۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کاربرد سیستم های نورپردازی هوشمند در ارتقاء هویت محیط
معرفی مدرن ترین سیستم های هوشمند نور پردازی فلیپس

کاربرد سیستم های نورپردازی هوشمند در ارتقاء هویت محیط

نور پردازی یکی از اصول مهم برای هویت بخشی به فضا است؛ در حقیقت روشنایی مناسب رنگ، حجم و زیبایی محیط اطراف را با جلوه بهتری به بیننده عرضه خواهد کرد. به یقین، سیستم های نور پردازی فلیپس با هوشمند ترین محصولات خود ارمغان آور حس رضایت، سرزندگی و انرژی برای مخاطبین هستند.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: هر گاه در مورد  نورپردازی یک محوطه داخلی و خارجی سخن به میان می آید، تنها جنبه زیبای شناسی آن مورد توجه عموم  مردم  قرار می گیرد. اما به یقین، اولین نسل چراغ های نصب شده در فضاهای داخلی و خارجی منازل با هدف تامین  روشنایی و ایجاد امنیت پای به عرصه گذاشته اند. و در مراحل بعدی  هویت زیبایی شناسی آن ها مورد توجه طراحان و مالکین قرار گرفته است.

برای انجام یک طراحی خوب، استفاده از سیستم های تامین روشنایی با ظاهری زیبا و مدرن از جمله ملزومات کار طراحان داخلی و خارجی است. در حقیقت یک نور پردازی مناسب عاملی کاربردی در هویت بخشی به فضاها، تاکید بر حجم اجسام و برجسته نشان دادن رنگها در عمق فضاست. البته لازم به ذکر است که ایجاد هارمونی بین  یک فضا وسیستم های نورپردازی نیازمند اتخاذ تدابیر اصولی و تخصصی  است.

شرکت Philips با بیش  از نیم  قرن تجربه و تلاش در طراحی وساخت انواع تجهیزات الکترونیکی به یکی از بزرگترین و در عین حال نوین ترین کمپانی های تولید کننده تجهیزات روشنایی و نور پردازی  در جهان تبدیل شده است. این کمپانی هر ساله از مجموعه ای از محصولات پیشرفته خود رونمای می کند؛ امسال نیز به رسم عادت  دو محصول نورپردازی هوشمندش را به بازار روانه کرد. اگر به دنبال یک نورپردازی هوشمند و در عین حال دلچسب برای فضایی بیرون منزل خود هستید بررسی ویژگی های این دو محصول جدید، در ادامه این گزارش خالی از لطف نخواهد بود.

در حقیقت یک نور پردازی مناسب عاملی کاربردی در هویت بخشی به فضاها، تاکید بر حجم اجسام و برجسته نشان دادن رنگها در عمق فضاست

چراغ های هوشمند   Philips Hue Lily
این چراغ ها از یک محفظه ی استوانه ای شکل آلومینیومی سیاه رنگ  ساخته شده اند و لنز های شیشه ای  به کار رفته  یک نمای کاملا مدرن و هوشمند به آن بخشیده است. سیستم های   water jets  و ضد  splinkler  system  تعبیه شده، چراغ  ها را مقابل آب ، شرایط  ناپایدار جوی، گرد وغبار  بسیار مقاوم کرده است.

برای استفاده از این چراغ ها تنها کافیست منبع تغذیه را به یک پریز برق متصل کنید و سپس اتصالات جانبی را با کابل های دوم به هم  متصل کنید. در این محصول از دو نوع اتصال الکتریکی با فرمت  T  استفاده شده است که انعطاف  پذیری زیادی رادر مسیر کابل ها ایجاد کرده است. برای مسافت های طولانی تر کابل های  فرعی دیگری نیز وجود دارند که به راحتی دسترسی به منبع تغذیه طولانی تر را ممکن می سازند.

برای کنترل این سیستم نور پردازی، یک نرم افزار هوشمند تحت عنوان  Hue app  وجود دارد که از طریق آن می توان تمامی عملکردهای سنسور های خروجی و LED  های ۴۹  واتی را کنترل و تنظیم کرد.   علاوه بر کنترل وضعیت فعال بودن چراغ ها، تنظیم رنگ نور ها بر اساس تغییرات جوی نیز وجود دارد. (از  ۲ هزار کلوین تا ۶ هزار کلوین).

سیستم Hue Routines امکان کنترل و تعیین سلسله مراتب نورپردازی در شب و روز را برای کاربران فراهم آورده است. البته در این سیستم حالت های پیش فرضی همانند "نورپردازی حیاط پشتی " و یا "نور پردازی راهروهای ورودی"، "نورپردازی ساوانا"، "نورپردازی غروب و طلوع خورشید" وجود دارد که بر اساس موقعیت و اولویت بندی های فضای مورد نظر قابل تغییر هستند

در تنظیمات این برنامه حالت های  و سناریو های پیش فرضی تعریف شده اند که به راحتی قابل تغییر و ویرایش هستند. همانند تمامی محصولات قبلی فلیپس، این محصول نیز دارای فناوری بی سیمی ZigBee است و می توان Hue Bridge را به روتر  متصل کرد و  از طریق آن تا ۵۰ چراغ Hue را پشتیبانی کرد.

سیستم Hue Routines امکان کنترل و تعیین سلسله مراتب نورپردازی در شب و روز را برای کاربران فراهم آورده است. البته در این سیستم حالت های پیش فرضی همانند "نورپردازی حیاط پشتی " و یا "نور پردازی راهروهای ورودی"، "نورپردازی ساوانا"، "نورپردازی غروب و طلوع خورشید" وجود دارد که بر اساس موقعیت و اولویت بندی های فضای مورد نظر قابل تغییر هستند.

یکی دیگر از سیستم های تعبیه شده در این چراغ ها، سنسورهای Hue Outdoor می باشند که هر گونه حرکت مشاهده شده را از طریق نرم افزار و برنامه های Alexa , Google voice به مالکین هشدار می دهند، و یا بر اساس سناریو هایی تنظیمات، چراغ های هوشمند داخل منزل را به نشانه اعلام خطر در محیط بیرون  روشن و خاموش می کنند.

جالب است بدانید تمامی دستورات ارسالی به هریک از چراغ های Hue  را می توان از طریق برنامه های Alexa , Google voice  کنترل کرد. برای صرف جویی در مصرف انرژی، حالت خواب از طریق  Alexa  را می توان تعیین کرد.

سیستم های روشنایی  Philips Hue Calla
چراغ Calla از یک محفظه آلومینیومی سیاه وسفید با قطر. ۹.۹ و اینچی و یک  لامپ LED  غیر قابل تعویض  ۸ واتی  تشکیل شده است. از طریق این لنز سفید مات  چیزی حدود ۶ هزار لومن نور تابیده می شود که در نوع خود یک نور پردازی منحصر به فرد تلقی می شود. این وسیله را می توان بر روی سطوح صاف و یا بر روی پایه فابریک فلیپس  قرار داد.

ویژگی های water jets  و  weatherization این محصول را در برابر شرایط جوی نامساعد، ضربه، و غبار  و سیستم های آبیاری شدید  محیط مصون ساخته اند. بدنه  آلومینیومی Calla کاملا ضد ضربه و ضد آب است ودر برابر رطوبت دچار زنگ زدگی  وفساد تدریجی نمی شود. انرژی این محصول از طریق یک منبع تغذیه  با ولتاژ پایین فراهم می شود؛ کیت های اتصالی شامل کابل و  وسایر اتصالات الکتریکی T  شکل هستند.

همانند  نوع اول، یک نرم افزار چند منظوره تمامی عملکردهای این سیستم نور پردازی را کنترل می کند. نرم افزار Hue Calla  دارای دستورالعمل های ایجاد فضاهای روشنایی، رنگ، دما، حالت های روشن وخاموش، حالت خواب،   یا حالت افزایش تدریجی نور است. به همراه  کنترل مستقیم سیستم از محل، این نرم افزار هوشمند امکان کنترل سیستم نورپردازی از نقاط دیگر را نیز ممکن ساخته است؛ تنها کافی است با استفاده از سناریو های از پیش تعیین شده نوع برنامه سیستم را تعریف و مابقی مسئولیت را به عهده نرم افزار هوشمند  Hue  بگذارید.

ویژگی های water jets  و  weatherization این محصول را در برابر شرایط جوی نامساعد، ضربه، و غبار  و سیستم های آبیاری شدید  محیط مصون ساخته اند. بدنه  آلومینیومی Calla کاملا ضد ضربه و ضد آب است ودر برابر رطوبت دچار زنگ زدگی  وفساد تدریجی نمی شود

در این سیستم نور پردازی هوشمند از فناوری های ZigBee و Z-Wave  برای ایجاد یک شبکه مش فراگیر استفاده شده است و یکپارچگی میان چراغ ها وسایر اتصالات را بدون هر گونه تغیر دستی فراهم آورده است. در حقیقت، این دو پروتکل ارتباطی مخصوص راه اندازی خانه های هوشمند  طراحی شده اند و خدمات مختلفی را به صورت هوشمند و با اتصال به مرکز کنترل  و یا یک  هاب ارائه می کنند. این سیستم را می توان به بلندگوهای هوشمند همانند Amazon Echo؛ google Home  ؛ و یا Apple home pod  متصل کنید و چراغ های  Hue  را با استفاده از دستورات صوتی کنترل کنید.

کد خبر: ۴۹٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha