۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
افزایش رشد اقتصادی چین، همزمان با کنترل کرونا

افزایش رشد اقتصادی چین، همزمان با کنترل کرونا

در شرایطی که اکثر کشورها همچنان با بیماری کرونا درگیر هستند، چین نشان می دهد زمانی که این ویروس کاملا تحت کنترل درآید احیای سریع اقتصادی ممکن است.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا همچنان با بیماری همه گیر کرونا درگیر هستند، چین بار دیگر نشان می‌دهد زمانی که این ویروس کاملا تحت کنترل درآید احیای سریع اقتصادی ممکن است.

اداره ملی آمار چین روز دوشنبه اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد رشد داشت. این عملکرد خوب اقتصادی چین موجب شده است رشد اقتصادی آن تقریبا به ۶ درصد رشد اقتصادی گزارش شده پیش از آغاز شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ بازگردد. بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا خیلی سریع از کاهش رشد اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های کرونا که موجب شد تولید آن‌ها به شدت کاهش یابد، خارج شدند، اما چین نخستین کشوری است که رشد اقتصادی را گزارش کرده است که به شکل قابل توجهی از رشد اقتصادی آن در سال گذشته بیشتر بوده است.

انتظار می‌رود آمریکا و دیگر کشورها نیز در سه ماهه سوم امسال رشد اقتصادی را گزارش کنند، اما همچنان این رشد اقتصادی کمتر یا به همان میزان رشد اقتصادی پیش از آغاز شیوع کرونا است. احتمال دارد در ماه‌های باقی مانده امسال رشد اقتصادی چین از این هم بیشتر شود. در حال حاضر چین هیچ مورد شیوع داخلی کرونا ندارد در حالی که آمریکا و اروپا همچنان با موج دیگر شیوع این ویروس مواجه هستند.

جاستین لین یفو مشاور کابینه و رئیس افتخاری دانشکده ملی توسعه در دانشگاه پکن، در کنفرانس خبری اخیر دولت در پکن گفت، گسترش شدید اقتصاد چین به این معنا است ک چین تصمیم دارد بر رشد جهانی -حداقل ۳۰ درصد از رشد اقتصادی جهان در سال جاری و در سال‌های آینده- تسلط داشته باشد. شرکت‌های چینی سهم بیشتری از صادرات جهان، تولید لوازم الکترونیکی مصرفی، تجهیزات محافظت شخصی و کالاهای دیگر را که در طی این بیماری همه گیر تقاضای زیادی دارند، به خود اختصاص داده اند.

در همین زمان، چین اکنون آهن بیشتری از برزیل، ذرت و گوشت خوک بیشتری از آمریکا و روغن نخل (روغن پالم) بیشتری از مالزی خریداری می‌کند. این امر تا حدی رشد قیمت کالاها را در بهار گذشته معکوس کرده و تأثیر همه گیری را بر برخی صنایع کاهش داده است. البته این رشد اقتصادی چین به اندازه گذشته به افزایش رشد اقتصادی دیگر کشورها کمک نکرده، زیرا واردات چین به اندازه صادراتش افزایش نداشته است. این الگوی رشد به اشتغالزایی در چین کمک کرده، اما تاثیر چندانی در رشد اقتصادی دیگر کشورها نداشته است.

این احیای اقتصادی چین همچنین به ماه‌ها سرمایه گذاری گسترده بر روی ساخت بزرگراه ها، خطوط راه آهن سریع السیر و دیگر زیرساخت‌های این کشور وابسته است. در هفته‌های اخیر چین احیای اقتصادی را در مصرف داخلی شاهد بوده است.

رشد اقتصادی چین در سه ماه گذشته کمی از پیش بینی‌ها کمتر بود. رشد اقتصادی چین در این زمان ۵.۳ درصد بود که اندکی از پیش بینی ۵.۵ درصد کمتر بود.

کد خبر: ۴۸٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha