۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
رقابت نزدیک ترامپ و بایدن در مهمترین انتخابات تاریخ ریاست جمهوری امریکا
۸ روز تا انتخابات امریکا؛

رقابت نزدیک ترامپ و بایدن در مهمترین انتخابات تاریخ ریاست جمهوری امریکا

در حالی به روز انتخابات امریکا نزدیک می شویم که تا کنون ۶۰ میلیون نفر رای داده اند. تا کنون شمار آرای بایدن در اغلب ایالتها بیش از ترامپ است ولی نمی توان با استناد به آرای زودهنگام، نتیجه انتخابات را پیش بینی کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: هشت روز تا انتخابات امریکا باقی مانده است و هنوز تلاشهای دو کاندیدا برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر ادامه دارد. تا صبح روز یک شنبه، بالغ بر ۶۰ میلیون نفر آرای خود به صندوق انداخته اند یا از طریق پست ارسال کرده اند و همچنان صف های طولانی مردم در تمامی ایالتهای امریکا مشاهده می شود.

این اشتیاق برای مشارکت در انتخابات هشت روز قبل از تاریخ سوم نوامبر نشان می دهد که سال جاری رکورد تازه ای در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در امریکا ثبت خواهد شد و نرخ مشارکت مردم می تواند به بالاترین سطح از سال ۱۹۰۸ میلادی تا کنون برسد.

دکتر لاری ساباتو، رییس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه ویرجینیا در مصاحبه ای با ان بی سی در مورد دلیل این اشتیاق بالای مردم برای مشارکت در نظام رای دهی زودهنگام گفت: «یک دلیل مهم پاندمی و تاثیرات آن است. پاندمی باعث شده است تا مردمی تمایلی برای حضور در صف های طولانی در روز آخر انتخابات نداشته باشند. این مساله به خصوص  برای سالمندان که اغلب طرفدار بایدن هستند اهمیت زیادی دارد.»

وی ادامه داد: «مساله دیگری که باعث افزایش اشتیاق مردم برای مشارکت در انتخابات شده شخص ترامپ و سیاستهای او است. مردم می خواهند این وضعیت تغییر کنند و انتخابات را راهی برای نشان دادن تمایل خود برای تغییر می دانند و به همین دلیل حضور گسترده ای در این انتخابات دارند.»

این استاد هفتاد ساله علوم سیاسی بر این باور است که انتخابات سال ۲۰۲۰ یکی از مهمترین انتخابات های ریاست جمهوری در امریکا است و مردم هم این مساله را درک کرده اند به همین دلیل با وجود تمامی چالشهای موجود در انتخابات شرکت کرده اند.»

ایالتهای کلیدی مشارکت زیادی داشتند
وب سایت پروژه انتخابات امریکا که یک مرکز تحلیل داده ها زیر نظر دانشگاه فلوریدا است نوشت: «بیش از یک سوم آرای پستی که تا کنون ارسال شده از سه ایالت مهم و پرجمعیت کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا هستند. کالیفرنیا که یک ایالت دموکرات است و در این انتخابات هم بایدن می تواند ۵۵ رای الکترال این ایالت را به دست آورد. رقابت در ایالت تگزاس بسیار نزدیک است و دو کاندیدا شانه به شانه حرکت می کنند و نمی توان به درستی پیش بینی کرد که کدام یک در این ایالت پیروز خواهند شد ولی این ایالت اغلب طرفدار کاندیداهای حزب جمهوری خواه بوده اند. این ایالت ۳۸ رای الکترال دارد. وضعیت در ایالت فلوریدا که ۲۹ رای الکترال دارد به نفع بایدن است. تا کنون ۵.۳ میلیون نفر در فلوریدا رای داده اند که ۴۰ درصد از کل  افرادی است که برای مشارکت در انتخابات ۲۰۲۰ ثبت نام کرده اند. تا کنون شمار آرای جو بایدن ۷ درصد بیش از ترامپ است و در صورتیکه همین روند ادامه پیدا کند بایدن می تواند در این ایالت پیروز شود.»

گاردین نوشت: «پیروزی در فلوریدا برای ترامپ ضروری است و به همین دلیل است که او از یک سال گذشته محل اقامت خود را به  فلوریدا منتقل کرده است. عدم پیروزی در فلوریدا می تواند به معنای شکست ترامپ در انتخابات باشد ولی اگر جو بایدن در این ایالت پیروز نشود، به پایان کار نرسیده است.»

دموکراتها بیشترین شمار شرکت کنندگان در رای گیری زودهنگام هستند
نکته دیگری که در این گزارشها به چشم می خورد این است که دموکراتها بیش از جمهوری خواهان تمایل به مشارکت زودهنگام در انتخابات یا مشارکت در رای گیری پستی نشان داده اند که این مساله به دلیل تاکیدهای پی در پی بایدن در مورد نگران کننده بودن وضعیت شیوع بیماری کرونا در امریکا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی است.

این مساله از یک طرف به نفع دموکراتها است زیرا در صورتیکه اتفاقی در روز انتخابات بیفتد، مثلا نرخ شیوع بیماری افزایش یابد، طوفانی اتفاق بیفتد یا یک بحران دیگر پیش بیاید، اغلب دموکراتها آرای خود را به صندوق انداخته اند و می توانند کاندید مورد نظرشان را وارد کاخ سفید کنند. از طرف دیگر این سیاست به نفع جمهوری خواهان هم هست زیرا در روز رای گیری افراد کمتری در صف ها هستند و خطر انتقال ویروس یا انتظار چندین ساعته برای رای گیری وجود ندارد.

 به هر حال در این آخرین روزهای رقابت انتخاباتی در امریکا، هر سخنی یا سیاستی می تواند آرای یک کاندیدا را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال خبر ابتلای چندین نفر از مشاوران و کارمندان مایک پنس به ویروس کرونا و تصمیم وی برای ادامه رقابتهای انتخاباتی و سفرهای ایالتی می تواند شانس ترامپ را کمتر کند.

همچنین دولت امریکا اعلام کرده است گزارش اقتصادی فصل سوم سال ۲۰۲۰ را در هفته آتی ارایه می دهد. ارایه این گزارش که به گفته مقامات اقتصادی  امریکا نشان از رشد  تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل سوم امسال دارد با هدف جذب آرای مردم انجام می شود. هدفی که به زعم رویترز نادرست است زیرا تا ان زمان بخش زیادی از مردم آرای خود را به صندوق های انداخته اند و حتی افراد باقی مانده هم تصمیم نهایی خود را اتخاذ کرده اند.

کد خبر: ۴۹٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha