۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
بی تفاوتی موسسه استاندارد به استفاده برخی تولیدکننده های شیرآلات از سُرب/ خطر سرطان زایی در کمین ایرانی ها!؟
بازار گزارش می دهد

بی تفاوتی موسسه استاندارد به استفاده برخی تولیدکننده های شیرآلات از سُرب/ خطر سرطان زایی در کمین ایرانی ها!؟

در حالیکه اکثر فروشندگان شیرآلات بهداشتی بر این موضوع تاکید دارند که برخی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی از سُرب به جای برنج در شیرآلات تولیدی خود استفاده و میزان بیماری را در میان مصرف کنندگان افزایش می دهند هنوز موسسه استاندارد نسبت به این موضوع ترتیب اثری نداده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وجود بیش از ۹۰ واحد تولیدکننده شیرآلات بهداشتی در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات برای این کالای تولیدی و ارزآوری مناسب برای کشور را فراهم کرده است. اما نکته حائز اهمیت این است که چند درصد از واحدهای فعال زیر پله ای و غیر استاندارد اقدام به تولید می کنند.  

بازار شیرآلات کشورهای همسایه یک بازار چند میلیون دلاری و حتی میلیارد دلاری است، بنابراین تولیدکنندگان ایرانی که سال گذشته موفق شدند بیش از ۱۵ میلیون دلار به کشورهای همسایه صادرات داشته باشند قطعا این بازار یک بازار بکر برای تولیدکنندگان قدیمی به حساب می آید.

در دهه ۸۰ که پروژه بزرگی مثل پروژه مسکن مهر آغاز شد حضور یافتن تولیدکننده های زیر پله ای در این بخش مثل قارچ رشد کردند

اما در دهه ۸۰ که پروژه بزرگی مثل پروژه مسکن مهر آغاز شد حضور یافتن تولیدکننده های زیر پله ای در این بخش مثل قارچ رشد کردند. در دوره آغاز پروژه مسکن مهر تقاضا برای خرید شیرآلات بالا رفت و باعث شد تا تعداد تولیدکننده های زیرپله ای افزایش یابد اما از همان سالها تاکنون متولی نظارت بر تولیدات غیر استاندارد یعنی موسسه استاندارد بی توجه به این موضوع فرصت برخورد با این تولیدکنندگان را از دست داد.

یکی از اقدامات خطرناک برخی تولیدکنندگان زیر پله ای شیرآلات بهداشتی استفاده از سُرب به جای برنج در محصولات خود است. اگر چه این موضوع به شدت از سوی تولیدکنندگان معتبر و خوشنام این محصولات رد می شود اما اکثر فروشندگان بر این باور هستند که برخی تولیدکنندگان کم تجربه و تازه تاسیس شده که عمدتا هم برندهای معروفی نیستند به دور از چشم موسسه استاندارد و بی تفاوتی انجمن شیرآلات بهداشتی نسبت به این موضوع، از سُرب در شیرآلات استفاده می کنند که این اقدام به شدت برای سلامتی مصرف کنندگان نقش داشته و عُمر شیرآلات را کاهش دهد.

محمد احمدی یکی از فروشندگان شیرآلات بهداشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار که آیا استفاده از سُرب در شیرآلات بهداشتی صحت دارد؟ می گوید: نخستین نکته ای که برای انتخاب شیرآلات باید مورد توجه باشد، جنس بدنه است. بدنه اصلی شیرآلات بهداشتی از دو ترکیب و جنس برنج و سُرب خشک است. سُرب خشک پس از مدتی در واکنش با آب دچار خوردگی می شود و وارد آب می شود که برای سلامتی مصرف کننده ها خطرناک است. شیرآلاتی که از سُرب خشک ساخته می شوند ارزانتر، سنگین تر و عُمر کوتاهی دارند.

توصیه فروشندگان به مصرف کنندگان این است که از محصولات خوشنام و قدیمی که سالهاست در زمینه شیرآلات بهداشتی فعالیت می کنند خرید کنند چرا که امروزه بیشتر شیرهای تولید داخل از برنج در محصولات خود استفاده می کنند. پس کمتر نگرانی‌ در این زمینه وجود دارد

وی افزود: اما توصیه فروشندگان به مصرف کنندگان این است که از محصولات خوشنام و قدیمی که سالهاست در زمینه شیرآلات بهداشتی فعالیت می کنند خرید کنند چرا که امروزه بیشتر شیرهای تولید داخل از برنج در محصولات خود استفاده می کنند. پس کمتر نگرانی‌ در این زمینه وجود دارد.

میزان مورد قبول و استاندارد تعیین شده از سوی موسسه استاندارد برای استفاده از سُرب در شیرآلات بهداشتی ۲ درصد است. پس هیچ تولیدکننده قدیمی و با سابقه دست به این خطایی نمی زند

برخی تولیدکنندگان قدیمی و با سابقه نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه برندهای معروف به هیچ وجه از استانداردهای تعریف شده از سوی موسسه استاندارد عدول نکرده و اعتبار خود را زیر سوال نمی برند می گویند: میزان مورد قبول و استاندارد تعیین شده از سوی موسسه استاندارد برای استفاده از سُرب در شیرآلات بهداشتی ۲ درصد است. پس هیچ تولیدکننده قدیمی و با سابقه دست به این خطایی نمی زند.

چه روکشی برای شیرآلات مناسب است؟
یکی از مشاوران مدیر عامل کارخانه تولیدکننده شیرآلات که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: قطعا آبکاری خوب می تواند به زیبایی ظاهری و دوام و کیفیت شیرآلات کمک کند و در این بخش ها تاثیرگذار باشد. پس تا هر میزان آبکاری بهتر و مناسب تر باشد شیرآلات دیرتر دُچار خرابی و فرسودگی می شوند. یعنی در خصوص کیفیت آبکاری چند فاکتور وجود دارد که جنس آبکاری و ضخامت در آن تاثیرگذار است.

روکش های طلایی، رنگی با اپوکسی، نیکل، برنز، مس و استیل است که باید عنوان کرد روکش استیل بهترین نوع روکش است. این روکش هم در مقاومت و هم برخی لکه ها و سیاهی شدن شیرآلات بهتر از سایر روکش ها عمل می کند

وی در پاسخ به این سئوال که چه روکشی در شیرآلات بهترین نوع روکش است؟ گفت: روکش های طلایی، رنگی با اپوکسی، نیکل، برنز، مس و استیل است که باید عنوان کرد روکش استیل بهترین نوع روکش است. این روکش هم در مقاومت و هم برخی لکه ها و سیاهی شدن شیرآلات بهتر از سایر روکش ها عمل می کند.  

وی ادامه داد: این که عنوان می شود سُرب خشک در برخی شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر باید موسسه استاندارد و انجمن شیرآلات بهداشتی پاسخ دهند. اما به هر حال برخی تولیدکنندگان زیر پله ای برای ارزان تر شدن کالای تولیدی خود اقدامات خطرناکی را انجام می دهند و از سُرب در بدنه شیرآلات استفاده می کنند. این موضوع قطعا باید مورد پیگیری قرار گیرد چرا که دیگر این اقدام ربطی به مسائل مالی ندارد و جان انسانها در میان است و سلامتی انسانها در خطر خواهد بود.

وجود سُرب در شیرآلات برای جان انسانها خطرناک خواهد بود
محمد فرزاد دبیر انجمن شیرآلات بهداشتی در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که آیا این انجمن به موضوع تحقیق در مورد یرخورد با تولیدکنندگان شیرآلات غیر استاندارد ورود کرد؟ چون طبق گزارشی که برخی فروشندگان تایید می کنند در برخی از تولیدات که در بازار موجود است از سُرب استفاده می شود گفت: انجمن شیرآلات بهداشتی همواره با اعضای خود در تعامل بوده و هست. تلاش ما این است که تولیدکنندگان معتبر بدون مشکل تولیدات خود را انجام دهند اما اینکه گزارشی در این خصوص به دست ما رسیده باشد باید اذعان کرد که چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این موضوع واقعیت داشته باشد از موسسه استاندارد خواهیم خواست که به این موضوع ورود کند چرا که وجود سُرب در شیرآلات برای جان انسانها خطرناک خواهد بود و شوخی بردار نیست ادامه داد: این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد اما برای تایید و برخورد با این کارگاهها و تولیدکننده های زیر پله ای باید موسسه استاندارد وارد عمل شود و کارگاهها را با استفاده از ضابطین قضایی پلمپ کند.

فرزاد پیشتر در گفتگو با خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه علاقمند هستیم اگر فروشندگانی با چنین کالاهایی برخورد کرده اند انجمن شیرآلات را در شناسایی این کالاها کمک کنند گفته بود: اگر چنین کالایی شناسایی شود قطعا آنرا به آزمایشگاه برده و آنرا مورد آزمایش قرار می دهیم. اما آنچه که به طور مشخص و واضح و مبرهن است این است که استفاده از سرب در شیرآلات آن هم در بدنه شیرآلات خلاف قانون است و این اتفاق اگر در شیرآلات رخ دهد و بیش از حد مجاز سُرب در شیرآلات استفاده شود سرطان زا خواهد بود.  

خبرنگار خبرگزاری بازار ماه گذشته از دو نقطه از تهران که بازار شیرآلات هستند اقدام به تهیه گزارش که یکی از بازارها مربوط به فروش شیرآلات ارزان و یکی دیگر از بازارها مربوط به مناطق فروش شیرآلات گران بود کرد. اکثر فروشندگان این بازارها عنوان می کردند که برخی محصولات و شیرآلات بهداشتی از سوی برخی تولیدکنندگان با کیفیت نازل به بازار عرضه می شود و در این محصولات متاسفانه از سُرب استفاده می شود که علاوه بر سرطان زایی، عُمر محصولات را نیز کاهش می دهد. به نظر می رسد موسسه استاندارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید هر چه سریعتر نسبت به این موضوع ورود کند چرا که این بار جان میلیون ها انسان در میان است.

کد خبر: ۴۹٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجیدشهاب IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      الان تجار عراقی اجناس با طول عمر کم را بخاطر قیمت به عراق صادر،ومنجربه بدنامی محصول خوب ایرانی میشود، بحث شیرآلات هم همین است،سرب ۲درصد بیشتر نباید باشد.بدنه از برنج،یعنی مس۶۰درصد وروی۳۸درصد،۲درصدفلزات دیگر،، که همه رعایت میکنند،۹۸درصد تولیدکنندگان،انشالله جلو محصولات بی کیفیت گرفته شود