۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
منابع بانک مرکزی محدود است
رییس اسبق پژوهشکده بانک مرکزی:

منابع بانک مرکزی محدود است

مجتهد، رییس اسبق پژوهشکده بانک مرکزی با اشاره به تاثیر ۱۰۰ درصدی متغیرهای برونزا بر تصمیمات بانک مرکزی، گفت: کنترل تورم باید مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی باشد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، احمد مجتهد، کارشناس امور اقتصادی و رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی درباره تاثیر متغیرهای برون‌زا خارج از اراده سیاست‌گذاری بانک مرکزی به مانند تحریم و کرونا بر عدم موفقیت بانک مرکزی در خصوص مواردی مانند مهار نرخ تورم گفت: متغیرهای برون‌زا ۱۰۰ درصد تاثیرگذار است، منتهی در این شرایط، این نهاد پولی باید خود به صورت صحیح و درست از ابزارهایی که در اختیار دارد، استفاده کند.

وی در ادامه اضافه کرد: تورم علت نیست، معلولی است که از کسری بودجه دولت در شرایط فعلی، تحریم، عدم صادرات نفت ایران، جلوگیری از مبادلات بانکی و ... ناشی شده است. بحث تورم به قدری مهم شمرده می‌شود که اکثر کشورهای دنیا مبارزه با آن را در اولویت خود قرار داده‌اند.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه یادآور شد: در کشور ما تورم چنان به زندگی مردم فشار آورده که باید حتما در اولویت کاری دولت قرار گیرد. با کنترل آن علاوه بر اینکه نرخ ارز هم قابل کنترل خواهد بود، مصرف و تولید را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در شرایط تورمی تمام عوامل اقتصادی به هم می‌ریزد و علاقه مردم تنها حفظ ارزش پول خودشان به هر شکل ممکن است.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه تصریح کرد: اکنون کنترل تورم باید مهم ترین اولویت بانک مرکزی در اقتصاد کشور باشد، زیرا حفظ ارزش پول ملی در ثبات قیمت‌ها قرار دارد و در چنین شرایطی سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیمات عقلایی اخذ کند، اما مهار تورم بدون در نظر گرفتن متغیرهای برون‌زا ممکن نیست.

مجتهد در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که در شرایط فوق دولت باید بودجه خود را متعادل سازد و برخی از هزینه‌ها مانند توقف در سرمایه‌گذاری بر پروژه‌هایی که در مراحل اولیه هستند را کاهش دهد. علاوه بر این از بخش خصوصی در اتمام پروژه‌های نیمه تمام کمک بگیرد.

وی درباره وجود خلل در اجرای سیاست‌های پولی با توجه به متغیرهای برون‌زا ابراز کرد: بحثی بر سر این موضوع ندارم، اما بانک مرکزی نقش مهمی دارد زیرا تصمیم‌گیر است. البته از آنجا که دولت نیازمند است بانک مرکزی را در شرایط سختی قرار می‌دهد و آن هم چاره‌ای جز تبعیت ندارد زیرا دولت در این شرایط فعلی باید پرداخت‌هایی را انجام دهد که منابع تامین کننده آن درست دیده نشده است.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه افزود: باید در نظر داشته باشیم که منابع بانک مرکزی نامحدود نیست که بتواند مانع کاهش ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم و عدم انجام مبادلات بانکی با ریختن ارز در داخل بازار شود، اما برخی از افرادی که از اقتصاد اطلاع چندانی ندارند بر این تصورند که بانک مرکزی به تنهایی قادر به انجام تمام کارهای سخت است.

کد خبر: ۴۸٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha