۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
آمار، یک اصل برای برنامه ریزی در دستگاه‌های اجرایی نیست
رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تهران:

آمار، یک اصل برای برنامه ریزی در دستگاه‌های اجرایی نیست

شفیعی، رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تهران گفت : آمار یک اصل در میان دستگاههای اجرایی برای برنامه ریزی نیست.

به گزارش بازار، مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تهران گفت: بر اساس آمارهای تولید شده که در دستگاهها وجود دارد، می توانیم دیگر سرشماری انجام ندهیم، اگر دستگاهها اطلاعات خودشان را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع یک چالش مهم در زمینه آمار است گفت: حبس آمار و اطلاعات ارزش تلقی می شود به جای اینکه ضد ارزش باشد و از این نظر دچار مشکل هستیم.

شفیعی افزود: با پایش یکسری روندها می توانیم اطلاعات به دست آوریم که در روند آماری هنوز به رسمیت شناخته نشده است، مانند کسب و کار و فروشی که به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و یا اطلاعات فروشگاههای زنجیره ای که داده های آن می تواند در اختیار دستگاههای تصمیم گیر قرار گیرد، اما از دسترسی به آنها محروم هستیم و هیچ ساز و کاری برای دستیابی به آنها نداریم.

وی گفت: همچنان به مراکز صنفی و فروش برای به دست آوردن آمار و اطلاعات به صورت سنتی مراجعه می کنیم که این یک چالش جدی در زمینه آمار است. شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای دستگاهها وجود ندارد که اطلاعات خود را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دهند؟ گفت : خیلی از مقررات وجود دارد ولی به آن عمل نمی شود، به طور مثال هرگونه جابجایی آدرس را شهروندان باید اعلام کنند ولی کسی به آن عمل نمی کند به نظرم باید تغییر فرهنگ در کشور در این زمینه رخ دهد.

وی ادامه داد: در مرکز آمار همکاران ما درصدد هستند، با اجرای نظام نوین آماری زمینه ای بوجود بیاورند تا آمار به روزتر شود.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تهران گفت: برای نظام برنامه ریزی کشور یک نظام آماری پویا و قابل اتکا نیاز داریم و هنوز با آن نظام آماری فاصله زیادی داریم، بطور مثال برای سرشماری کلانشهر تهران آخرین اطلاعاتی که به آن استناد می کنیم مربوط به ۴ سال قبل و سرشماری رسمی ۱۳۹۵ است که این زیبنده نظام برنامه ریزی کشور نیست.

آقای شفیعی گفت: روز آمار اول آبان است چون بسیاری از طرح های آماری و حتی سرشماری ها در این مقطع زمان انجام شده است، صدا و تصویر دارد.

کد خبر: ۴۹٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha