۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
بی توجهی شرکت‌های معدنی به قانون انتقال حساب‌ها/ استاندار کرمان تهدید کرد
حسابهای صوری به جای حسابهای اصلی

بی توجهی شرکت‌های معدنی به قانون انتقال حساب‌ها/ استاندار کرمان تهدید کرد

کرمان – عدم انتقال حساب‌ شرکت‌های بزرگ معدنی شامل گل گهر سیرجان و شرکت مس سرچشمه و زغالسنگ به استان کرمان گره کوری در بخش اقتصاد شده که باز نمی‌شود.

بازار: استان کرمان سه شرکت بزرگ گل گهر، مس سرچشمه و زغالسنگ را در خود جای داده است اما این سه شرکت پس از برداشت مواد معدنی در استان کرمان آنها را به صورت خام یا پس از تبدیل و فراوری صادر و یا در بازار داخلی به فروش می رسانند و در نهایت سود این شرکت ها را به حساب های خود در پایتخت منتقل می کنند و در مقابل هیچ گونه سرمایه گذاری در راستای عمران استان کرمان از سوی این دو شرکت انجام نمی شود و در بهترین حالت از چند تیم ورزشی حمایت می شود که اکثرا عملکرد قابل قبولی در سطح ورزش کشور ندارند.

طبق مصوبه شورای معادن استان کرمان قرار بود این شرکت ها حساب های در گردش خود را به استان کرمان منتقل کنند اما این شرکت ها با ایجاد حساب های سوری و انتقال وجوه اندک، این مصوبه را نادیده گرفتند.

بانک مرکزی جلوی افتتاح حساب شرکتهای معدنی کرمان را در استانهای دیگر بگیرد

طبق قانون شرکت های معدنی باید حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن را با رعایت ضوابط قانونی در استان‌های محل ذخایر معدنی بازگشایی کنند.

در حالیکه استان کرمان به صورت جدی با کاهش ذخایر بانکی و گردش مالی مواجه است اما شرکت های معدنی با خروج ثروت های استان اقدامی برای توسعه استان انجام نمی دهند و گویا هیچ اراده ای هم برای تغییر رفتارشان ندارند.

استاندار کرمان در آخرین جلسه شورای معادن استان با حضور مسئولان این شرکت ها از رئیس بانک مرکزی خواست در این خصوص ورود کند و این شرکتها مجبور به اجرای مصوبه کند.

هیچ بانکی حق ندارد برای شرکت های وابسته به مس، گل گهر و زغالسنگ به جز در کرمان حساب باز کند و در صورتی که تعهدات و قراردادی در جای دیگر وجود دارد، بعد از پایان مدت زمان مشخص، به کرمان منتقل شود

محمد جواد فدایی افزود: از بانک مرکزی می خواهیم به بانک ها ابلاغ کند که برای این شرکت ها هیچ حسابی خارج از استان کرمان باز نکنند.

وی در ادامه گفته که ما می خواهیم اگر شرکت ها در جای دیگر حساب دارند، حساب های آنها بسته شود، این درخواست استاندار کرمان در این جلسه مصوب شد و انتظار می رود بانک مرکزی به زودی در این خصوص ورود کند.

وی از این شرکت ها خواسته نسبت به انتقال حساب ها به استان کرمان شفاف باشند.

استاندار کرمان: انتقال حساب ها به کرمان کاملا مبهم است

وی گفت: باید جلسه ای در این باره به زودی برگزار و مشخص شود که چه اقداماتی انجام شده زیرا برای ما مبهم است که حساب ها به استان کرمان منتقل شده یا نه؟

استاندار کرمان اضافه کرد: هیچ بانکی حق ندارد برای شرکت های وابسته به مس، گل گهر و زغالسنگ به جز در کرمان حساب باز کند و در صورتی که تعهدات و قراردادی در جای دیگر وجود دارد، بعد از پایان مدت زمان مشخص، به کرمان منتقل شود.

اما این صحبتهای استاندار کرمان هیچ ضمانت اجرایی ندارد زیرا بارها در جلسات شورای معادن و حتی جلسه با رئیس بانک مرکزی در کرمان این درخواست تکرار شده و شرکتهای بزرگ معدنی از اجرای آن شانه خالی کرده اند.

دستگاه های نظارتی در صورت لزوم ورود کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز پیش از این به خبرنگار بازار گفته بود که مصوبه شورای عالی معادن در استان کرمان لازم الاجرا است و در این خصوص با مسئولان رده بالای وزارت خانه و بانک مرکزی نیز مکاتبه شده است.

آیت اللهی موسوی تاکید کرده بود که اجرای این مصوبه باید مطابق با قانون رعایت شود و در این خصوص مسئولان استان کرمان کوتاه نخواهند آمد.

وی تصریح کرده بود که نمی شود از معادن و ذخایر استان کرمان استفاده شود اما پول ان و گردش مالی در استانی دیگر باشد.

عجیب است که این شرکتها می خواهند از ذخایر استان استفاده کنند اما نمی خواهند عایدی برای استان کرمان داشته باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان حتی خواستار برخورد قانونی و نظارت لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه را با شرکت‌هایی که از این قانون تمکین ندارند، شده بود.

نماینده شرق استان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی معادن استان کرمان به انتقال حسابها به استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: عجیب است که این شرکت ها می خواهند از ذخایر استان استفاده کنند اما نمی خواهند عایدی برای استان کرمان داشته باشند.

با دقت روند انتقال حساب ها را رصد می کنیم و کوتاه نمی آییم

حبیب الله نیکزادی با اشاره به آلایندگی بالای این معادن و صنایع وابسته گفت: بسیاری از فرصتهای شغلی این معادن نیز در استان کرمان ایجاد نشده و ادارات آن ها در پایتخت است!

وی با اشاره به استخدام افراد غیربومی در این معادن گفت: چرا کسی با این شرکت ها برخورد قانونی نمی کند.

وی تاکید کرد: حساب این شرکت ها باید در استان کرمان متمرکز باشد و مطمئن باشند نه نماینده ها و نه مسئولان در این خصوص کوتاه نمی آیند و با انجام اقدامات نمایشی نمی توانند از اجرای کامل قانون خودداری کنند.

هر چند این شرکت ها مدعی انتقال حساب ها هستند اما این امر آنقدر دور از واقعیت است که حتی استاندار کرمان و نماینده های استان نیز در این خصوص تردید دارند و هیچ عایدی در این خصوص مشاهده نشده است.

مس تا پایان امسال رکورد بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان را در فروش می‌زند، سوال این است که عملیات خرید و فروش کجا انجام می‌شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی می گوید: انتقال حساب‌ها هم ناظر بر حساب‌های پس‌انداز است و هم جاری و تاکید ما بر حساب‌های جاری است.

محمد رضا پورابراهیمی افزود: مس تا پایان امسال رکورد بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان را در فروش می‌زند، سوال این است که عملیات خرید و فروش کجا انجام می‌شود؟

وی گفت: ما می‌خواهیم کل گردش مالی شرکت‌های معدنی به استان بیاید تا جریان فعالیت‌های نظام بانکی ما را کاملا متحول ‌کند.

پورابراهیمی بیان کرد: برداشت ما از قانون این است که شرکت‌های معدنی استان فقط برای برداشت‌های ضروری می‌توانند پول را به حساب تهران منتقل کنند، ثبت شرکت‌ها را باید در استان کرمان انجام بدهند و کل مالیات را هم باید در کرمان محاسبه کنند.

با وجود اینکه اکثر استانهای دارای شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی از مالیات و عواید وجود این شرکت ها بهره مند هستند اما گویا در کرمان قصدی برای انتقال حساب ها به مرکز استان وجود ندارد و تنها چیزی که از استان خارج می شود ثروت و اندوخته های معدنی است و عواید این شرکت ها نیز آلودگی هوا و بخش کوچکی از اشتغال می باشد.

کد خبر: ۴٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha