۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
تمام صنایع بورسی پتانسیل رشد بلندمدت دارند
معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید:

تمام صنایع بورسی پتانسیل رشد بلندمدت دارند

عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید گفت: رشد و کاهش بازار و صنایع آن به دلایل مختلفی محقق می شود که تحلیل میزان تاثیرگذاری آن برای هر صنعت و شرکت متفاوت خواهد بود. با فرض ثبات شرایط فعلی، به نظر می رسد تمامی صنایع بورسی پتانسیل رشد را در بلندمدت خواهند داشت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، با بیان این مطلب گفت: بعد از اصلاح قیمتی بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های کوچک در شاخص هم وزن قدرت تقاضا در بازار نسبت به عرضه افزایش یافت که موجب شد از شیب کاهشی بازار کاسته شود. در این میان الزامی کردن بازارگردانی سهام تمامی ناشران اتفاق خوبی قلمداد می شود.

احسان عسکری در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نوسانات بازار، اخیرا موج های ریزشی با قدرت کمتری شکل می گیرند و بازار میل به کاهش شدید نشان نمی دهد، گفت: در  حال حاضر که قیمت دلار به شدت در بازار آزاد افزایش یافته و رویداد بااهمیتی هم در سطح بین المللی رخ نداده است، کاهش بیشتر شاخص را صرفاً می توان ناشی از ترس و نگرانی سرمایه گذاران قلمداد کرد.

وی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت در نیمه نخست سال ۹۹  افزود:  یکی از رویدادهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه در این مقطع بحث آزادسازی سهام عدالت بود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شده است. این موضوع در بلندمدت بر افزایش عمق بازار و توسعه فرهنگ سهامداری در کشور کمک شایانی خواهد کرد ولی نحوه مدیریت آن و برنامه ریزی مناسب در خصوص مدیریت شناوری سهام و جریان ورودی منابع نقدینگی به بازار سهام نباید مورد غفلت قرار گیرد.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در برهه ای از بازار جریان نقدینگی منفی شد و بخشی از منابع سرمایه گذاران خرد از بازار خارج شد که این موضوع به کاهش قیمت ها انجامید. لذا فشار فروش ناشی از سهام عدالت و جذب نقدینگی موجود در بازار در مقطع کنونی که حجم معاملات بیش از ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد، موجب خواهد شد بازار به حالت فرسایشی کاهش یابد که نیازمند چاره جویی  و ارایه راهکارهای عملی جهت فروش سهام عدالت متقاضیان است.

عسکری همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در میان گروه های تاثیرگذار، کدام صنعت مانع از پیشروی بازار شده و فکر می کنید صعود مورد انتظار در بورس از چه زمانی محقق شود، گفت: به طور مشخص رشد و کاهش بازار و صنایع آن به دلایل مختلفی محقق می شود که تحلیل میزان تاثیرگذاری آن برای هر صنعت و شرکت متفاوت خواهد بود. با فرض ثبات شرایط فعلی به نظر می رسد تمامی صنایع پتانسیل رشد را در بلندمدت خواهند داشت و آن چه در زمان فعلی شرایط نااطمینانی را به بازار تزریق می کند نتیجه انتخابات آمریکا است که واکنش بازارهای جهانی و قیمت ارز را در داخل به همراه خواهد داشت و لذا این موارد بیشترین تاثیر را بر روند فعلی بازار سرمایه کشور وارد کرده است.

وی افزود: اگر چه در میان مدت نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر عمیقی بر وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه وارد نمی کند اما طبیعی است نااطمینانی در خصوص رویدادهای آتی و عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس موجب شده است تلاطم در سایر بازارها به  بازار سرمایه نیز منتقل شود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، در ادامه در پاسخ به این سوال که عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصادکلان کشور در ماه های آینده چیست و با توجه به پیش رو داشتن بحث بودجه ، دولت  برای تامین مالی خود و پوشش کسری ها چه راهکارهای مشخصی را از طریق بورس در اختیار دارد، اظهار داشت: از نظر روانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همین طور ایران در یکسال آتی تاثیرات انکار ناپذیری بر روند متغیرهای اقتصادی خواهند داشت ولی افزایش سرسام آور قیمت ها در کالاهای اساسی به دنبال رشد قیمت ارز موجب شده است برآورد ارقام بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار مشکل باشد.

عسکری افزود: برخی تحلیلگران از کاهش شدید قیمت ارز در بازار آزاد به واسطه برنده شدن یک کاندیدا در انتخابات پیش روی آمریکا صحبت می کنند که این موضوع اگرچه ممکن است در یک مقطع اتفاق افتد ولی پیش بینی می شود تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکند. تجربه نشان داده که تحریم های اقتصادی ابزاری در دست کشورهای سلطه طلب به خصوص آمریکا برای به زانو درآوردن کشورها برای تحقق خواسته هایشان است.

وی ادامه داد: برخی بر این عقیده هستند با روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا، بازگشت به برجام اتفاق خواهد افتاد و امکان فروش نفت برای کشور محقق خواهد شد که در صورت تحقق این موضوع می توان به کاهش قیمت ارز در بازار و کاهش روند تورم خوشبین بود. بنابراین آن چه روند مسیر اقتصاد کشور را تعیین می کند میزان دسترسی دولت و شرکت ها به ارز حاصل از صادرات نفت و سایر کالاهاست.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دولت در سال های اخیر به واسطه توسعه بازار سرمایه بخش مهمی از کسری بودجه خود را از طریق انتشار اوراق تامین مالی تأمین کرده است که پیش بینی می شود این موضوع همچنان در اولویت دولت باشد. در بازار سرمایه بسیاری از اوراق تامین مالی اسلامی قابل انتشار است که دولت و شرکت های دولتی می توانند از تمامی ظرفیت های آن بهره ببرند کما اینکه تاکنون چنین اتفاقی را شاهد بوده ایم.

عسکری در پایان ابراز داشت: به نظر می رسد وضع تحریم های اقتصادی در سال های گذشته موجب شده است نگاه به بیرون از سوی فعالان اقتصادی کمتر شده و بومی سازی در صنایع مختلف به خوبی شکل بگیرد.

کد خبر: ۴۹٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha