۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
محورهای آخرین مناظره ترامپ و بایدن/ «میکروفن خاموش» می‌تواند مانع هیاهوی ترامپ شود؟
بازار بررسی کرد؛

محورهای آخرین مناظره ترامپ و بایدن/ «میکروفن خاموش» می‌تواند مانع هیاهوی ترامپ شود؟

به تازگی محور مناظره پایانی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که اول آبان ماه برگزار می‌شود، از سوی کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا با موضوعاتی محوری مانند تغییرات اقلیمی، روابط نژادهای مختلف در آمریکا و بیماری کووید-۱۹ اعلام شده است.

رضا عمویی؛ بازاربه تازگی محور مناظره پایانی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که اول آبان ماه برگزار می‌شود از سوی کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا اعلام شده است.

نکته قابل توجه این مناظره اعمال «میکروفن خاموش» است. بدین معنا که در هنگام صحبت کردن یک نامزد، میکروفن نامزد دیگر خاموش می شود تا نتواند میان صحبتهای نامزد دیگر وارد شود. این اقدام در نتیجه رفتار ترامپ و قطع مکرر سخنان بایدن در مناظره اول اعمال می شود.

گفته شده در این مناظره قرار است مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، روابط نژادهای مختلف در آمریکا، بیماری کووید-۱۹ و دیگر مسائل بحث و گفتگو شود، اگرچه همزمان گفته شده ممکن است محور و موضوعات این مناظره با توجه به برخی موضوعات جدید تا روز مناظره نیز تغییر کند.

این مناظره در شهر نَشویل‌ ایالت‌ تِنسی‌ برگزار می شود و مجری آن این بار از شبکه ان‌بی‌سی نیوز خواهد بود.

براین اساس مناظره «اول آبان» آخرین دور از مناظره دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات انتخابات آمریکا خواهد بود و پس از آن در روز ۱۳ آبان نیز، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد.

نتایج فاجعه بار مناظره اول
تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای انتخاباتی سه دور مناظره را برگزار می کنند و مناظره اول آبان ماه، سومین و آخرین دور این مناظره ها خواهد بود، دور دوم این مناظره ها نیز به دلیل بیماری ترامپ لغو شد، اما ترامپ در دور اول این مناظره نیز نتایج روشن و قابل توجهی بدست نیارود.

در دور اول مناظره انتخاباتی ترامپ، اولین مساله چالش برانگیز دیدگاه های نژادپرستانه و دیدگاه برتری طلبی سفیدپوستان بود که ترامپ بارها با بیان های مختلف از آن حمایت کرده است.

هنگامی که کریس والاس مجری اولین مناظره انتخاباتی امریکا برای تقبیح برتری طلبان سفیدپوست و پسران پرافتخار نئونازی، ترامپ را تحت فشار قرار دارد، ترامپ پسران افتخار آفرین را به ایستادگی فراخواند. او هرگز دیدگاه برتری طلبی سفید پوستان را نکوهش نکرد و در برخی موارد هم سکوت کرد. رسانه های امریکایی این عکس العمل های او را به عنوان رفتارهای وحشتناک ترامپ در این مناظره توصیف کردند.

همچنین دیدگاه رئیس جمهور آمریکا در مورد تغییرات جوی، پروتکل های بهداشتی کرونایی و ناآرامی های مدنی از دیگر مسائلی بود که اعتبار سخنان ترامپ و شخص او را در مناظره اول انتخاباتی کاهش داد.

در همین ارتباط نیز، پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با «تحلیل بازار»، رفتار ترامپ در مناظره اول را رفتاری «چاله میدونی» و «لات بازی» و کاملا غیر حرفه ای عنوان کرد.

از سوی دیگر رسانه های آمریکایی نیز واکنش مثبتی به مناظره نخست نامزدهای ریاست جمهوری نداشتند و به گفته سی ان ان ترامپ بدترین رفتار حرفه ای در طول تاریخ مناظرات ریاست جمهوری را از خود نشان داد و این مناظره انتخاباتی، بدترین مناظره ای بود که در طول تاریخ امریکا برگزار شده بود.

حتی تاثیرات منفی مناظره اول ترامپ و بایدن در بازارهای اقتصای آمریکا نیز بسیار فوری خود را نشان داد و فردای این مناظره، ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان پایین آمد و سهام وال‌استریت افت کرد. براساس گزارش ها، یک روز پس از مناظره ترامپ و بایدن، میانگین صنعتی داو جونز ۱۳۱.۴۰ واحد یا ۰.۴۸ درصد در وال‌استریت افت کرد و در ۲۷٫۴۵۲.۶۶ واحد بسته شد. همچنین اس‌اندپی نیز ۰.۴۸ درصد و کامپوزیت نزدیک به ۰.۲۹ درصد پس از شب مناظره، کاهش و سقوط از خود نشان دادند.

نگرانی ها از آخرین دور مناظره ترامپ – بایدن
در شرایطی که دور اول مناظره ترامپ و بایدن تاثیرات منفی قابل توجهی را بر بازارها نشان داد، در حال حاضر نگرانی ها نسبت به آخرین دور مناظره نامزدهای انتخاباتی بیشتر شده است.

بخشی از موضوعات و محورهای اعلام شده برای مناظره آتی و نهایی ترامپ و بایدن از جمله مسائل مربوط به مسائل نژادی، محیط زیستی و کرونا پیش از این نیز در دور اول مناظره دو طرف مورد بحث قرار گرفته بود که در آن‌ها ترامپ با اظهارات جنجالی خود بازارهای آمریکا را با افت منفی روبرو کرد.

در این وضعیت چندان دور از انتظار نیست که در دور نهایی مناظره دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا نیز تکرار همان مواضع قبلی ترامپ به کاهش و منفی شدن بازار بورس وال استریت منجر شود.

از سوی دیگر شیوع کرونا و نحوه برخورد دولت ترامپ با آن، که به نظر منتقدان غیرجدی و ناکارآمد بوده است، یکی از مسائل محوری مناظره‌های انتخاباتی به شمار می‌رود که هم در مناظره گذشته مورد بحث قرار گرفت و هم قرار است در مناظره آتی مورد توجه قرار گیرد. این موضوع تا بدان حد مهم و تعیین کننده است که حتی می تواند آینده حضور و فعالیت بسیاری از ابرشرکت‌های و موسسات بزرگ چندملیتی در آمریکا را تعیین کند.

به عبارت دیگر طبق قانون طبیعی سرریز شدن سرمایه به امن ترین مکان، در حال حاضر آمریکا که درگیرترین کشور جهان با پاندمی کرونا است، با کاهش ضریب امنیت برای سرمایه گذاری مواجه شده و ادامه این وضعیت جز به معنای تداوم رشدمنفی اقتصادی در آمریکا نیست.

علاوه بر این، برخی از کشورهای غربی دیگر از جمله آلمان و کانادا شرایط امن تری را همزمان با کرونا برای سرمایه گذاران ایجاد کرده‌اند و بدتر از آن مهمترین رقیب تجاری آمریکا یعنی چین در حال حاضر در وضعیتی باثبات از نظر شیوع کرونا به سر می برد.

چنین شرایطی جز به معنای حرکت اقتصاد آمریکا به سمت کوچکی بیشتر در نتیجه ناامنی و بی ثباتی متاثر از شیوع کرونا نیست و اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور و نامزد فعلی انتخابات آمریکا نتواند مدیریت خود را در برابر بی ثباتی ناشی از کرونا به یک سرانجام و ثبات برساند، تردیدی نیست که اوضاع اقتصادی در آمریکا حداقل تا شروع به کار رئیس جمهور جدید در این کشور با تهدیدات بیشتری روبرو می شود و تداوم کار ترامپ نیز به معنای ناامنی بیشتر سرمایه گذاری در آمریکا به دلیل عدم واکنش و مدیریت مناسب در برابر شیوع کرونا خواهد بود.

کد خبر: ۴۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha