۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
تعیین خسارت هواپیمای اوکراینی در دور بعدی مذاکرات
معاون حقوقی وزیر امور خارجه اعلام کرد

تعیین خسارت هواپیمای اوکراینی در دور بعدی مذاکرات

بهاروند، معاون حقوقی وزیر امور خارجه گفت: کارگروه‌های تخصصی گفتگو و بررسی تعیین میزان خسارت‌ها و غرامت به دور بعدی مذاکرات موکول شد.

به گزارش بازار، محسن بهاروند پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی، در نشست خبری مشترک با آقای یوگمی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین در جمع خبرنگاران، افزود: مذاکرات سازنده بود، مسائل مشترکی با اوکراین داریم. نظراتمان با هم مشترک است. ما خواهان عدالت هستیم و در مورد جبران خسارت باید از خانواده‌هایی که عزیزانشان
را در این سانحه از دست دادند صحبت شود؛ داریم پیش می‌رویم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران گزارش این سانحه را بزودی ارائه می‌دهد، افزود: طرف‌های خارجی اگر نظری درباره این گزارش داشته باشند ارائه می‌کنند؛ همه تلاش این بوده است که گزارش فنی، حرفه ای، بی طرف و مستقل باشد.

وی ادامه داد: توافق کردیم که دور سوم مذاکرات را در اواخر نوامبر امسال در کی یف داشته باشیم.

بهاروند در پاسخ به این سوال که آیا درباره میزان خسارت و عدد و رقم‌ها در این مذاکرات صحبت شده است یا خیر؟ گفت: این مسائل به دور بعد مذاکرات موکول شد؛ هنوز به رقم نرسیده ایم. اول باید روی اصول و مسائل حقوقی و قضایی کار کنیم و به تدریج کار گروه‌های تخصصی را که تشکیل داده ایم تا دور بعد کار می‌کنند و بر اساس گزارش کارگروه‌ها جلو می‌رویم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه، همکاری هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی و اوکراینی با یکدیگر را بسیار خوب توصیف و تاکید کرد: ما در یک مسیر قرار داریم و این یک مسئله ساده نبوده است؛ بیش از هر چیز یک مسئله انسانی است و وظیفه خودمان می‌دانیم که رسیدگی کنیم. اگر جرمی اتفاق افتاده به آن رسیدگی و ترتیباتی انجام شود که اتفاقات مشابه نه تنها در ایران بلکه در جهان صورت نگیرد و ترتیبات امنیتی و ایمنی هوایی انجام شود؛ این‌ها یک دستور العملی دارد که در حقوق بین الملل مورد تصریح قرار گرفته است.

بهاروند در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات فقط درباره "غرامت هواپیما" بوده است و یا "غرامت قربانیان" هم پرداخت می‌شود؟ گفت: دولت‌ها ممکن است درباره اصول پرداخت با هم به توافقی برسند و رویه بین المللی را در نظر بگیرند؛ سپس به یک معیاری می‌رسیم و درباره میزان پرداخت تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد: در این دوره از مذاکرات یک مقدار بر روی خود هواپیما صحبت شده است و قرار شد یک کارگروه روی این مسئله کار کند و یک مقدار هم روی پرداخت به خانواده قربانیان صحبت کردیم که این مذاکره نبود و ان شاءالله در دوره بعد رسیدن به عدد غرامت راحت‌تر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این دور از مذاکرات به مدت دو روز، ۲۸ و ۲۹ مهر در تهران برگزار شد.

دور اول این مذاکرات ۱۰ مرداد ماه در کی یِف پایتخت اوکراین برگزار شده بود.

کد خبر: ۴۸٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha