۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
افزایش ۷۰ درصدی قیمت گل رز/ کمبود گل داریم
رئیس اتحادیه فروشندگان گل در گفتگو با بازار:

افزایش ۷۰ درصدی قیمت گل رز/ کمبود گل داریم

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه از افزایش ۷۰ درصدی قیمت گل  خبرداد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا قیمت گل در بازار به شدت افزایش پیدا کرده و دستگاههای نظارتی نیز در این خصوص نمی توانند اقدامی انجام دهند.

بازار، ملیحه خورده پا: گل یکی از محصولات تزئینی و کادویی که پای ثابت مراسم های شادی و غم است و روزگاری جزو هدیه های ارزان قیمت محسوب می شد این روزها جهش نرخ معناداری پیدا کرده است و همین امر موجب شده در اولین گام از سبد هزینههای خانوار حذف شود و در گام بعدی میزان مصرف آن به عنوان هدیه و زینت بخش مجالس کمرنگ تر شده و جای خود را به گلهای مصنوعی بدهند که عمر طولانی تری دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران از افزایش نرخ این محصول به شدت گلایه مند است و دراین باره به خبرنگار بازار می گوید: از هفته پیش نرخ گل رز که جزو گل های پرمتقاضی است ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اکبر شاهرخی می افزاید: این روند تا هفته آینده (شنبه ۲۶ بهمن ماه جاری) به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) روز مادر نامگذاری شده است، ادامه دارد.

وی درباره دلایل افزایش قیمت گل در بازار ادامه می دهد: افزایش تقاضا و تعیین قیمت برمبنای عرضه و تقاضا از یک سو و ورود دلالان و محتکران به بازار گل موجب شده تا قیمت این محصول افزایش معناداری پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران تصریح می کند: نسبت به احتکار گل از سوی دلالان و افزایش قیمت این محصول هشدار داده بودیم اما هیچ اقدام نظارتی و پیشگیرانه ای از سوی دستگاههای نظارتی انجام نشد.

نامه ای که بی جواب ماند

شاهرخی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت گل در روزهای اخیر خاطرنشان می کند: درتاریخ ۷ دی ماه سالجاری طی نامه ای به اتاق اصناف تهران، اتاق اصناف ایران و سازمان صمت استان تهران نسبت به ورود محتکران و انبار گل خبردادیم و تقاضا کردیم با توجه به مناسبتهایی که پیش رو داریم  اجازه دهند برای یکبار گل رز وارد کشور کنیم تا از یک سو قیمت این محصول بیش از حد گران نشود و از سوی دیگر گرانی گل به رکود در این بازار دامن نزند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران یادآور می شود که بی توجهی نسبت به این پیش بینی موجب افزایش بی رویه نرخ گل شده است.

کمبود گل داریم

وی درباره وضعیت تولید گل در کشور می گوید: تولید گل شاخه ای به حد کفایت نیست و همین امر موجب شده تا در بازار کمبود داشته باشیم.

رئییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه می افزاید: با توجه به هزینه های بالای راه اندازی گلخانه های صنعتی و هوشمند و عدم تامین نقدینگی نمی توان نسبت به افزایش ظرفیت تولید گل شاخه ای امیدوار بود.

شاهرخی ادامه می دهد: با شیوه سنتی نیز نمی توان گل مورد نیاز بازار را تامین کرد بنابراین نسبت به صادرات گل شاخه ای خوش بین نیستیم.

گل ایرانی خریداری ندارد

 وی درباره صادرات گل از ایران می گوید: در کشور با کمبود گل شاخه ای مواجه هستیم و تنها ظرفیت صادرات گل  باغچه ای و ریشه ای را داریم اما این محصولات نیز خریداری ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران ادامه می دهد: جهش شدید نرخ دلار و بالابودن هزینه های تولید موجب شده تا قیمت گل های ایرانی برای خریداران خارجی مقرون به صرفه نباشد و همین امر گل ایرانی را بی خریدار کرده است.

شاهرخی با اشاره به صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلاری گل از سوی تولیدکنندگان خاطرنشان می کند: در حال حاضر صادرات گل ایرانی به اربیل عراق و برخی کشورهای همسایه که خرید گل ایرانی برای آنها مقرون به صرفه است، انجام می شود.

کد خبر: ۴٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha