۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
شورای عالی کار خروجی ایده آلی ندارد
رئیس مرکز کار ایران:

شورای عالی کار خروجی ایده آلی ندارد

سمیعی، رئیس مرکز کار ایران بیان کرد: شورایعالی کار با توجه به عملکرد و خروجی محدودی که دارد «عالی» نبوده و ترکیب آن هم خروجی مشخص و ایده آلی ندارد.

به گزارش بازار، سعید سمیعی، رئیس مرکز کار ایران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» اظهارکرد: شورایعالی کار از معدود تشکل‌هایی است که از زمان تأسیس تاکنون کمترین تغییر را به خود دیده است.

وی درباره ساختار این شورا گفت: گرچه هدف از حضور دو وزیر به عنوان افراد کارشناس مطلع و خبره بالا رفتن وزن این شورا بوده اما اسکلت ضعیف این شورا توان ایستایی در برابر این وزن را ندارد.

رئیس مرکز کار ایران با بیان اینکه تمام هم و غم شورایعالی کار معطوف به بخش تعیین حقوق و دستمزدها شده تصریح کرد: با این کارکرد فعلی می‌توان گفت که عنوان «شورایعالی کار» برازنده این شورا نیست و بهتر است که اسم آن به «شورای تعیین حقوق و دستمزد» تغییر کند!

سمیعی تغییرات محسوس در خروجی شورایعالی کار را منوط به تغییر جدی نگرش سیاستگذاران دانست و گفت: مسئولان بیشتر از انتقاد و ایرادگیری از وضعیت فعلی باید سیاستگذاری کنند.

رئیس مرکز کار ایران تصریح کرد: این شورا با توجه به عملکرد و خروجی محدودش «عالی» نیست و ترکیب آن هم خروجی مشخص و ایده آلی ندارد.

سمیعی با اشاره به غفلت شورایعالی کار از چند مسئله مهم اقتصاد گفت: با وجود اینکه سیستم کارآفرینی در همه دنیا تغییرات زیادی کرده اما مصوبات قانون کار و شورای عالی کار در ایران همچنان بدون تغییر مانده و سیستم کارآفرینی ما هنوز به سمت کسب و کارهای نوین حرکت نکرده است.

وی تصریح کرد: طرف دولتی در این شورا بیشتر به عنوان یک ریش سفید نقش آفرینی کرده و به عبارت ساده تر، بیشتر چانه زنی می‌کند درحالیکه نقش دولت در این شورا، ریل گذاری است.

رئیس مرکز کار ایران بر ضرورت به روزرسانی ظرفیت‌های موجود تأکید و اظهار کرد: یکی از وظایف و کارکردهای شورای عالی کار در شرایط فعلی تغییر دادن ریل‌های موجود و به روزرسانی ظرفیت‌هاست.

در ادامه، حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» اظهارکرد: وظیفه اصلی شورایعالی کار و شوراهای تخصصی، روش مند کردن مصوبات و تسهیل اجرای قوانین بالادستی است.

وی نقش این شوراها بین قانونگذار و مصادیق اجرایی قوانین را یک نقش واسطه‌ای تعریف کرد و گفت: شورایعالی کار هم از این قاعده کلی مستثنا نیست و باید برای اجرای تسهیل قوانین ریل گذاری کند.

این نماینده مجلس معتقد است که درباره عملکرد این شورا نمی‌توان به صورت مطلق و صفر و صدی نظر دارد بلکه عملکرد شورا با استفاده از روش پیمایشی و تحقیقات میدانی قابل ارزیابی خواهد بود.

حاتمی در عین حال، عملکرد شورایعالی کار را بینابینی توصیف و تأکید کرد: با توجه به دامنه گسترده مسائل کارگران و روابط کار و کارگری، این شورا برای عملکرد بهتر خود می‌تواند از کارگروه‌های تخصصی مربوطه استفاده کند.

کد خبر: ۴۸٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha