۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
 راهکار نجات صنعت نفت، ورود سرمایه‌های مردمی است
دبیر کمیسیون انرژی مجلس:

راهکار نجات صنعت نفت، ورود سرمایه‌های مردمی است

بیگی نژاد، دبیر کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: از آنجایی که جذب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت با مشکلاتی روبروست، بهترین راه ورود سرمایه‌های مردمی از راه بورس است.

به گزارش بازار، هادی بیگی نژاد به موضوع ایجاد ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی پرداخت و عنوان کرد: پتروپالایشگاه‌ها که سبب ذخیره تمام ارزش افزوده زنجیره تولیدات نفتی برای کشور می‌شود نیازمند سه عامل مهندسی کار، اراده و اجازه است.

وی افزود: گاهی افراد سرمایه گذار با اراده و مهارت می‌خواهند که وارد کار شوند و مسیر را به جلو ببرند اما به آنها اجازه داده نمی‌شود.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس درباره موضوع تصدی گری و حکمرانی صنعت نفت و برنامه مجلس گفت: نهاد بالادستی پتروشیمی، وزارت نفت و نهاد پایین دستی وزارت صمت است. طبیعی است یک سازمان با وجود دو متولی دچار مشکل خواهد شد، از این رو به یک هماهنگ کننده نیاز است.

بیگی نژاد ادامه داد: دولت وظیفه هماهنگی را بر عهده دارد که طی سالیان گذشته به طور جدی به این موضوع ورود پیدا نکرده است. به همین دلیل ایده تنظیم گر برای پتروشیمی و سپردن آن به یک بخش واحد در مجلس مطرح شده است که در آینده نزدیک جزییات آن مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مجری رادیو گفت و گو مبنی بر این که‌ای موضوع همان وزارت انرژی است، عنوان کرد: ایجاد وزارت انرژی یک موضوع جداگانه است که هنوز در مرحله ایده قرار دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر لزوم ترسیم چشم انداز برای صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: این برنامه باید بر اساس نیازهای کشور، منطقه و فرا منطقه‌ای برای شناخت بازار صادرات و با همراهی سیاست خارجی باشد.

بیگی نژاد با ابراز تاسف نسبت به عدم همکاری وزارت خارجه با برنامه‌های صادراتی کشور، اظهار کرد: این وزارت خانه باید رایزن‌های اقتصادی در کشورهای مختلف را گردهم آورد و برای بسترسازی تجارت ایران به آن‌ها خط بدهد.

وی، پیشرفت صنعت نفت کشور را نیازمند سرمایه گذاری خارجی و داخلی دانست و اظهار کرد: سالهاست که سرمایه گذاری خارجی در این صنعت وجود ندارد و میزان سرمایه گذاری داخلی هم به صندوق توسعه ملی باز می‌گردد که در طی سال‌های اخیر به دلیل حفظ ذخیره، کاهش داشته است.

نماینده ملایر در مجلس با اشاره به سرمایه گذاری مردمی تاکید کرد: ورود سرمایه‌های مردمی و بورس به ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی نیازمند یک برنامه ریزی است که همراهی سران سه قوه را می‌طلبد.

بیگی نژاد خاطر نشان کرد: برای پیشرفت صنعت پتروشیمی باید اجازه دهیم که ایده‌های مطرح شده در مقیاس کوچک پیش بروند و سپس اقدام به گسترش آن کنیم.

وی از سرکوب قیمتی که در حوزه تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمی که سبب افت کیفیت می‌شود انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کیفیت تولیدات نفتی و پتروشیمی تاثیری بر قیمت ندارد یعنی بنزینی که در یک پالایشگاه با کیفیت برتر تولید می‌شود با بنزین پالایشگاه سطح پایین تر، برابر است. به همین دلیل تولید کننده انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت و استفاده از تکنولوژی ندارد.

به عقیده بیگی نژاد با بیان این که ایرانیان مسیر رسیدن به تکنولوژی از راه علم را آموخته‌اند و شرکت‌ها تنها نیازمند پشتیبانی و فرصت برای ابراز توانمندی‌های خود هستند.

کد خبر: ۴۸٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha