۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
 ناتوانی رییس جمهور در هماهنگی مردان اقتصادی محرز است/ روحانی خود را درگیر حل مشکلات نمی کند
عضو هئیت رئیسه مجلس در گفتگو با «بازار» :

ناتوانی رییس جمهور در هماهنگی مردان اقتصادی محرز است/ روحانی خود را درگیر حل مشکلات نمی کند

حاجی دلیگانی گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری به مسئولان دولتی نسبت به حل مشکلات مردم و کشور در ماههای پایانی دولت اما متاسفانه رئیس جمهور خود را درگیر این موضوع نکرده تا جایی که مجلس برای هماهنگی وزارت خانه با هدف رفع مشکلات اقتصادی کشور دست به کار شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: افزایش بی حد و حصر قیمت ها کالا و خدمات در بازار، رکود اقتصادی، آشفتگی بازار ارز و سکه، کاهش شدید ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، مجلس را بر آن داشت تا با دعوت از وزرای اقتصادی دولت و رئیس کل بانک مرکزی علت  بروز چنین پدیده ای را جویا و برای حل این مشکلات راهکاری ایجاد شود چرا که اکنون گرانی در بازار بیداد می کند و مردم در شرایط سخت معیشتی قرار دارند.
سبد کالاهای مصرفی خانوارها به علت افزایش شدید قیمت ها ته کشیده و خیلی ها به علت گرانی های سرسام آور توان خرید این کالاها را ندارند. به طور مثال؛ در چند روز اخیر نرخ گوشت قرمز (گوسفندی) ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و قیمت مرغ طی چند روز به ۲۷ هزار تومان رسیده است، برنج ایرانی هر کیلو ۳۰ هزار تومان و برنج خارجی که تا ۲ ماه پیش هر کیسه ۱۰ کیلویی ۸۰ هزار تومان بود اکنون به ۲۱۰ هزار تومان رسیده است، قیمت چای ۲ برابر شده، روغن جامد در بازار نایاب و نرخ ماکارانی در چند ماه اخیر ۳ برابر شده است این اقلام فقط بخشی از کالاهای اساسی پر مصرف خانوار است که قیمت آنها در بازار افزایش یافته است.  

چرا قیمت ها در بازار سر به فلک کشید
کارشناسان بروز چنین آشفتگی در بازار را ناشی از رشد قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی (ترجیحی) و تبدیل این نوع ارز به نیمایی، عدم نظارت و کنترل قیمت ها در بازار به همراه ایجاد تورم انتظاری عنوان می کنند که دولت نسبت به این مسائل کاملا بی توجه است.
هرچند کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد و مردم تحت هر شرایطی پای آرمانهای انقلاب ایستاده اند اما آنگونه که مشخص است بخش عمده بروز چنین مشکلاتی عدم مدیریت درست و ناتوانی مدیران اجرایی در حل مشکلات اقتصادی است.

تشکیل جلسه اضطراری مجلس با دولتمردان برای حل مشکلات اقتصادی کشور
در چنین شرایطی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز با دولتی ها درباره علت گرانی و آشفتگی بازار جلسه اضطراری تشکیل داد.  ضرورت اتخاذ سیاستگذاری مناسب پولی، مالی و تجاری به منظور مدیریت نرخ ارز و تامین ارز کالاهای اساسی تا پایان سال موضوع نشست مشترک ۵ عضو اقتصادی کابینه با رئیس و روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس بود که شب گذشته (یکشنبه ۲۷ مهرماه) محمدباقر قالیباف میزبان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی در تالار آینه مجلس شورای اسلامی شد.  
رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم مرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسئولان است که نگذاریم، فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه به وِیژه اقشار کم درآمد منتقل شود. باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویت دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس و یا حتی غیر ضروری تجدیدنظر کرد.
وی افزود: ما در همین وضعیت فعلی می توانیم با اتخاذ سیاستگذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم.

بی توجهی رئیس جمهور در هماهنگی بین وزارتخانها برای رسیدگی به مشکلات اقتصای و معیشت مردم
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره خروجی این نشست گفت: در این جلسه  مشخص شد که دولت در ماههای پایانی سال بازار را به حال خود رها کرده است. همچنین خروجی این جلسه نشان داد؛ شخص رئیس جمهور تاکنون نتوانسته است برای حل مشکلات اقتصادی کشور وزاری اقتصادی را مجاب کند تا با وحدت بین آنها مشکلات معیشت مردم و اقتصاد کشور با راهکارهای اصولی حل شود.  
حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه در جلسه دیروز رئیس مجلس با دولتی ها معلوم شد هماهنگی خاصی بین بانک مرکزی و وزرای اقتصادی دولت صورت نگرفته است، افزود: به طور مثال ارزی که باید برای نهادهای دامی و ... اختصاص داده می شد تا به گرانی گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز، لبنیات و ... منجر نشود، یا به موقع تخصیص داده نشده و یا واردات یا توزیع آن سر وقت انجام نشده است چرا که هماهنگی لازم بین دستگاهها نبوده و این ناکارآمدی و سهل انگاری باعث شده است تا قیمت این کالاها در بازار بشدت افزایش یابد.

کرونا بهانه رئیس جمهور در بروز مشکلات اقتصادی 
وی افزود: مجلس اکنون با دعوت از نمایندگان دولتی سعی کرده است تا هماهنگی بین وزارت خانه های دولت و بانک مرکزی ایجاد شود اما ز آنجایی که قوه مقننه نمی تواند جای دولت بنشیند و اقدامات اجرایی داشته باشد بنابراین تلاش می کند که حداقل هماهنگی های لازم بین دستگاههای دولتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ایجاد شود.
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس دولت متاسفانه به جای تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم کرونا را بهانه کرده است و خود را درگیر این مسائل نمی کند این در حالی است که وی به عنوان رئیس دولت باید بیش از هر کسی دغدغه معیشت مردم را داشته باشد و برای جلوگیری از رشد قیمت کالا و خدمات در بازار و علل آن اقدام عاجل کند.
حاجی دلیگانی افزود: مجلس با برگزاری جلسات فشرده با مدیران اجرایی و تذکر به آنها همچنین ایجاد راهکارهای لازم مانع از سقوط بازار سرمایه شد و این بازار را نجات داد.  همچنین تلاش می کند تا مشکل گرانی ارز نیز حل شود هر چند این اقدامات وظیفه دولت به عنوان قوه مجریه است.

ضرورت هم افزایی و هماهنگی دستگاهای مسئول در حوزه سیاست پولی و تجاری
 بنا به این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز و در جلسه با وزرای دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر ضرروت هم افزایی و هماهنگی دستگاه های مسئول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد. وی در این جلسه تاکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی به درستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرف کننده صورت گیرد. تولید بیش از آنکه به سوبسید نیاز داشته باشد، نیاز دارد که دستگاه‌های اجرایی پایشان را از گلوی تولید بردارند.
رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر نقش نظارتی مجلس، یادآور شد: به منظور پیگیری و نظارت بر جمع بندی های مطرح شده در این جلسه، کمیسیون های مجلس جلسات نظارتی خود را برگزار می‌کنند و این جلسه مشترک نیز هر ۱۰ روز یکبار برگزار می شود.

کد خبر: ۴۸٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      خداخودش بداد این ملت بدبخت برسه
    • علی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      با سلام این آرمانهایی که فرمودید مردم بر سر آنها هستند، من نمیدانم چه هستند، و میشه بفرمایید این گردنه چقدر ارتفاع و طول زمانی دارد.