۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
باغات چای وجب به وجب آب می رود/ بی مهری به یک قرن قدمت چایکاری
بازار گزارش می‌دهد؛

باغات چای وجب به وجب آب می رود/ بی مهری به یک قرن قدمت چایکاری

رامسر- چایکاری در شمال یک قرن قدمت اما یک دنیا دغدغه و مشکل دارد و غیرفعال بودن باغات و سایه شوم زمین فروشی و ویلاسازی مزارع چای را تهدید می کند.

بازار؛ گروه استان ها: هر سال از سطح سبز باغات در غرب مازندران کاسته می شود و جای خود را یا به ویلا می دهد و یا باغات چای به حال خود رها می شود.

برداشت پاییزه برگ سبز چای پایان مهرماه در مزارع شمال در گیلان و مازندران به پایان می رسد و تاکنون بیش از ۱۲۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمالی خریداری شده است.

در سال های اخیر ذائقه ایرانی ها به مصرف چای داخلی افزایش پیدا کرده است و سلامت چای و عدم استفاده از سموم شیمیایی روند مصرف را ارتقا بخشیده است. به تاکید کارشناسان، توجه به کیفیت، رعایت اصول برداشت برگ سبز و نحوه عمل آوری، بسته بندی، انبارداری و عرضه به بازار در تولید این محصول استراتژی باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین فتحی باغدار چای که هم در غرب مازندران و هم در گیلان دارای باغات چای است، به خبرنگار بازار می گوید آموزش چایکاران و توجه به کیفی سازی تولیدات باید سرلوحه کارها قرار گیرد واین مسئله در افزایش رغبت به مصرف چای داخلی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به افزایش هزینه های تولید نظیر دستمزد کارگران، نهاده های کشاورزی و هزینه های جانبی یادآور شد: در کنار این مسائل باید به بهزراعی، فناوری جدید و آبیاری در باغات چای توجه اساسی شود زیرا این مسائل در افزایش کیفیت و تولید نقش دارد.

در گذشته بیش از ۳۴ هزار هکتار باغات چای در گیلان و مازندران وجود داشت که اکنون سطح آن به ۲۸ هزار هکتار رسیده است و ۱۰ درصد این میزان در مازندران و بقیه در گیلان وجود دارد.

توجه به بسته بندی، بازرگانی، بهزراعی باغات و جلوگیری از واردات بی رویه چای از دغدغه های مهم چایکاران و متولیان امر است. در حال حاضر کشور سالانه به ۱۱۰ هزار تن چای خشک نیاز دارد که سالانه ۳۰ هزار تن در گیلان و مازندران تولید می شود.

سهم ۱۰ درصدی مازندران از باغات چای شمال
رئیس اداره چای رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۲۸ هزار هکتار باغات چای در گیلان و مازندران، سهم مازندران را از این میزان ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: باغات مازندران در رامسر وتنکابن و عباس آباد گسترده شده است.

اردلان بالابلندیان سطح باغات فعال و غیرفعال رامسر را هزار و ۱۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: ۷۵ درصد باغات در دشت و بقیه کوهستان تا پایان مهر برداشت پاییزه برگ سبز ادامه دارد و امسال امسال ۸۶۲ تن برگ سبز خریداری کردیم که ۵۱ درصد درجه دو و بقیه درجه یک بوده است.

وی ارزش برگ سبزهای خریداری شده را بیش از سه میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۹۶ درصد مطالبات چایکاران منطقه پرداخت شده است.

بالابلندیان با اشاره به تولید ۱۹۴ تن چای خشک مصرف سالانه را در کشور ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: از این میازن ۳۰ هزار تن در گیلان و مازندران تولید می شود.

وی قیمت خرید تضمینی چای درجه یک را چهار هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو را سه هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: نسبت به سال قبل ۲۸ درصد در درجه یک و ۵۰ درصد درجه دو افزایش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه چای به عنوان یک محصول استراتژیک و ملی است و گفت: چای به عنوان وعده عذایی مورد مصرف است و در اشتغال زایی تاثیر بسزایی دارد.

عدم استفاده از سموم در تولید محصول سالم نقش مهمی دارد و خوشبختانه محصولات تولیدی ایران سالم و ارگانیک است

بالابلندیان با عنوان اینکه چای در مناطق مختلف قابل کشت است، از آن در جذب گردشگری موثر دانست و گفت: عدم استفاده از سموم در تولید محصول سالم نقش مهمی دارد و خوشبختانه محصولات تولیدی ایران سالم و ارگانیک است.

رئیس اداره چای رامسر بااشاره به اینکه تلاش های زیادی برای احیای باغات چای و بازگشت آن به تولید صورت گرفته است، گفت: برای احیای باغات تسهیلات کم بهره ارائه شده است.

وی اصلاح و نوسازی باغات را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: پس از برداشت چای شروع به به زراعی باغات چای می کنیم و علاوه براین توسعه شبکه آبیاری تحت فشار با همکاری جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات حمایتی است.

بالابلندیان با عنوان اینکه برای بهینه سازی مصرف انرژی در کارخانجات نیز اقداماتی صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر انگیزه چایکاران برای تولید بیشتر شده است.

رئیس اداره چای رامسر درباره فرهنگسازی مصرف چای ایرانی، کیفی سازی تولید را در ارتقای مصرف مهم برشمرد و گفت: این مسئله سبب شده تا مردم نسبت به مصرف چای داخلی رغبت بشتری نشان دهند.

وی با اظهار اینکه خریدارانی از مناطق مختلف کشور برای خرید چای مازندران و گیلان مراجعه می کنند، یادآور شد: این استقبال ناشی از سلامت چای ایرانی است وخوشبختانه ذائقه برای مصرف چای ایرانی افزایش یافته است.

رئیس اداره چای رامسر ارائه آموزش های لازم برای چایکاران و کارخانه داران را از دیگر اقدامات حمایتی بیان کرد و گفت: همچنین باید مدیران دستگاه ها وادارات برای حمایت از تولید ملی از چای داخلی مصرف کنند زیرا سبب افزایش اشتغال جوانان خواهد شد.

وی با عنوان اینکه زمین فروشی تهدیدی فراروی چایکاری و باغات چای شده است، احیای باغات قدیمی و راکد چای را امری مهم بیان کرد و گفت: هزار و ۱۰۰ هکتار باغات فعال و غیرفعال چای در منطقه وجود دارد و باید نسبت به فعال کردن دوباره آن برنامه ریزی کرد.

برداشت ۱۲۶ هزار تن برگ سبز چای
فصل خرید تضمینی برگ سبز چای ۳۰ تیرماه به پایان می رسد و حبیب جهانسوز رئیس سازمان چای شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه برداشت پاییزه برگ سبز چای تا پایان مهرماه ادامه دارد، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۲۶ هزار تن برگ سبز چای در استان های شمالی خریداری شده است.

وی با اظهار اینکه تاکنون ۸۵ درصد مطالبات چایکاران معادل ۴۱۸ میلیارد تومان پرداخت شده است، ارزش کل برگ سبز خریداری شده را چهار هزار و۹۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و از عرضه ۲۸ هزار تن چای خشک نیز به بازار مصرف خبر داد.

به گزارش بازار از مجموع چای خریداری شده ۱۸۸ تن برگ سبز چای به ارزش ۷۵ میلیارد ریال در غرب مازندران و شهرستان عباس آباد برداشت شده است.

امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۴۶ هزار ریال و درجه دو ۳۳ هزار ریال بوده است.

کد خبر: ۴۸٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha