۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
چشم انداز قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهشی است/ دلار صرافی ها در کانال ۲۷ هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد؛

چشم انداز قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهشی است/ دلار صرافی ها در کانال ۲۷ هزار تومان

کارشناسان معتقدند؛ رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز حبابی است و سیاست گذاران ارزی برای متعادل کردن این بازار مهم اقتصادی برنامه دارند، این در حالی است که هنوز خیلی ها با بی توجهی به هشدار کارشناسان وارد چنین بازاری می شوند در حالی که اطمینانی به این بازار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بیم از ترس ریزش قیمت ها در بازار ارز و سکه این روزها فروشندگان چنین کالاهایی را راهی صرافی ها کرده است. کاهش حدود ۴ هزارتومانی دلار و ۱ میلیون و نیمی سکه در یک روز نشان داد که این بازار برای سرمایه گذاری بازاری پرریسک است و سرمایه گذاران آن باید ریسک ضرر و زیان آنی را با اتخاذ یک تصمیم خلق الساعه از سوی سیاست گذاران ارزی بپذیرند.
کارشناسان معتقدند قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و افزایش قیمت بیش از این هیجانی و غیر واقعی است که با حباب همراه است. قیمت سکه نیز همین طور داری حباب است؛ به طور مثال یک سکه تمام بهارآزادی ۸ گرم و نیم وزن دارد اگر هر گرم طلا را ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان حساب کنیم متوجه خواهیم شد که قیمت هر سکه حدود ۱۲ میلیون تومان (البته + کارمزد ضرب سکه که خیلی بالا نیست) خواهد بود اما قیمت هر سکه تمام بهار آزادی هفته های گذشته تا مرز ۱۷ میلیون تومان رفته است، یعنی برخورداری سکه از حباب قیمتی ۵ میلیون تومانی!..

 یک سکه تمام بهارآزادی ۸ گرم و نیم وزن دارد اگر هر گرم طلا را ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان حساب کنیم متوجه خواهیم شد که قیمت هر سکه حدود ۱۲ میلیون تومان (البته + کارمزد ضرب سکه که خیلی بالا نیست) خواهد بود اما قیمت هر سکه تمام بهار آزادی هفته های گذشته تا مرز ۱۷ میلیون تومان رفت، یعنی برخوردار سکه  از حباب قیمتی ۵ میلیون تومانی!..

بساط سفته بازان سود جو از بازار ارز جمع می شود
به گفته کارشناسان سقوط قیمت ها در بازار سکه و ارز که از هفته جاری آغاز شده است هر چند شاید در برخی روزها نوسانی باشد اما ادامه دار خواهد بود. احتمال اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی از یک طرف و رونق بخشی درآمدهای ارزی کشور از طرف دیگر افق روشنی را پیش روی سرمایه گذاران در سرمایه گذاری بازارهای رسمی گذاشته است و این موضوع باعث می شود تا بساط سفته بازاران و سوداگران در بازارهای مکار و پر جنب و جوش جمع شود.

افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز توسط سوداگران سودجو
علی اصغر قائمی نیا در گفتگو با «بازار» درباره آینده وضعیت بازار ارز و سکه گفت: این بازار در ماههای گذشته بخصوص دو هفته اخیر با رشد هیجانی و البته بی منطق همراه بود. قیمت ها به شکلی غیر واقعی افزایش و سوداگران سودجو بازار را قرق کرده بودند. وی با بیان اینکه بازار ارز با مداخله بانک مرکزی به یک باره فرو ریخت افزود: هم اکنون نیز قیمت ها در بازار ارز و سکه حبابی است و این حباب باید با سیاست های ارزی، ساماندهی بازارها و بهبود شاخص های اقتصادی کشور تخلیه شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه ارز به بازار از سوی بانک مرکزی در پی انجام توافقات نسبت به آزاد سازی ارزهای محبوس در کشورهای عراق و کره جنوبی زیاد می شود، افزود: با رونق بخشی سیطح درآمدهای ارزی کشور مدیریت بازار به درستی انجام و کاهش قیمت ها در این بازار دور از انتظار نیست.

عرضه ارز به بازار از سوی بانک مرکزی در پی انجام توافقات نسبت به آزاد سازی ارزهای محبوس در کشورهای عراق و کره جنوبی زیاد می شود 

قائمی نیا خاطرنشان کرد: دولت باید با اجرای سیاست های درست نسبت به جذب نقدینگی در بازارهای رسمی نظیر بورس و یا بازر پولی گام بردارد چرا که افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز ناشی از ورود سرمایه های سرگردان و رشد بالای نقدینگی زیادی است که بازارها را متشنج و اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.  اظهارات قائمی نیا در خصوص کاهش قیمت ها در بازار ارز در حالی مطرح است که امروز صبح قیمت انواع ارز در بازار تاحدی کاهشی بود اما در نهایت ظهر امروز قیمت دلار به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و یورو نیز به ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. البته پیش بینی فعالان بازار این است که با ورود روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود.

قیمت ارز در صرافی ها ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان
این در حالی است که طی یکی دو روز گذشته با آغاز سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز کاهشی شد. قیمت دلار و یورو که دیروز و صبح امروز نزولی بود نزدیک های ظهر با نوسان همراه شد و برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بود.  قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۰ هزار و ۷۲۰ تومان تعیین شده است.
علاوه بر نوسان قیمت در بازار ارز، در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۷۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است به فروش می رفت. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۰۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند نرخ ارز در بازار غیر منطقی افزایش یافته و رشد تقاضا در این بازار که در پی تورم انتظاری اتفاق می افتد ناشی از ورود سرمایه گذاران به بازار طلا و ارز است تا با این شیوه بتوانند ارزش دارایی های خود را حفظ کنند، غافل از اینکه چنین بازاری همیشه با ریسک بالا همراه است و احتمال متضرر شدن سرمایه گذاران در بازار سکه و ارز وجود دارد.

کد خبر: ۴۹٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha