۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در گفتگو با بازار مطرح کرد

کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.

بازار؛ گروه خودرو: نوسانات نرخ ارز که طی ماه‌ های گذشته باعث افزایش قیمت اغلب کالاها شده، بازار لوازم یدکی خودرو را هم دچار آشفتگی کرده است؛ به طوری که اکنون مالکان خودروها توان خرید قطعات نو و اصلی را ندارند و اغلب برای رفع ایرادات خودرو خود به سراغ دست دوم و معیوب(استوک) فروشی‌ها می ‌روند که این مساله ممکن است به افزایش آلاینده ‌های وارده به هوا بی ‌افزاید. البته مشکلات به همین جا منتهی نمی شود و هزینه تعمیرات هم به شدت افزایش یافته است.
 از همین رو گاهی شاهد این هستیم مالکان از تعمیر قطعات خودروهایشان خودداری می‌کنند و سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. معضلی که این روزها با اجاره قطعات نو و حتی دست دوم و استوک برای اخذ معاینه فنی داغ‌تر شده است. در همین راستا به سراغ مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی رفتیم که گفت‌وگوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* این روزها که قیمت تعمیر و خرید قطعات خودرو همچون دیگر محصولات موجود در بازار با افزایش رو به رو شده، برخی ادعا می کنند که مالکان خودروهایی که توان پرداخت هزینه‌های تعویض قطعات معیوب را ندارند، در زمان مراجعه سالانه برای دریافت معاینه فنی به سمت اجاره قطعات و یا خرید لوازم یدکی دست دوم و استوک می‌روند، در این خصوص چه نظری دارید؟ آیا در بازار علاوه بر افزایش قیمت، با کمبود قطعات هم مواجه هستیم؟
چنین خبری صحت ندارد؛ چراکه هنوز در بازار لوازم یدکی به جایی نرسیده ‌ایم که که مالکان خودروها در نبود قطعات ناچار به اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند. بنابراین چنین موضوعی را با توجه به فعالیت صنفی در این بازار، قبول ندارم.

قطعات خودروها گران شده است و قدرت خرید مشتریان کاهش یافته است اما احتمال اینکه از قطعاتی اجاره ای استفاده شود به شدت پایین است، اما هنوز این معضل وجود دارد که مالکان خودروها برای تامین قطعات خود اقدام به خریداری قطعات دست ‌دوم یا استوک کنند

* باتوجه به اینکه قیمت قطعات به شدت افزایش یافته، قدرت خرید مشتریان نیز دچار کاهش شده است، پس اگر خودرو با مشکلی مواجه باشد زمان مراجعه به معاینه فنی، امکان استفاده از قطعات اجاره‌ای برای آن‌ها وجود دارد؟
قطعات خودروها گران شده است، قدرت خرید مشتریان نیز به دلیل تورم کاهش یافته است. اما احتمال اینکه از چنین قطعاتی استفاده کنند به شدت پایین است، اما  این مساله وجود دارد که مالکان خودروها برای تامین قطعات خود اقدام به خریداری قطعات دست‌دوم یا استوک کنند.
این دسته از مشتریان نیز اغلب مالکان خودروهای وارداتی هستند که تعداد آن‌ها به صورت محدود در کشور وجود داشته و تولید قطعات آن‌ها به دلایل مسائل اقتصادی، مقرون به صرفه نیست. لذا ناچار به استفاده از این قطعات خواهند شد. ازسوی ممکن هست که قیمت قطعاتی که به مشتریان عرضه می‌کنند بیشتر از قیمت حقیقی آن باشد. اما اینکه قطعات را حتی برای معاینه فنی اجاره کنند، به نظر می رسد از محالات باشد.

* برخی از تولیدکنندگان قطعات بیان می‌کنند که قطعه را تولید و عرضه بازار می‌کنیم، اما به دلیل نداشتن چشم انداز اقتصادی و نوسانات ارزی برخی از توزیع کنندگان در بازار اقدام به انبار کردن قطعات کرده و از فروش آن خودداری می‌کنند، به عنوان سخنگو اتحادیه لوازم یدکی بفرمایید که چنین موضوعی صحت دارد؟
بازار لوازم یدکی در همین شرایط دشوار هم کنترل می‌شود. از همین رو به عنوان فعال صنفی در این بازار باید اعلام کنم که اتحادیه به خوبی در حال نظارت بازار است، علاوه بر این هم بازرسان و هم اعضا بهترین تعامل و همکاری را دارند. بنابراین این احتمال بسیار کم است که چنین موضوعی رخ دهد و توزیع کننده جلوی فروش قطعات را بگیرد. علاوه بر این اغلب تولیدکنندگان در بازار تهران یا شهرستان حداقل ۵ نماینده دارد بنابراین موضوع احتکار قطعات از سوی توزیع کنندگان منتفی است.

اگر در بازار کمبود قطعه را مشاهده می‌کنید مربوط به خودروهایی است که در ایران تولید نشده و ساخت قطعات آن مقرون به صرفه نیست، بنابراین نیاز به واردات قطعات این خودروها وجود دارد و واردکنندگان برای تامین آن‌ها از مالکان سفارش گرفته تا آن‌ها را وارد کنند

* در مشاهده میدانی که از بازار لوازم یدکی داشتیم برخی از توزیع کنندگان نسبت به کاهش عرضه قطعات اظهار نگرانی می‌کردند، پس دلیل تاخیر در توزیع برخی از قطعات چیست؟
بر اساس آنچه که کمی قبل تر گفتم، دلیلی برای انبار کردن لوازم یدکی وجود ندارد، اگر کمبود قطعه وجود دارد همانطور که پیشتر اشاره کردم مربوط به خودروهای است که در ایران تولید نشده و ساخت قطعات آن مقرون به صرفه نیست. بنابراین نیاز به واردات قطعات این خودروها است، واردکنندگان نیز برای تامین این قطعات مجبور از مالکان سفارش گرفته تا آن‌ها را وارد کنند. این قطعات ممکن هست در کشورهای همسایه وجود داشته باشد. این مسائل سبب شده که اندکی کمبود در بازار وجود داشته باشد.

* بیشتر تولیدکنندگان و فعالان صنعت و بازار قطعات عنوان می‌کنند که قطعات برای خودروها در گمرک وجود دارد، به نظرتان اگر قطعات وارد شده ترخیص شوند، چه مقدار از مشکلات تولید خودرو و بازار لوازم یدکی مرتفع خواهد شد، این موضوع از نظر شما می‌تواند تاثیری در توزیع قطعات و حتی کاهش قیمت آن‌ها در بازار داشته باشد؟
در پاسخ به این سوال ابتدا یک تقاضا دارم، از رئیس گمرکات جمهوری اسلامی ایران درخواست دارم، قطعات یدکی که در گمرکات به هر دلیل انباشت شده را با اتخاذ تصمیمی هرچه سریع‌تر اقدام به ترخیص آن‌ها کنند. 
به طور حتم تسریع در ترخیص چنین قطعاتی دو نتیجه مهم برای بازار لوازم یدکی و حتی صنعت خودرو خواهد داشت. نخست، از کمبود قطعات در بازار کاسته خواهد شد. دوم، قیمت‌ ها به سرعت کاهش خواهد یافت. این موضوع را با توجه به اطلاع داشتن در خصوص قطعات یدکی در گمرکات مطرح کردم.

تسریع در ترخیص قطعات مانده در گمرک دو نتیجه مهم برای بازار لوازم یدکی و حتی صنعت خودرو خواهد داشت؛ نخست، از کمبود قطعات در بازار کاسته خواهد شد، دوم، قیمت‌ ها به سرعت کاهش خواهد یافت

* با این شرایط اگر گمرک نسبت به ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات موجود در بازار اقدام نکند بنظرتان در آینده نه چندان دور با چالش تامین قطعات و حتی معضل اجاره قطعه برای مسائلی همچون اخذ معاینه فنی روبه رو خواهیم شد؟
بله، چنین احتمالی وجود دارد و اگر گمرک نسبت به ترخیص قطعات زودتر اقدام نکند همانطور که اشاره کردید احتمال ایجاد چالش برای مالکان خودروها اعم از داخلی و وارداتی وجود دارد. متاسفانه باید بگویم که خود تحریمی اکنون بازار و صنعت را از تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران بیشتر با مشکل مواجه کرده است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که بیشترین میزان معضلات پیش روی صنعت خودرو و بازار ناشی از سیاست‌های نادرست مسئولان است.

کد خبر: ۴۸٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha