۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
لزوم برخورد با کوتاهی برخی سازمان‌ها در اجرای کاداستر
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد

لزوم برخورد با کوتاهی برخی سازمان‌ها در اجرای کاداستر

خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: براساس قانون باید همه دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال ۹۶ نقشه استاندارد املاکشان را در اختیار ما قرار می‌دادند که برخی سازمان‌ها اقدام قابل توجهی نکردند.

به گزارش بازار، ذبیح الله خدائیان در همایش سراسری سازمان‌های ثبت اسناد و املاک کشور و امور اراضی کشور که به منظور بررسی عملکرد استان‌ها درباره موضوع تثبیت امور اراضی برگزار شد، افزود: اگر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی اعتباری برای اجرای طرح حدنگار (کاداستر) اختصاص داده شد، اما مدیران این دو مجموعه از آن استفاده بهینه نکردند، قطعا باید دادستان‌ها در سراسر کشور افرادی را که کوتاهی کرده اند، بازخواست کنند.

وی گفت: در مکاتبه با استانداران و روسای کل دادگستری‌ها تقاضا کردیم که ورود کنند چرا که در ماده ۹ قانون جامع حدنگار همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده اند در دو سال از سال ۹۴ تا ۹۶ نقشه استاندارد املاکی را که متعلق به آن‌ها یا تحت نظارت آنهاست در اختیار سازمان ثبت قرار دهند و سازمان ثبت هم درباره صدور اسناد کاداستری اقدام کند.

خدائیان گفت: اگر دستگاهی به وظیفه اش عمل نکرده است باید به عنوان ترک فعل با آن دستگاه برخورد شود و اگر مدیران سازمان ثبت اسناد هم کوتاهی کرده اند باید تحت تعقیب قرار گیرند.

وی افزود: در ماده ۹ قانون افزایش بهره وری مصوب سال ۸۹ مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان ثبت اسناد تا پایان برنامه پنجم برای تثبیت مالکیت اراضی دولت اقدام کند، اما برنامه پنجم به اتمام رسید و این کار عملی نشده است، باید بررسی کنیم که آیا سازمان ثبت اسناد کوتاهی کرده است یا وزارت جهاد کشاورزی؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر مدیری بداند به تکالیفش عمل نکند، ده سال بعد هم به سراغش خواهند رفت و بازخواست خواهد شد، دیگر اینگونه رفتار نخواهد کرد.

وی گفت: خوشبختانه اکنون در وزارت جهاد کشاورزی هم شخص وزیر و هم رئیس سازمان امور اراضی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع پای کار هستند و موضوع را با دلسوزی پیگیری می‌کنند، اما برخی مدیران، عزم جدی ندارند.

خدائیان گفت: از همه مدیران استانی درخواست می‌کنیم به تکالیف قانونی خود در موعد مقرر عمل کنند.

خدائیان افزود: نشست کمیسیون رفع تداخلات در برخی استان‌ها که باید هر هفته یک بار برگزار شود برگزار نشده است که باید جدی گرفته شود.

ضرورت تثبیت مالکیت کشاورزان و صدور اسناد کاداستری
در ادامه این نشست رئیس سازمان امور اراضی کشور هم گفت: ده سال از تصویب برخی مصوبه‌ها می‌گذرد، اما کارها رشد قابل توجهی نداشته است و ما به سبب همین مسائل شاهد برخی اختلاف‌ها میان مردم و همچنین برخی اختلاف‌ها میان دولت با مردم در بحث اراضی هستیم.

اورنگی افزود: تکالیفی که در اجرای قانون حدنگار، قانون افزایش بهره وری و قانون رفع موانع تولید مشخص شده، حاکی از این است که باید درباره تثبیت مالکیت کشاورزان و صدور اسناد آن‌ها در قالب کاداستری اقدام شود و به نظر می‌رسد همه آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین به نحو مطلوب ابلاغ شده، اما آنچه مورد انتظار است عزم و اراده و باور است.

وی گفت: از همه همکارانم در ادارات جهاد و مدیران امور اراضی و همچنین همکاران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و منابع طبیعی درخواست می‌کنم این موضوع را به عنوان وظیفه ملی و انقلابی مدنظر قرار دهند تا گره از کار کشاورزان و مردم باز شود.

اورنگی افزود: مقرر شده است گزارش ماهانه و ۱۵ روزه از عملکرد همه همکاران جهاد کشاورزی و ادارات ثبت اسناد و املاک کشور به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ثبت اسناد ارسال شود که از این طریق مدیران موفق یا کم کار استانی را بتوانیم شناسایی کنیم.

کد خبر: ۴۸٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha