۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
رشد ۱.۶ درصدی سالانه در بازار جهانی خرما/ نخلستان داران در شِکَر خرما سرمایه گذاری کنند
پیش بینی بازار جهانی یک محصول جدید

رشد ۱.۶ درصدی سالانه در بازار جهانی خرما/ نخلستان داران در شِکَر خرما سرمایه گذاری کنند

کارشناسان جهانی صنعت کشاورزی پیش بینی کرده اند به دلیل استقبال از شکر خرما و از سوی دیگر به دلیل سرمایه گذاری قابل توجه سرمایه گذاران، بازار جهانی این محصول تا سال ۲۰۲۹ سالانه حدود ۱.۶ درصد رشد خواهد داشت.

بازار؛ گروه کشاورزی: کارشناسان جهانی می گویند در حالی که جمعیت قابل توجهی از مردم سراسر دنیا از قند نیشکر به عنوان یک شیرین کننده استفاده می کنند اما در سال های اخیر مصرف کنندگان به محصولات دیگری مانند شکر نارگیل، شکر میوه و شکر خرما روی آورده اند. در این میان، شکر خرما به دلیل طعم متمایز، استقبال زیاد مردم مسلمان و در دسترس بودن آسان به طور چشمگیری در بین مصرف کنندگان محبوب شده است.

گفتنی است در حالی که بازار شکر خرما هنوز نوپا است، همچنان شاهد روندهای پویایی است که عمده چشم اندازهای تجاری و بازار آن را تغییر می دهد. به طوری که برای استفاده از فرصت های آینده، شرکت هایی بنامی مانند Bob’s Red Mill Natural Foods و Date Lady با کشاورزان محلی همکاری کرده اند تا حجم بیشتری از خرما را با افزایش تقاضا تهیه کنند.

علاوه بر این، تمام بازیگران اصلی این بازار بالقوه، اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و به این ترتیب پیش بینی می شود با حرکت فعلی، بازار شکر خرما بین تا سال ۲۰۲۹ سالانه حدود ۱.۶ درصد رشد کند.

شکر خرما به دلیل طعم متمایز، استقبال زیاد مردم مسلمان و در دسترس بودن آسان به طور چشمگیری در بین مصرف کنندگان محبوب شده است

شکر خرما در قالب شربت و مایع همچنان بیشترین تقاضا را دارد
در حالی که انتظار می رود حجم فروش شکر خرما به شکل شربت و مایع با سرعت بالایی افزایش یابد، از نظر ارزش بازار اما انتظار می رود شکر خرما به صورت پودر رشد سریع تری نسبت به شکل مایع آن داشته باشد. چرا که قیمت پودر شکر خرما بالاتر است.

از سوی دیگر شرکت های تولید شکر خرما در حال تحقیق برای افزایش حلالیت شکر خرما هستند تا بتوان از آنها به راحتی در نوشیدنی هایی مانند چای گیاهی و قهوه استفاده کرد.

هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها کانال ترجیحی خرده فروشی شکر خرما هستند
در این گزارش آمده است به دلیل تخفیف قیمت محصولات بسته بندی شده، هایپر مارکت ها و سوپر مارکت ها کانال فروش ترجیحی برای مصرف کنندگان شکر خرما محسوب می شوند. به طوری که در سال ۲۰۱۸، فروش شکر خرما از طریق این بخش حدود ۴۰٪ از خرده فروشی را نشان می دهد.

علاوه بر این در میان کانال های فروش خرده فروشی، سوپر مارکت ها و هایپر مارکت های آنلاین نیز در سال ۲۰۱۸ حدود یک سوم در آمد بازار شکر خرما را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که به گفته کارشناسان جهانی انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹، فروش مستقیم شکر خرما نیز از الگوی رشد مشابه خرده فروشی پیروی کند.

ایران، امارات، عربستان، پاکستان و عراق  از جمله تولید کنندگان اصلی خرما هستند و  ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و انگلیس شاخه های اصلی  تولید شکر خرما در جهان محسوب می شوند

فرصت های تجاری محصول شکر خرما در اروپا، خاورمیانه و آفریقا
بر اساس آمار موجود، از نظر تقاضای شکر خرما، آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه و آفریقا با هم تقریباً سه چهارم تقاضای جهانی را تشکیل می دهند.  این در شرایطی است که به دلیل پایین بودن قیمت شکر خرما در خاورمیانه و آفریقا، ارزش بازار آن در مقایسه با سایر مناطق به طور قابل توجهی پایین است.

جالب است بدانید انتظار می رود از نظر تقاضا،  خاورمیانه و آفریقا در یک دوره میان مدت به بزرگترین بازارهای شکر خرما تبدیل شوند. علاوه بر این از نظر ارزش بازار نیز پیش بینی می شود بازارهای مناطق نامبرده تا پایان سال ۲۰۲۹ چهارمین بازار بزرگ باشد.

گفتنی است برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله خوشه های اصلی تولید خرما هستند. در حالی که در برخی از کشورهای تولید کننده شکر خرما، تولید این محصول با استفاده از خرمای محلی همان منطقه انجام می شود، کشورهای دیگر خرما را وارد می کنند تا آنها را به شکر خرما تبدیل کنند.

به عبارت دیگر ایران، امارات، عربستان، پاکستان و عراق از جمله تولید کنند گان اصلی خرما هستند و  ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و انگلیس شاخه های اصلی تولید شکر خرما در جهان محسوب می شوند.

کد خبر: ۴۹٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha