۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
کاهش اختلافات آماری عزم جدی دولت است
رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه:

کاهش اختلافات آماری عزم جدی دولت است

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه عزم جدی دولت سیزدهم بر کاهش اختلافات آماری و به حداقل رسیدن اختلافات نظام آماری کشور در مجموعه دولت است.

به گزارش بازار، ‌در پی درج خبری با عنوان «رشد اقتصادی امسال بالاخره ۷.۴ یا ۵.۷‌» در روز چهارم آذر ۱۴۰۲، سازمان برنامه و بودجه امروز ۳۰ دی توضیحاتی ارسال کرد.

در این توضیحات آمده است: ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن خبرگزاری، در خبر مذکور، به درستی به تفاوت محسوس در نرخ رشد اقتصادی اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اشاره و از اینکه این گونه آمار و اطلاعات موجب ارائه تصویری متفاوت از وضعیت اقتصادی کشور می‌شود، اظهار نگرانی شده است؛ آمارهای حساب‌های ملی حاوی اطلاعات و ارقام تولید و بخش واقعی اقتصاد، توسط بانک مرکزی و مرکز آمار کشور در فواصل فصلی و سالانه تولید می‌شود.

در ادامه توضیحات سازمان برنامه آمده است: مطابق نمودار زیر، در آمارهای هر دو نهاد آماری، جهت تغییرات رشد اقتصادی کل اقتصاد اغلب همسان است، لیکن در میزان رشد اقتصادی اختلافاتی وجود دارد. در آمارهای هر دو نهاد، رشد اقتصادی از ۱۳۹۹ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻤﺮ مثبت بوده که با توجه به شرایط کشور، مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود. در آمارهای هر دو نهاد، در شش ماهه ۱۴۰۲ نسبت به شش ماهه ۱۴۰۱، رشد اقتصادی بهبود یافته است.

کاهش اختلافات آماری عزم جدی دولت است

در خصوص علت متفاوت بودن آمارهای رشد اقتصادی اعلامی از سوی دو نهاد آماری کشور دلایل مختلفی ارائه شده است که می توان آنها را در قالب شش سرفصل ۱) نوع منابع آماری، ۲) دستگاه اجرایی استعلام شونده برای اخذ آمارهای پایه، ۳) نوع طرح های آماری، ۴) پرسشنامه و نمونه گیری، ۵) چگونگی روشهای محاسباتی، ۶)نوع طبقه بندی رشته فعالیتها و غیره) طبقه بندی کرد.

البته عزم جدی دولت سیزدهم کاهش اختلافات آماری و به حداقل رسیدن اختلافات نظام آماری کشور در مجموعه دولت است که در قالب راه‌حلهای کوتاه مدت و بلندمدت در حال پیگیری است.

در بخش پایانی این توضیحات نوشته شده است: مقرر شده منابع آماری هر دو نهاد آماری به ویژه در حوزه‌های ثبتی و روشهای محاسباتی متفاوت دو نهاد آماری حتی‌المقدور یکسان شود، همچنین مقرر شد طبقه‌بندی فعالیتهای اقتصادی مطابق با استاندارد طبقه بندی ها ISIC باشد و از سال آینده سال پایه هر دونهاد آماری سال ۱۴۰۰ باشد.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha