۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
تقدیم مشتریان زعفران ایرانی به تجار افغان/ دولت چوب لای چرخ صادرکنندگان می گذارد!
برداشت زعفران تا ۱۵ آذر ادامه دارد

تقدیم مشتریان زعفران ایرانی به تجار افغان/ دولت چوب لای چرخ صادرکنندگان می گذارد!

برخی فعالان زعفران کشور معتقدند؛ در حالی که خود دولت نمی تواند از طریق سیستم بانکی حتی یک دلار وارد کشور کند باز هم پیش پای صادرکنندگانی که سعی دارند ارز آوری کنند، سنگ اندازی می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: علی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران در خصوص وضعیت فعلی زعفران کاران به «بازار» گفت: کم کم در حال وارد شدن به اوج برداشت زعفران هستیم و کشاورزان هم  انتظار دارند در این  آشفته بازار دسترنج خود را بگیرند، البته همه این موارد منوط به این است که صادرات روان سازی شود و جهش صادرات داشته باشیم.

حسینی افزود: اگر صادرات و روند خروجی زعفران شتاب بگیرد قطعا بازار هم به نفع تولید کنندگان رقم خواهد خورد اما اگر غیر از این باشد مشخص نیست چه بر سر زعفران کاران می آید.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران  تا ۱۵ آذر ادامه دارد، افزود: الان اول کار هستیم و نمی توان میزان برداشت را پیش بینی کرد چون هر اتفاقی از جمله بارندگی و سرمازدگی و غیره می تواند پیش بینی ها را بهم بزند.

حسینی در خصوص چالش های فعلی زعفران کاران نیز اظهار داشت: ما نیز مانند دیگر تولیدکنندگان امسال با مشکل افزایش قیمت کود و همچنین افزایش هزینه کارگر روبرو بوده ایم.

به دلیل شیوع کرونا اقتصاد برخی  از کشورهای مقصد به وضعیت قبل برنگشته و به تبع بر صادرات ما نیز تاثیر گذاشته است

افزایش هزینه های حمل و نقل زعفران به خارج از کشور
نائب رئیس انجمن زعفران خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که صادرات زعفران در حال حاضر با چه موانعی مواجه است، گفت: امروز برگشت پول حاصل از صادرات دشوار است و به این راحتی نمی شود پول انتقال داد.

حسینی افزود: از سوی دیگر هزینه های حمل و نقل بار برای خارج از کشور بسیار بالا است. علاوه بر این به دلیل شیوع کرونا اقتصاد برخی  از کشورهای مقصد به وضعیت قبل برنگشته و به تبع بر صادرات ما نیز تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال نیز مثل سال گذشته قرار است سازمان تعاون روستایی در امر خرید زعفران وارد شود یا خیر، گفت: خیر! امسال قرار شده به صورت وام به خریداران زعفران تسهیلات و اعتبارات بدهند که بتوانند از این طریق زعفران را از کشاورزان خریداری کنند و محصول روی دست کشاورز نماند.

حسینی افزود: در حقیقت در این مرحله هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصدی به بخش تجارت و خریداران زعفران اعطا می شود.

بر خلاف انتظار، رشد ۵۰ درصدی صادرات  امسال محقق نشد
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت صادرات به «بازار» گفت: بر اساس آماری که تا پایان شهریور ماه داریم، اوضاع صادرات خوشبختانه خوب بوده است به طوری که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد رشد صادرات داشته ایم.

میری افزود: البته اگر مشکلات فعلی پیش روی صادرکنندگان نبود حداقل  باید ۵۰ درصد رشد صادرات می داشتیم.

وی ادامه داد: در این راستا امیدواریم بانک مرکزی و مقامات همکاری کنند تا این مشکلات رفع شود و در ۶ ماهه دوم سال بتوانیم حداقل ۴۰ درصد صادرات را افزایش بدهیم. تا با این افزایش صادرات هم قیمت زعفران افزایش یابد و هم کشاورزان به رضایتمندی نسبی برسند.

بازگشت ارز به سامانه نیما خود یک مسیر قاچاق را باز کرده است

این مقام مسئول در مورد وام هزار میلیارد تومانی نیز اظهار داشت: صادر کنندگان و افرادی که واحد بسته بندی دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و از کشاورزان زعفران خریداری کنند تا قیمت این محصول کاهش پیدا نکند.

میری افزود: با توجه به اینکه زعفران یک بحث ملی است و نرخ تسهیلات نامبرده نیز مناسب است انتظار می رود از این بحث بخوبی استقبال شود و به زعفران کاران کمک شود.

وی در مورد کاهش قیمت زعفران نیز اظهار داشت: روز های اول برداشت قیمت زعفران خوب بود اما الان چون اوج برداشت است و از طرف دیگر کشاورز نقدینگی ندارد و مجبور به فروش است قیمت ها نسبتا کاهش یافته است.

میری ادامه داد: از سوی دیگر صادر کنندگان نیز نقدینگی چندانی ندارند در نتیجه قیمتها نسبت به روزهای اول کاهش پیدا کرده که امیدواریم با هزار میلیارد تومانی که به بازار تزریق می شود قیمت ها افزایشی شود.

عرضه زعفران ایرانی با برند افغانستان در بازارهای هدف
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در مورد چالش های صادراتی نیز گفت: یک مشکل این است که بانک مرکزی اعلام کرده که صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به قیمت نیمایی برگردانند با این تفاسیر اگر زعفران را بفروشیم به ازای هر دلار باید ۳ تا ۴ هزار تومان کمتر بپردازیم!

وقتی مشتریان ما می توانند زعفران قاچاق را با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار ارزانتر خریداری کنند دیگر خریدار محصول ما با قیمت بالاتر نیستند

میری افزود: در حالی که خود دولت نمی تواند از طریق سیستم بانکی یک دلار وارد کشور کند، ما باز هم سعی می کنیم این ارز را وارد کشور کنیم با این وجود باز هم سنگ اندازی هایی می شود.

وی با بیان اینکه بازگشت ارز به سامانه نیما خود یک مسیر قاچاق را باز کرده است، افزود: سوال من این است که وقتی بر اساس آمار گمرک ۴۲ تن زعفران از اینجا به افغانستان می رود در حالی که این کشور خود تولید کننده زعفران است و با برند زعفران افغانستان در بازارهای جهانی می فروشد خرید از ما چه معنایی دارد؟ جز اینکه زعفران از کشور ما خارج می شود و با برند دیگر کشورها با قیمت ارزان تر در بازارهای هدف ما عرضه می شود!

میری گفت: با این تفاسیر طبیعی است که وقتی مشتریان ما می توانند زعفران قاچاق را با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار ارزانتر خریداری کنند دیگر خریدار محصول ما با قیمت بالاتر نیستند.

وی تاکید کرد: در حقیقت الان شرایط به نحوی شده است که ما دو دستی مشتری و بازار خود را تقدیم تجار افغانستان می کنیم.

این فعال صنعت زعفران تصریح کرد: از طرف دیگر در امر صادرات مشکل حمل و نقل داریم و پروازهای خارجی کم شده است؛ در حالی که صادرات زعفران ۱۰۰ درصد از طریق هوایی انجام می شود. چون هم سریع انجام می شود و نهایتا ظرف ۴۸ ساعت دست مشتریان اروپایی می رسد و هم کیفیت محصول حفظ می شود.

میری در پایان یاد آور شد: اگرچه برخی موانع مثل حمل و نقل به دلیل شیوع کرونا است اما موانع داخلی که مهمترین آن ارز حاصل از بازگشت است را مسئولان می توانند برطرف کنند تا صادرات را توسعه بدهیم.

کد خبر: ۴۹٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha