۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
زمین‌خواری به سبک گاز و راه؛ ۴۰ کیلومتر پرحاشیه
بازار گزارش می‌دهد؛

زمین‌خواری به سبک گاز و راه؛ ۴۰ کیلومتر پرحاشیه

نوشهر- برخی از روستاییان حاشیه محور اصلی نوشهر- رویان با بیان اینکه اقدام برخی دستگاه های خدمات رسان نظیر گاز و راه مصداق زمین خواری است از اعمال سلایق در تعیین حرایم طرح های گازرسانی و راه انتقاد کردند.

بازار؛ گروه استان ها: روستاییان شرق نوشهر می گویند سال ۷۲ شرکت گاز اراضی حریم پروژه گازرسانی موسوم به جاده گاز را به عرض ۲۸ متر از مردم خریداری کرده است اما امروز روستاییان تا حریم حدود ۲۰۰ متری از آکس لوله گذاری شده حق خرید و فروش و ساخت و ساز ندارند.

گلایه روستاییان شرق نوشهر از حوزه راه نیز کمتر از گاز نیست، آنان معتقدند حرایم مسیر اصلی نوشهر – رویان در گذشته ۱۲ متر از آکس جاده بود و اکنون به چندبرابر افزایش یافته است.

افزایش حریم راه، نبود روشتایی در مسیر اصلی و پرتردد نوشهر – رویان، انتقاد از غیرکارشناسی بودن طرح های هادی روستایی و مشکل دیرینه آب آشامیدنی از دیگر مسائلی است که اهالی روستاهای شرق نوشهر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

محمدرضا قمی رئیس شورای بخش مرکزی نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به عزم مسئولان برای رفع مشکلات روستاهای منطقه است، طرح هادی، تغییر کاربری اراضی را از مشکلات بیان و طرح هادی، حرایم گاز و راه، آب شرب، نامناسب بودن آسفالت معابر و کوچه ها، نبود سیستم روشنایی در محور اصلی نوشهر – رویان و غیره را از جمله دغدغه ها بیان کرد.

خاموشی محور اصلی نوشهر- رویان
همچنین ناییج رئیس شورای اسلامی ونوش نیز با اشاره به تاریکی روشنایی جاده اصلی نوشهر رویان از سمت شرق به خبرنگار بازار می گوید: در ورودی شهرستان نوشهر واقع در سیاهرود در شب ها شاهد تاریکی هستیم و اینگونه تصور می شود که به یک منطقه محروم و بیابانی وارد شده ایم.

وی افزود: این درحالی است که مدخل ورودی شهرستان باید زیبا و جذاب باشد هرچند مشکل نبودروشنایی مسیر در اصلی و پرتردد منطقه مشکلات و تبعات زیانباری را برای اهالی و مسافران ایجاد کرده است.

شبکه آب روستاهای شرق نوشهر فرسوده است/ مشکل حریم جاده اصلی
صفر کرد نیز نماینده روستاهای نارنج بن وپاشاکلا نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه طی سال های مختلف جلسات زیادی برای حل مشکلات منطقه برگزار شده ولی ۸۰ درصد جلساتت بدون خروجی بوده است.

وی پیگیری مشکلات روستاهای مرکزی را از مسئولان خواستار شد و مسئله آب شرب منطقه را دغدغه دیرینه بیان کرد وگفت: آب شرف روستاهای نارنج بن، پاشاکلا و ونوش به نام پروژه ونوش ثبت شده است، ادامه داد: این شبکه مربوط به سال ۷۴ و قدیمی است.

به گفته این عضو شورا وضعیت آب آشامیدنی منطقه در حال حاضر بسیار بد ونامناسب و صفر است، ادامه داد: اگر اهالی آب رودخانه را استفاده کننده، سلامت آن بیشتر است و آب و فاضلاب با این بهانه که شبکه آب روستاهای ذکر شده تحت پوشش ما نیست سعی می کند از زیربار مسئولیت شانه خالی کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ روستا در شرق نوشهر درگیر مشکلات نظیر راه و آب هستند، به مشکل راه ارتباطی اشاره و اضافه کرد: جاده ارتباطی که از آن به کمربندی تعبیر می شود، دغدغه های زیادی برای اهالی ایجاد کرده است و در حال حاضر ۳۲ متر حریم از آکس جاده تعیین شده است.

کرد با اظهار اینکه نبود روشنایی دالان مرگی در مسیر نوشهر – رویان ایجاد کرده است، افزود: نبود روشنایی و دوربرگردان های نامناسب مسیر نوشهر – رویان را به قتلگاه تبدیل کرده است.

هادی درویش نماینده روستای بازیار کلا نیز بازنگری در اجرای طرح هادی را از جمله نیازها بیان کرد و با اشاره به مشکلات فراوان در این طرح نظیر وجود کانال انتقال آب چالوس به عرض ۴۰ کیلومتر از دغدغه ها است که موجب اهالی نتوانند اراضی خود را بفروشند و یا پروانه ای صادر کنیم.

عبور رودخانه کجرود نیز از روستاهای عزت و بازیارکلا سبب شده تا هنگام بارندگی و سیلاب، خسارت های زیادی روی دست اهالی بگذارد از اینرو ساخت دیواره سنگی در رودخانه نیاز است

وی رهاشدن بسیاری از تیرهای برق در وسط خیابان ها را از جمله مشکلات دانست و از بنیاد مسکن خواست تا پرونده طرح هادی این روستا را برای بازنگری به کمیسیون های مربوط ارسال کند و گفت: عبور رودخانه کجرود نیز از روستاهای عزت و بازیارکلا سبب شده تا هنگام بارندگی و سیلاب، خسارت های زیادی روی دست اهالی بگذارد از اینرو ساخت دیواره سنگی در رودخانه نیاز است.

ضرورت بازنگری در طرح های هادی روستایی
درزی نماینده روستای عالم کلا واقع در شرق نوشهر نیز  در گفتگو با خبرنگار بازار بازنگری در طرح هادی روستایی این روستا را مطالبه عمومی روستاییان بیان کرد و گفت: در بسیاری از روستاها زمان طرح هادی سپری شده است و انتظار داریم نیازهای مردم در طرح ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود اراضی جنگله ای و جلگله ای، در حاشیه جاده وجود حرایم سبب شده تا طرح هادی نتواند انتظارات اهالی را برآورده کند.

این نماینده و عضو شورا، کسب سند روستایی را از جمله نیازها بیان کرد و گفت: برخی افراد از سال ۹۴ تاکنون برای اخذ سند اقدام کردند و هنوز موفق به تهیه و دریافت آن نشدند.

درزی نامناسب بودن آسفالت معابر و روستای علویکلا را از جمله درخواست بیان کرد. 

اکبری عضو شورای روستای حسن آباد نیز با اشاره به عقب ماندگی شهرستان نوشهر از قوانین متناقض موجود گلایه کرد و گفت: بسیاری از قوانین موجود مربوط به گذشته بوده و اجرای آن سبب بروز مشکلاتی برای اهالی شده است.

وی قوانین مربوط به البرز مرکزی، حرایم مربوط به گاز، راه، غیرکارشناسی بودن طرح های هادی را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: سرمایه گذاری قرار بود ۱۵ سال پیش یک هتل پنج ستاره به ارزش ۵۰ میلیارد تومان در منطقه احداث کند که قوانین موجود مانع از ان شد.

محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود مشکلات طرح شده، با اظهار اینکه نباید گردشگری و مسافران یک تهدید برای منطقه به شمار رود، افزود: اگر زیرساخت های منطقه درست نشود، گردشگری می تواند سبب تهدید شود. 

سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مسائل طرح شده نظیر طرح هادی، روشنایی معابر، آب شرب و غیره بر لزوم تلاش و تلاش برای حل این مشکلات تاکید کرد.

وی با اشاره به بازدید با نمایندگان روستاهای خضر تیره ، میانک ، ونوش ، عالم کلا ، پاشاکلا ، منوچهرکلا ، حسن آباد ، بازیارکلا، نارنج بن و طرح مسائل از سوی شوراها گفت: رفع مشکل آب شرب،  روشنایی محور نوشهر به نور، حریم راهها، زمین فوتبال کلرودپی، اورژانس ۱۱۵، مشکل طرح هادی، مشکلات مربوط به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری،سند روستایی،حریم گاز،سند روستایی و غیره را از جمله مسائل مطرح کرد.

کد خبر: ۴۹٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha