وسایل زنبورداری است. از سوی دیگر ابتدای فصل هم شیوع بیماری نوزما باعث شد که جمعیت کلونی های زنبور عسل کشور نیز به شدت کاهش پیدا کند و این خود یکی دیگر از دلایل کاهش تولید امسال بود.

*تولید امسال چه میزان کاهش یافته است؟
امسال در هر کندو ۱ تا ۲ کیلوگرم کاهش تولید عسل در سراسر کشور به چشم می خورد. اگرچه امروز آمار  بالایی که از تولیدات عسل داده می شود اما این موضوغ صرفا جنبه آماری چرا که کاهش تولیدکاملا مشهود است.

ابتدای فصل شیوع بیماری نوزما باعث شد که جمعیت کلونی های زنبور عسل کشور نیز به شدت کاهش پیدا کند و این خود یکی دیگر از دلایل کاهش تولید امسال بوده است

جالب اینجا است که امسال به بهانه کرونا! سرشماری سالانه از وضعیت دقیق تولید صورت نگرفت! به همین دلیل هر آماری داده می شود غالبا کذب است و  آمارها در این بخش دقیق و روشن نیست. در حقیقت یکی از بزرگترین لطمه هایی که در تمام  صنایع از جمله زنبورداری می خوریم، شفاف نبودن آمارها است چون وقتی آمار صحیحی وجود ندارد لذا برنامه ریزی صحیحی نیز نخواهیم داشت.

*با توجه به آنچه که اعلام کردید، امسال کاهش جمعیت کلونی کشور به چه میزان بوده است؟
امسال جمعیت های زنبور عسل در زمانی که در اوج رشد جمعیتی بود و به اصطلاح جمعیت ها می خواست به طَبَق برسد که تولید بالا، اقتصادی و صنعتی درستی داشته باشند متاسفانه زنبورداران با افت جمعیت مواجه شدند و بیشتر  زنبورستان ها فاقد طَبَق شدند؛ یعنی به همان جمعیت داخل پرورشگاه بسنده کردند به همین دلیل بیشتر از یک تا دو قاب عسل از هر کندو تولید نشد.
علاوه بر این دشت و صحراها نیز مناسب نبود و به علت بارندگی های غیر فصلی و بی موقعی که رخ داد میزان تولید شهد فوق العاده کاهش یافت.

*کاهش جمعیت کلونی، به جز کاهش تولید چه پیامدهای منفی دیگری دارد؟
جمعیت که کم می شود قطعا زمستان گذرانی سخت تری خواهند داشت و این باعث می شود که بیماری ها هجوم بیاورد و احتمال اینکه امسال تلفات زمستانی زیادی داشته باشیم، هست.
از سوی دیگر عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات داروهای لطمه سنگینی به صنعت زنبورداری خواهد زد و باعث می شود داروهای تا ۴ برابر قیمت واقعی خود افزایش پیدا کند. بنابراین افزایش قیمت باعث می شود که زنبورداران به دلیل کاهش تولید و نداشت درآمدزایی توان مالی برای خرید داروهای استاندارد را نداشته باشند و به همین خاطر نتوانند دارو استفاده کنند و به تبع آن شاهد هجوم بیماری ها و آفات به  زنبوررستان های سراسر کشور خواهیم بود. در کل به این نتیجه می رسیم که سال سختی را پیش رو خواهیم داشت.

*اصلی ترین داروهای مورد نیاز در صنعت زنبورداری کدام است و امروز با چه قیمت هایی در بازار عرضه می شود؟
داروهای مبارزه با نوزما و داروهای ضد کنه اصلی ترین داروهای مورد نیاز صنعت زنبوداری است. بخصوص داروهای ضد کنه واروا که قیمت نوار خارجی و استانداردی که برای مبارزه با این کنه استفاده می شود پیش از این معادل ۴ تا ۵ هزار تومان بود. اما الان به دانه ای ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان رسیده است!

امسال به بهانه شیوع کرونا سرشماری سالانه صورت نگرفت! به همین دلیل هر آماری داده می شود غالبا کذب است و  آمار دقیق و روشن نیست

سوال این است که کدام زنبوردار می تواند این هزینه را پرداخت کند؟ به عبارت دیگر زنبورداری که صنعتی کار می کند و ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کندو دارد چگونه می تواند ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه نوار کنه را بدهد، در صورتی که تولیدی نداشته و از طرف دیگر قیمت نهاده مورد نیازش یعنی شکر به کیلویی ۷ هزار تومان رسیده است!؟ این در حالی است که شکر اصلی ترین نهاده مورد نیاز این صنعت است و قیمت آن درب کارخانه ۶۷۰۰ تومان شده اما در اقصی نقاط کشور با قیمتهای متفاوتی عرضه می شود.

*با این تفاسیر از نظر قیمتی عسل و دیگر فرآورده های زنبور عسل در ماه های آینده چه وضعیتی خواهند داشت؟
به جرات می توان گفت متاسفانه صنعت زنبورداری کشور در آستانه نابودی است و در این شرایط قائدتا افزایش قیمت خواهیم داشت. این در حالی است که متاسفانه دولت حذف معافیت مالیات بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است! یعنی اگر تصویب شود زنبوردار بابت عسل تولیدی خود باید مالیات بدهد! که همه این موارد بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت.

*الان قیمت عسل اصل در بازار چقدر است؟
عسل خوب در بخش خرده فروشی که به دست مردم می رسد نمی تواند کمتر از کیلویی ۹۰ هزار تومان باشد چون با این  هزینه ها کمتر از این دیگر توجیه ندارد.

عسل خوب در بخش خرده فروشی که به دست مردم می رسد نمی تواند کمتر از کیلویی ۹۰ هزار تومان باشد چون با این  هزینه ها کمتر از این دیگر توجیه ندارد

*در حال حاضر چند درصد عسل های بازار تقلبی است؟
با توجه به نداشتن آمار دقیق نمی توان اطلاعات درستی ارائه داد اما آنچه مشخص است این است که میزان عسل تقلبی در بازار، حجم سنگینی  نیست و شاید بتوان گفت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد عسل های بازار تقلبی  و بخش قابل توجهی نیز عسل های تغذیه ای است.

*به عنوان سوال آخر بگویید که با تمام این مشکلات وضعیت مان در بازارهای جهانی چگونه است و آیا صادراتی داریم یا خیر؟
خیر صادرات نداریم و به اصطلاح قفل است؛ اگر هم عسلی ارسال می شود به صورت پیله وری است.

کد خبر: ۴۹٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha