۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
روز آمار و برنامه ریزی و عدم اعتماد به آمارها

روز آمار و برنامه ریزی و عدم اعتماد به آمارها

مرتضی دارایی کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در یادداشتی به مناسبت روز آمار که در اختیار بازار قرار داده است به علت بی اعتمادی مردم به آمار پرداخته است.

مرتضی دارایی؛ بازار: روز یکم آبان هر سال به عنوان روز "آمار و برنامه ریزی" نامگذاری شده است و در این روز، بر اهمیت آمار و برنامه ریزی، برنامه هایی برگزار می شود.

گرچه آمار، پایه برنامه ریزی و سپس اجرای برنامه ها است و در کنار آن با تلفیق کلمه "بودجه" و " مدیریت" تقریباً کامل می گردد و خوراک یک دسته یعنی برنامه ریزان و برای آگاهی دسته دیگر یعنی مردم است.

در این مجال با قسمت دسته اول، کاری نداریم؛ اما چرا در بین عامه مردم و در کوچه و خیابان که نبض واقعی عقائد و نظرات می تپد و مبنای واقعی برای سنجش تفکر مردم و شهروندان است؛ اعتمادی به آمارها در کشور نیست؟!!

چرا هر وقت از طرف مسؤول و مقامی آماری اعلام و رسانه ای می شود بلافاصله شنونده می گوید: دروغ است!!

رییس جمهور و وکیل و وزیر و معاون وزیر و رییس سازمان و استاندار و مدیر کل و فرماندار هم ندارد! هر مقامی که آماری اعلام کند نظر مردم در مورد آن منفی و غیرقابل اعتماد است!!

آمار خوب و بد هم ندارد؛ یعنی اگر فرض کنیم مثلاً اعلام شود که نرخ بیکاری کاهش دو درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، مخاطب می گوید دروغ است و باور نمی کند. بلافاصله ایراد می گیرد که آمار را دست کاری کرده اند! می گویند پس چرا این همه بیکار وجود دارد؟!

یا بر عکس آمار بدی گفته شود، مثلاً در تلویزیون یا رادیو مقام عالیرتبه ای مصاحبه کند که نرخ تورم نسبت به سال قبل سه درصد افزایش داشته است؛ بدون مکث شنوندگان می گویند حداقل بیست درصد افزایش داشته و اینها آمارها و درصدها را به نفع خودشان کاهش داده اند!! می گویند آمار واقعی را اعلام نمی کنند!!

جالب اینجاست که حتی اگر آمار واقعی و دقیق باشند باز هم در قضاوت مردم تأثیری ندارد!!

یادم می آید چند سال پیش و در دولت آقای احمدی نژاد، یکی از اساتید دانشگاه که منتقد سرسخت آمارهای اعلامی دولت وقت بود به عنوان رییس مرکز آمار ایران انتخاب شد و بعد از آن دیگر منتقد نبود. دوستی می گفت حالا خود رییس مرکز آمارسازی شده است و آمارها همچنان به سیاق سابق تولید و منتشر می شوند.

نامگذاری "مرکز آمارسازی ایران" هم خود ابتکاری ناشی از همان تفکر عمومی نهادینه شده بود.

متاسفانه این قضاوت و نگاه بی اعتمادی مردم به آمارها در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ......حاکم و پابرجاست.

آیا در همه کشورها اینچنین است؟! ریشه در کجاست و چه باید کرد؟!

جایی خواندم که نرخ اعتماد در ایران کمتر از ده درصد است. اگر این نرخ را قبول کنیم؛ پس باید گفت که سیاستمداران و سیاستگذاران و دانشگاهیان و صدا و سیما و ...هم باید پاسخگو باشند و هم فوری چاره ای بیندیشند.

این موضوع اعتمادسازی در عمق جامعه، پیش نیاز همه اهداف و چشم اندازهاست.

کد خبر: ۴۹٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عصام برزا IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      0 0
      با سلام کاملا درست فرمودن جناب مهندس دارایی سیاستمداران خیانتی بزرگ به این مملکت کردند که جبران آن بسیار بسیار سنگین است
    • رضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      خوب مسولین چوپان دروغ گو شدن اون بنده خدا یبار حرف راست زد اینا که اصلا