۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
پرواز قیمت مرغ در کرمان؛ کمبود نهاده‌های دامی و دودی که به چشم مردم می‌رود
گزارش بازار؛

پرواز قیمت مرغ در کرمان؛ کمبود نهاده‌های دامی و دودی که به چشم مردم می‌رود

کرمان- قیمت مرغ در کرمان ظرف چند روز گذشته نوسانات زیادی داشته و به بیشترین میزان خود در سال‌جاری رسیده است.

بازار؛  گروه استان‌ها: قیمت گوشت مرغ در کرمان از ابتدای سال‌جاری با افزایش قیمت زیادی مواجه بوده و اکنون به بالاترین سطح رسیده است.

مسئولان دولتی مهم‌ترین مشکل افزایش قیمت مرغ را کمبود نهاده عنوان می‌کنند و می‌گویند که کمبود نهاده دولتی و قیمت بالای نهاده در بازار آزاد سبب شده مرغداران نتوانند جوجه‌ریزی داشته باشند. اکنون مرغ در کرمان با کمبود مواجه شده و این مساله سبب شده که قیمت آن به ۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان برسد.

گوشت مرغ که به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز و سایر گوشت‌های سفید، اولویت اول سبد خانوارها برای تامین پروتئین بود حالا از سفره‌ها پر کشیده و بسیاری دیگر قادر به تامین آن نیستند.

اکثر غذاها را با گوشت مرغ درست می‌کنم
مریم که برای خرید گوشت مرغ به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر آمده بود به بازار می‌گوید: همسرم کارگر یک شرکت تولیدی است و از ابتدای امسال مقداری حقوقش را افزایش داده‌اند اما افزایش قیمت‌ کالاها در بازار خیلی بیشتر از افزایش حقوق یک کارگر است.

او ادامه می‌دهد: خیلی وقت است بسیاری از غذاها و خورشت‌ها را با گوشت مرغ درست می‌کنم چون توان خرید گوشت قرمز را نداریم اما حالا و با این افزایش قیمت به نظر می‌رسد باید قید این گوشت را هم بزنیم.

او که خانه‌دار است، می‌گوید: من گاهی از بوی غذایی که از خانه‌مان بیرون می‌رود خجالت می‌کشم چون می‌دانم بعضی از همسایه‌ها همین را هم نمی‌توانند تهیه کنند.  

گاهی خدا را شکر می‌کنم که کرونا آمده و دیگر قرار نیست حتی میزبان نوه‌ها و بچه‌هایم باشم وگرنه با این شرایط خجالت‌زده می‌شدم

اگر کرونا نبود نمی‌توانستم میزبان بچه‌هایم باشم
امیر که منتظر است تا مغازه‌دار مرغ را برایش خُرد کند، افزایش قیمت‌ها را سرسام‌آور می‌داند و به بازار می‌گوید: دولت باید برای تامین مایحتاج مردم بیشتر تلاش کند.

او می افزاید: اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کنجاله و دانه مرغی اختصاص پیدا می‌کند نباید قیمت مرغ این‌قدر گران باشد.

خانم مسنی که برای خرید مرغ به فروشگاه آمده بود و پس از چند سوال و جواب قصد خروج از مغازه را داشت درباره‌ قیمت بالای مرغ به خبرنگار بازار می گوید: دنبال مرغ کوچک هستم که بتوانم بخرم. چند فروشگاه رفتم اما وزن مرغ‌ها ۲ کیلویی است و توان خرید ندارم.

او ادامه داد: گاهی خدا را شکر می‌کنم که کرونا آمده و دیگر قرار نیست حتی میزبان نوه‌ها و بچه‌هایم باشم وگرنه با این شرایط خجالت‌زده می‌شدم.

گرانی نهاده‌ها سبب شده مرغداران انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی نداشته باشند و به همین دلیل جوجه‌ریزی در استان بیش از ۲۲ درصد کاهش داشته است

جوجه‌ریزی در استان کرمان ۲۲ درصد کاهش داشته است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان که دلیل افزایش قیمت مرغ را تخصیص ارز برای تامین نهاده‌های دامی می داند به خبرنگار بازار می گوید: نهاده‌های دامی مرغداران از طریق سامانه‌ بازارگاه توزیع می‌شود که البته مدتی است این کار با تاخیر انجام می‌شود، ضمن اینکه با کمبود شدید نهاده نیز مواجه هستیم.

سیدحسن مهدی با اشاره به تفاوت قیمت نهاده‌های دولتی و آزاد، اظهار داشت: در حالی که قیمت ذرت دولتی یک هزار و ۵۰۰ تومان است این نهاده در بازار آزاد، ۳ ‌هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت دولتی کنجاله‌ سویا هم ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی تنها ۳۵ درصد نیاز مرغداران را تامین می‌کند، تصریح کرد: افزایش قیمت نهاده‌ها سبب می‌شود قیمت تمام‌شده‌ مرغ افزایش پیدا ‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان می افزاید: گرانی نهاده‌ها سبب شده مرغداران انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی نداشته باشند و به همین دلیل جوجه‌ریزی در استان بیش از ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید می کند: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر می‌تواند کارگشا باشد تخصیص ارز و نهاده‌ دامی و افزایش جوجه‌ریزی است. اگر این مشکل حل شود کمتر از ۵۰ روز آینده تولید مرغ بیشتر می‌شود و قیمت نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر تخصیص نهاده‌ها روال عادی پیدا نکند مشکل ادامه خواهد داشت؛ تصریح می کند: وزارت جهاد قول داده بود از نیمه‌ مهرماه تخصیص نهاده‌های دامی را انجام دهد اما هنوز برای بخش پرورش‌دهندگان مرغ‌گوشتی این اتفاق نیفتاده و اگر این تخصیص صورت نگیرد، همچنان کمبود مرغ و افزایش قیمت آن ادامه خواهد داشت.

به‌زودی مرغ منجمد با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در کرمان و ۱۵ هزار تومان در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود

توزیع مرغ منجمد برای تنظیم بازار کرمان
در همین حال معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از توزیع مرغ منجمد در استان برای تنظیم بازار مرغ خبر داد.

سینا خسروی به بازار می گوید: با پیگیری‌های انجام شده سهمیه‌ مرغ منجمد به استان اختصاص یافته و به‌زودی مرغ منجمد با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در کرمان و ۱۵ هزار تومان در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: سهمیه مرغ منجمد برای شمال استان کرمان ۴۰۰ تن و برای جنوب استان ۵۰۰ تن در نظر گرفته شده است.

معاون بازرگانی سازمان صمت کرمان نرخ بالای قیمت نهاده‌های دامی را علت این گرانی ها دانست و عنوان کرد و اظهار داشت: ۶۰ درصد خوراک مورد نیاز مرغداری‌ها باید به صورت آزاد تهیه شود و به همین دلیل بسیاری از مرغداری‌ها قادر به جوجه‌ریزی نیستند.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلو گوشت مرغ در کشور در حال حاضر ۲۶ هزار تومان است، افزود: استان کرمان از نظر قیمت مرغ در رده پانزدهم کشور قرار دارد.

خسروی قیمت واقعی هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ در شرایط کنونی به دلیل کمبود مرغ در استان است که با افزایش جوجه‌ریزی در روزهای آینده قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به کاهش جوجه‌ریزی و عدم تمایل تولیدکنندگان به دلیل کمبود نهاده‌های دامی به نظر می‌رسد جهاد کشاورزی باید بر توزیع بهتر نهاده‌های موجود نظارت دقیق‌تری اعمال کند و از سوی دیگر دولت نیز برای تامین نهاده مورد نیاز مرغداران کشور نسبت به واردات بیشتر این محصولات ارز بیشتری اختصاص دهد.

اطمینان خاطر مرغداران از تامین نهاده‌ها می‌تواند انگیزه آن‌ها را با توجه به قیمت مرغ برای جوجه‌ریزی افزایش دهد. اما اگر تولیدکننده از تامین نهاده حتی از طریق بازار آزاد هم مطمئن نباشد، حاضر نیست این ریسک بزرگ را در شرایط اقتصادی کنونی به جان بخرد.

از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید آیا با تزریق مرغ منجمد به بازار طی روزهای آینده قیمت مرغ در کرمان کاهش پیدا می‌کند یا خیر.

کد خبر: ۴۸٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha