۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
آغاز طرح تبدیل خودروهای شخصی از هفته آینده/ یارانه دو سوم هزینه گازسوز شدن را دولت می‌پردازد
مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس در گفتگو با بازار خبر داد

آغاز طرح تبدیل خودروهای شخصی از هفته آینده/ یارانه دو سوم هزینه گازسوز شدن را دولت می‌پردازد

خاصه باف، مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس با اشاره به اینکه ثبت‌نام طرح تبدیل خودروهای شخصی هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: قرار شده که مالک خودرو یک سوم مبلغ را واریز و مابقی آن را دولت به صورت یارانه پرداخت خواهد کرد.

بازار؛ گروه خودرو: روز به روز آسمان کلانشهرهای کشور خاکستری تر می‌شوند و گازهای سمی خارج شده از اگزوز خودروها در هوا جولان می‌دهند و عابران و رانندگان از حجم بالای آلودگی هوا به سرفه‌های خفیف تا شدید میفتند. مساله‌ای که به داستانی تکراری و هرساله برای شهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، خوزستان و غیره تبدیل شده و مسئولان برای رفع موقت آلودگی هوا دست به دامن اجرای تدابیری از جمله تعطیلی مراکز آموزشی و افزایش محدودیت‌های ترافیکی می‌شوند.
این نیز درحالی است که به نظر می رسد یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای کاهش میزان آلودگی هوا در کشور براساس زیرساخت‌های صنعتی، توسعه خودروهای گازسوز باشد. البته توسعه این خودروها نیازمند حمایت‌های مالی به ویژه ارزی و صنعتی است که اگر متولیان امر نسبت به تسهیل روند توسعه این خودروها تعلل داشته باشند، نتیجه آن ابتدا ضربه به اقتصاد کلان کشور و سپس افزایش بیشتر آلودگی هوا در شرایط تحریمی است. در همین راستا برای بررسی چالش‌های این صنعت و نگاهی به سرنوشت خودروهای شخصی در طرح تبدیل با نوید خاصه باف مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* باتوجه به بحران نقدینگی صنعت خودرو که دامن قطعه‌سازان را گرفته و میزان مطالبات آن‌ها را به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان از خودروسازان رسانده، آیا تولیدکنندگان مخازن سی ان جی با کمبود نقدینگی مواجه هستند؟
تقاضا برای تولیدکنندگان مخازن سی ان جی بسیار مطلوب است. هر روز از خودروسازان و بازار تقاضا دریافت می‌کنیم. اما به دلیل اینکه عموم مواداولیه ما برای تولید محصول وارداتی است، وابستگی مستقیم به ارز داریم. بحث تامین ارز، تخصیص و نوسان آن چالش فراوانی را ایجاد کرده است. براین اساس، همه تولیدکنندگان مخزن آمادگی برای تولید با تمام ظرفیت هستند، اما به دلیل کاهش توان ناشی از عدم تامین ارز و ... سبب شده به تولید در ظرفیت نرسیم.

* باتوجه به این مساله که خودروهای عمومی با حمایت دولت در طرح تبدیل گاز سوز شدن شرکت کردند، سرنوشت خودروهای شخصی چه می‌شود؟ آیا برنامه‌ای برای ترغیب و تشویق مالکان جهت تبدل خودروهایشان وجود دارد؟ بخصوص که هزینه گازسوز کردن خودروهای شخصی برای مالکان بسیار بالا است.
بله، هفته آینده ثبت‌نام خودروهای شخصی برای طرح تبدیل آغاز خواهد شد. در این طرح، قرار شده که مالک خودرو یک سوم مبلغ را واریز و مابقی آن را دولت به صورت یارانه پرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر قیمت تبدیل یک خودرو در شرایط فعلی حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان باشد، حدود سه میلیون تومان آن را مالک پرداخت و مابقی را دولت یارانه می‌دهد.

* اگر خودروهای شخصی نیز در طرح تبدیل شرکت و تقاضا برای تامین مخازن سی ان جی افزایش یابد، تولیدکنندگان توانایی تامین نیاز بازار را دارند؟ بخصوص که از ابتدای سال جاری بانک مرکزی با اکثر تولیدکنندگان در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها همکاری لازم را نداشته است.
بله، در کشور شش تولیدکننده مخازن سی ان جی وجود دارد که ظرفیت تولید آن‌ها در سال حدود ۷۰۰ هزار سیلندر است. مشکل اساسی در فرآیند تولید همانطور که پیشتر اشاره کردم، نوسان نرخ ارز و بانک مرکزی است. هر نقدینگی که دریافت می‌کنیم به سرعت آن را تبدیل به مواداولیه خواهیم کرد.
مقدار مواداولیه‌ای که امروز با هزینه‌های فعلی خریدار می‌کنم، دو ماه پیش حدود دو برابر آن را می‌توانستم تامین کنم. در برخی از ماه‌ها بانک مرکزی چالش‌های را ایجاد می‌کند که دردسر تامین مواداولیه را دو چندان می‌کند. برای تامین منابع مالی به سراغ وام‌های ارزان و تهاتر کالاهای صادراتی و وارد کردن مواد اولیه اتخاذ کردیم تا مشکلات را حل کنیم.

*بر اساس بررسی که انجام داده‌اید به نظر شما استقبال مالکان خودروهای شخصی از طرح تبدیل چگونه خواهد بود؟
آنچه که در بازار خودروهای شخصی به کارگاه‌ها مراجعه کرده و افزایش درخواست مخزن وجود دارد، نشان از استقبال و حجم قابل قبول برای شرکت در این طرح وجود دارد.

* باتوجه به اینکه یکی از مسائل مهم در خصوص تبدیل خودروها، ایمنی است. ایمنی خودروهای کارگاهی در چه سطحی قرار دارد؟ آیا امکان ایجاد خطر برای سرنشینان دارد؟
نکته مهمی در خصوص تبدیل خودروهای کارگاهی وجود دارد. حدود ۴۰۰ کارگاه تبدیل وجود دارد که توسط اتحادیه آدیت و ارزیابی شده و گواهی سلامت دارند. گواهی سلامت نشان دهنده میزان آموزش تکنسین‌ها و صلاحیت دانشی و فنی کارگاه در امر تبدیل است. از سوی در دو سال اخیر، قطعاتی که در صنعت سی ان جی تولید می‌شود، شماره سریال آن در یک سامانه ثبت می‌شود. به طور مثال اگر مخزنی را تولید و از خط خارج شد، بلافاصله سیستم شماره سریال این مخزن را در سامانه ثبت می‌کند.
این مساله سبب می‌شود که زمان تبدیل، شماره سریال قطعات به شماره شاسی خودرو ملحق خواهد شد. این خودرو یک خودرو استاندارد تلقی خواهد شد، به بیانی دیگر می‌توان گفت یک خودرو استاندارد است. اگر خودروی با ویژگی‌های مذکور به معاینه فنی مراجعه کند و شماره مخزن آن مغایر باشد، نشان از دستکاری و تغییر در مخزن دارد. اتحادیه بنیانگذار و پیشرو این موضوع بوده است. بنابراین نظارت کنترلی خوبی توسط سازمان استاندارد روی محصولات تولیدی وجود دارد. هم اینکه در سامانه قطعات تقلبی در بازار به دست مشتریان نخواهد رسید. بنابراین می‌توان اطمینان داشت که هر خودروی که در کارگاه‌های معتبر تبدیل شود، مطابق محصولی خواهد بود که از خودروسازان عرضه شده است.

* گاهی گفته می‌شود که گازسوز کردن خودرو سبب ایجاد ایراد فنی خواهد شد، نظر شما در این خصوص چیست؟
موضوع کارکرد خودرو است، کارکرد خودرو اگر خوب نباشد ایراد فنی بوده و اگر گازسوز شود ممکن است بیشتر خود را نشان دهد.
این مساله را به تبدیل کارگاهی ارتباطی ندارد. اگر ایرادی در خودرو وجود داشته باشد، در کارگاه‌ها توصیه به تعمیر آن می‌کنند. نباید مسائل این چنین را به چالشی برای صنعت تبدیل کرد، رفتارهای از این دست نشان از خیانت به صنعت و اقتصاد کشور دارد. گازسوز شدن خودروها در شرایط تحریمی فعلی، سبب صادرات بنزین خواهد شد و آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۴۸٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha