۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
سهم منطقه آزاد اروند از گردشگران روسیه چقدر است؟
یادداشت؛

سهم منطقه آزاد اروند از گردشگران روسیه چقدر است؟

آبادان- علاقمندی مردم روسیه به آفتاب و گرما فرصت خوبی را برای ارزآوری از طریق سفر روس‌ها به منطقه آزاد اروند پیش رو قرار داده است؛ محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: روسیه با لقب وسیع‌ترین کشور جهان، در قاره‌های اروپا و آسیا قرار گرفته است و حدود ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت و ۱۷ میلیون و ۹۸ هزار و ۲۴۶ کیلومتر مربع مساحت دارد.

از نظر جمعیت، روسیه جایگاه نهم جهان را به خود اختصاص داده است و یکی از پر جمعیت‌ترین کشورها به شمار می‌رود. پایتخت این سرزمین پهناور، مسکو نام دارد و از دیگر شهرهای مهم می‌توان به سن پترزبورگ، یکاترینبورگ، نیژنی نووگورود، سامارا و کازان اشاره کرد.

عدم شناخت مردم و گردشگران روس از بازار ایران و ظرفیت‌های آن و در نهایت کمبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم همچون پرواز مستقیم برای جذب گردشگران روس از مهمترین موانع بهره‌مندی بیشتر از بازار گردشگران خروجی روسیه است.

ایران با توجه به جاذبه‌های گردشگری و متنوع بالا می‌تواند فضایی بکر برای گردشگران روس باشد. مهمترین ظرفیت‌های بازار گردشگری روسیه، ‌سهم بالای گردشگران خروجی این کشور و ‌هزینه ‌کرد بالای آنها است.

لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت
روسیه با جمعیت قریب به ۱۵۰ میلیونی خود از همسایگانی است که می‌تواند به‌ عنوان یکی از بازارهای هدف جذب گردشگر، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این کشور از نظر میزان خروجی‌های گردشگر، جزو هشت کشور اول جهان و از نظر میزان هزینه کرد در این حوزه در ردیف ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد.

وجود سطح عالی روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و روسیه فرصت خوبی است تا مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند با یک برنامه‌ریزی بلند مدت اقدام به جذب گردشگران این کشور کنند.

انعقاد تفاهمنامه‌های کارشناسی همراه با نگاه راهبردی می‌تواند تحولی بزرگ در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند ایجاد کند.

حمل و نقل ارزان ایران
با توجه به آب و هوای سرد در روسیه، مردم این کشور معمولا به دنبال حضور در مناطق گرم و آفتابی هستند و ترکیه محبوب‌ترین کشور برای روس‌ها در زمینه گردشگری خارجی است و ایسلند، گرجستان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس، یونان، امارات متحده عربی، تونس و ویتنام در مقاصد بعدی قرار دارند.

هزینه حمل و نقل از شهرهای اصلی روسیه به ایران، چندان بیشتر از سفر به ترکیه نیست و به همین علت می‌توان اینگونه قلمداد کرد که سفر روس‌ها به ایران جایگزینی مطلوب برای ترکیه به شمار می‌رود

هزینه حمل و نقل از شهرهای اصلی روسیه به ایران، چندان بیشتر از سفر به ترکیه نیست و به همین علت می‌توان اینگونه قلمداد کرد که سفر روس‌ها به ایران جایگزینی مطلوب برای ترکیه به شمار می‌رود.

هوای روسیه در بیشتر روزهای سال سرد است تا جایی که مشکی رایج ترین رنگ خودرو در این کشور است.

منطقه آزاد اروند
علاقمندی مردم روسیه به آفتاب و گرما فرصت خوبی را برای ارزآوری از طریق سفر روس‌ها به منطقه آزاد اروند پیش رو قرار داده است.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

آب و هوای منطقه آزاد اروند می‌تواند به یکی از نقاط مورد علاقه گردشگران روس قرار گیرد. آب و هوای این منطقه از فروردین تا خرداد ماه کاملا بهاری و آفتابی، از تیر تا اواسط مهر ماه گرم و در برخی مواقع همراه با شرجی، از اواسط مهر تا اواخر آذر ماه بهاری، از اواخر آذر تا پایان دی ماه سرد و از بهمن تا اسفند ماه مجددا بهاری است

آب و هوای منطقه آزاد اروند می‌تواند به یکی از نقاط مورد علاقه گردشگران روس قرار گیرد. آب و هوای این منطقه از فروردین تا خرداد ماه کاملا بهاری و آفتابی، از تیر تا اواسط مهر ماه گرم و در برخی مواقع همراه با شرجی، از اواسط مهر تا اواخر آذر ماه بهاری، از اواخر آذر تا پایان دی ماه سرد و از بهمن تا اسفند ماه مجددا بهاری است.

برقراری پرواز آبادان-روسیه
یکی از راه‌های جذب گردشگران روسیه که توسعه اقتصادی را نیز به همراه دارد، برقراری پرواز مستقیم از فرودگاه بین‌المللی آبادان به این کشور است.

با توجه به سردسیر بودن روسیه بسیاری از محصولات گرمسیری علاقمندان زیادی در این کشور دارد.

ماهی‌های گرمابی، سبزی و خرما از جمله محصولاتی است که دارای بازار خوبی در روسیه است و در کنار برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح گردشگری منطقه آزاد اروند، می‌توان توسعه محورهای صادراتی را نیز دنبال کرد.

راهکار جذب گردشگران روس
برای جذب گردشگران روس، نیازمند برگزاری همایش‌های فرهنگی مشترک، بازاریابی قوی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و حتی پخش تیزرهای تبلیغاتی از جذابیت‌های گردشگری منطقه آزاد اروند در شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و سایر رسانه‌های این کشور هستیم.

اگر قرار است گردشگران روس درباره جاذبه‌های گردشگری شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر اطلاعات خوبی داشته باشند، باید مراکز اصلی گردشگری این منطقه مانند موزه‌ها، روستاها، رودخانه‌ها، بازارها و هتل‌های جنوب کشور تبلیغ شود و زبان روسی نیز در مراکز گردشگری گنجانده شود.

روس‌ها از سطح زبان انگلیسی خوبی برخوردار نیستند و حتی در خود این کشور نیز بسیاری از تابلوها فقط به زبان روسی هستند بنا بر این نیاز است که دوره زبان روسی برای برخی صاحبان مشاغل گردشگری، تورلیدرها و فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند برگزار شود.

اگر برنامه و هدفی مبنی بر ارزآوری از طریق گردشگران روس مورد نظر است باید ابتدا متقاضیان بخش‌های فرهنگی، تجاری، اقتصادی و گردشگری کشور روسیه نیازسنجی شوند و طی یک برنامه‌ریزی همراه با جامعه شناسی، حضور آنها در منطقه آزاد اروند هموار شود.

کد خبر: ۴۸٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha