۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
راز جذابیت جایزه نوبل در گفتگوی بازار با برنده نوبل اقتصاد/ حراجی‌ها، عرصه فروش کالا و خدمات بدون وابستگی به دولتها هستند
ویلسون: «حراج» گستره جهانی پیدا کرده است

راز جذابیت جایزه نوبل در گفتگوی بازار با برنده نوبل اقتصاد/ حراجی‌ها، عرصه فروش کالا و خدمات بدون وابستگی به دولتها هستند

پروفسور «رابرت ویلسون» استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد آمریکا و برنده نوبل اقتصاد معتقد است که حراجی‌ها عرصه فروش کالا و خدمات بدون وابستگی به دولتها هستند و با گسترش فضای مجازی اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده اند.

جواد حیران نیا؛ بازار: بر اساس اعلام آکادمی نوبل، جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۰ به دو آمریکایی و استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد به نام‌های «پل آر. میلگروم» و «رابرت ویلسون» به دلیل کار بر روی نظریه حراجی(مزایده) و ابداع روش‌های جدید انجام حراج تجاری رسید.

حراجی ها به فروش انواع محصولات از جمله اقلام هنری، مواد معدنی و تبلیغات در اینترنت کمک می کند. رابرت ویلسون نظریه ای را برای حراج اقلامی با ارزش مشترک ایجاد کرد و توضیح داد که چرا پیشنهاد دهندگان کمتر از آنچه فکر می کنند، وسایل و یا خدماتی که از ارزش برخوردارند، ارائه می دهند زیرا آنها از پرداخت بیش از حد می ترسند که این موضوع همان نظریه نفرین برنده است.

نفرین برنده پدیده‌ای است که می‌تواند در حراج‌هایی با اطلاعات ناقص اتفاق بیفتد. همچنین این پدیده اشاره به ضرر یا سود کمتر از انتظار برنده حراج دارد.

 علاوه بر آن، «پل میلگروم» نظریه ای را ارائه کرد که در آن ارزش های خصوصی از یک پیشنهاد دهنده به یک پیشنهاد دهنده دیگر در یک حراجی متفاوت است.

پروفسور «رابرت ویلسون» استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد آمریکا یکی از برندگان نوبل اقتصاد امسال بود که در گفتگوی اختصاصی با رسانه بازار به تشریح پروژه ای که منجر به دریافت این جایزه شد پرداخته که در ادامه می آید.

*تبریک عرض می کنم به شما به خاطر دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال جاری. پروژه شما درباره «بهبود تئوری حراج(مزایده) و ابداع قالب های جدید حراج» است که منجر به کسب جایزه نوبل اقتصاد شد. شما چه حسی نسبت به دریافت این جایزه دارید و در ضمن، اهمیت این نظریه چه بود که چنین موفقیتی را نصیب خود کرد؟
حقیقت این است که من تئوری حراج را برای جایزه گرفتن دنبال نکردم بلکه  عمده هدفم، تحقق ایده‌های مرتبط با آن بوده  و این مهم ترین مساله برای من بوده است. اما یک مسئله بسیار خوب درباره جایزه نوبل این است که موجب توجه جدی به ایده موردنظر می‌شود و در نتیجه آن، شرایط، باعث می‌شود که من بتوانم کاربردهای موفق بیشتری از تئوری حراج را در دنیای واقعی محقق کنم. و این راز مهم جذابیت جایزه نوبل است.  در پاسخ به بخش دوم سئوال هم باید توجه داشته باشید که حراج ها تخصیص کارآمد منابع عمومی را بدون دخالت فشارهای سیاسی فراهم می کنند.

*شما نظریه ای را برای حراج اقلامی با ارزش مشترک گسترش دادید و در آن توضیح می دهید که چرا پیشنهاد دهندگان کمتر از آنچه که فکر می کنند این شیء یا خدمات ارزش دارد را ارائه می دهند زیرا از پرداخت بیش از حد می ترسند. در مورد این موضوع ممنون می شوم توضیحات بیشتری بدهید؟
وقتی که عناصر و مولفه های غیر قابل شناسایی از ارزش مشترک در ارزش کل وجود داشته باشد، پیشنهاد دهنده ای(مزایده گر) که بیشترین تخمین و قیمت را ارائه می کند احتمال بیشتری دارد تا برنده شود. یعنی حتی اگر تخمین(قیمت) بی طرفانه ای باشد بعد از برنده شدن به عنوان تخمین جانبدارانه در نظر گرفته می شود.

*با توجه به گسترش فروش آنلاین، آیا فکر می کنید اهمیت حراج ها در فضای دیجیتال برای فروش کالا افزایش یابد؟
بله، از آنجا که مزایده ها و سایر طرح های بازار بصورت فزاینده ای برای فروش بصورت آنلاین طراحی می شوند.

*شما قالب های جدیدی را برای حراج همزمان بسیاری از اشیای مرتبط ابداع کرده اید - قالب هایی که دولت ها برای فروش فرکانس رادیویی از آنها استفاده کرده اند. فکر می کنید تئوری شما چه کمکی به فروش کالا می کند؟ آیا کاربرد آن جهانی خواهد بود؟
طرح حراج برای طیفی از کالا و خدمات اکنون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به طور فزاینده ای می توان از طرح های مرتبط برای انواع تدارکات عمومی و تخصیص منابع عمومی استفاده کرد.

کد خبر: ۴۹٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha