۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
آبادانی و مهاجرت معکوس را در ایجاد راه بجویید/ طالقان دارنده بیشترین راه خاکی البرز
بازار از راه‌های روستایی البرز گزارش می دهد

آبادانی و مهاجرت معکوس را در ایجاد راه بجویید/ طالقان دارنده بیشترین راه خاکی البرز

کرج- ایجاد راه ها و زیرساخت های ارتباطی یکی از مولفه های توسعه است و راه های روستایی نیز زمینه را برای پیشرفت این مناطق فراهم کرده و همچنین از مهاجرت روستا نشینان جلوگیری می کند.

شیما عبداله خانی؛ بازار: راه، آبادانی، شغل و امکانات را با خود به روستا می آورد و می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند و حتی باعث مهاجرت معکوس به روستا باشد.

استان البرز دارای شش شهرستان و ۲۸۸ روستا با حدود هزار کیلومتر راه روستایی است که در این میان شهرستان طالقان با ۱۰۲ کیلومتر راه روستایی غیر آسفالته دارای بیشترین میزان راه های روستایی خاکی در استان است که البته با توجه به تاکیدی که بر ساماندهی راه های روستایی در سال های اخیر ایجاد شده است با روند خوبی در حال ساماندهی هستند.

امسال نیز ۱۳ کیلومتر مسیر خاکی این شهرستان آسفالت شد اگرچه که با احتساب روکش آسفالت در مسیرهای غیر خاکی میزان ساماندهی راه های این شهرستان در سال ۹۸ تا نیمه ۹۹ به حدود ۳۰ کیلومتر می رسد.

آسفالت ۱۰ درصد راه های خاکی استان در سال ۹۸
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه البرز ۱۳۰۰ کیلومتر راه اعم از ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و شریانی و حدود هزار کیلومتر راه روستایی دارد، گفت: تا سال ۹۸، ۱۶۱ کیلومتر راه غیر آسفالته داشتیم که این میزان برای البرز زیاد است و با عنایت استاندار، فرمانداران و کمک سازمان حمل و نقل جاده ای ۱۵ کیلومتر از این مسیر در سال گذشته آسفالت شد یعنی حدود ۱۰درصد از راه های غیر آسفالته انجام شد. اگر با همین روند پیش برویم در فرصت اندک همه راه های روستایی آسفالته می شود.‌

گودرز محمودی با اشاره به انجام آسفالت محور جوستان به گراب در شهرستان طالقان در سال جاری گفت: این‌محور ۲۵ کیلومتر طول داشته که ۷ کیلومتر قبلا آسفالت شده بود و ۱۰ کیلومتر نیز در طی دو ماه گذشته آسفالت و امسال افتتاح شد. ۸ کیلومتر دیگر نیز با تامین اعتبار آسفالت می شود و مردم می توانند از نعمت راه ایمن برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۲ کیلومتر یعنی بیش از ۶۰ درصد از راه های روستایی غیر آسفالته در طالقان هستند،تصریح کرد: از این‌میزان امسال ۱۳ کیلومتر آسفالت شد و سهم زیادی از تلاش ها برای آسفالت راه های روستایی نصیب طالقان‌می شود زیرا سهم طالقان از راه های روستایی زیاد است. درواقع نگهداری این راه ها از وظایف مهم راهداری به شمار می رود.

محمودی ادامه داد: تمام ‌همتمان بر این است که همین روند را در سال های آینده نیز با تامین اعتبارات لازم ادامه دهیم.

ساماندهی ۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته و خاکی در طالقان در سال۹۸
فرماندار طالقان با اشاره به اینکه ۳۰۹ کیلومتر راه های اصلی و فرعی در طالقان وجود دارد، گفت: در طالقان ۱۰۲ کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد که آسفالت شدن آن ها بر اساس اولویت مد نظر است. از طرفی امسال آسفالت حدود ۳۰ کیلومتر از مسیرهای خاکی و آسفالت شهرستان انجام شد.

بهنام جهانی هم در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه در سال ۹۸ با همت استاندار ۵۷ درصد رشد بودجه داشتیم و توانستیم اقدامات خوبی در زمینه راه های روستایی انجام دهیم، افزود: در سال ۹۸ حدود ۲۷ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای راه های اصلی و روستایی طالقان اختصاص یافت.

جهانی اضافه کرد: در کمیته برنامه ریزی استان آسفالت ریزی ۱۰ کیلومتر برای بالا طالقان و ۱۰ کیلومتر برای پایین طالقان و باقی نیز برای مسیر های اصلی و لکه گیری در نظر گرفته شد. هفت کیلومتر ازگردنه تا زیدشت آسفالت شد، ۱۰ کیلومتر راه جوستان آسفالت شد که گراب و گته ده، دهدر و دراپی از این جاده بهره مند می شوند. دو کیلومتر نیز در اورازان بالاطالقان و در پایین طالقان راه روستاهای انگه، اهوارک، خوران و امیرنان و میر در حال انجام است که پنج کیلومتر آن تقریبا انجام شده و از هدف ۳۰ کیلومتر تقریبا ۶ کیلومتر در پایین طالقان باقی مانده است.

وی یکی از سیاست های مورد پیگیری فرمانداری را ساماندهی راه های روستایی شهرستان طالقان عنوان کرد و گفت: راه در طالقان به عنوان یک شهرستان گردشگری یکی از مهمترین زیر ساخت های مورد نیاز است و جزو اولویت های اصلی ماست. سال ۹۵ نیز مصوب شد که نیمی از اعتبارات شهرستان را با نظر استاندار برای راه های روستایی در نظر بگیریم.

فرماندار طالقان ادامه داد: در کمیته برنامه ریزی روستاهای اولویت دار را درنظر گرفته ایم و راه هایی که چند روستا از آن بهره می برند در اولویت قرار داده و سپس به دیگر راه ها رسیدگی می کنیم.

جهانی همچنین از برنامه ریزی برای ساماندهی ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر دیگر از راه های روستایی طالقان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: برای سال ۹۹ نیز ۳۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم که حدود ۹ میلیارد تومان یعنی حداکثر دریافتی را برای راه های روستایی شهرستان در نظر گرفته ایم. احتمالا دو یا سه برابر همین میزان را نیز از اعتبارات ملی دریافت می کنیم و در برنامه داریم که بتوانیم ساماندهی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر راه روستاهایی را که در کمیته برنامه ریزی مصوب کردیم، انجام دهیم.

به این ترتیب می توان امیدوار بود که اگر ساماندهی راه های روستایی و به خصوص در طالقان با همین روند پیش برود شاهد رونق و آبادانی هر چه بیشتر روستاها به تبع ساماندهی راه های ارتباطی خواهیم بود.

کد خبر: ۴۹٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha