۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
۴۰۰ راهنمای گردشگری در آذربایجان‌شرقی از زمان شیوع کرونا بیکار شده‌اند
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان‌شرقی:

۴۰۰ راهنمای گردشگری در آذربایجان‌شرقی از زمان شیوع کرونا بیکار شده‌اند

تبریز- رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعطیلی فعالیت راهنمایان گردشگری استان در پی شیوع کرونا، گفت: ۴۰۰ راهنمای گردشگری در استان از زمان شیوع این بیماری در کشور بیکار شده‌اند.

به گزارش بازار، محمد شهداد روز یکشنبه در گفت ‌و گویی با اشاره به وضعیت راهنمایان گردشگری استان در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: به غیر از مرداد و شهریور ماه که تعداد خیلی کمی از راهنمایان گردشگردی در خدمت مسافران داخلی بودند، بعد از آن اکثر فعالان این حوزه به خاطر تعطیلی تورهای گروهی و ماشینی و به ویژه تورهای خارجی، بیکار بوده و یا به سایر مشاغل خارج از حوزه گردشگری روی آورده‌اند.

وی با بیان این‌که فصل کاری راهنمایان گردشگری در آذربایجان شرقی، ۶ یا هفت ماه سال بوده و از اواخر اسفند با تورهای نوروزی شروع شده و در شهریور ماه با تورهای آخر شهریور تمام می‌شود، گفت: راهنمایان گردشگری استان نیز منتظر بودند که روند گردشگری از عید شروع شود، اما با شیوع کرونا، فعالیت‌های گردشگری نیز تعطیل شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اضافه کرد: با شیوع کرونا از اسفند ماه، مرزها بسته شد و تاکنون نیز همچنان روند ادامه دارد و فعالیت راهنمایان گردشگری نیز  به صفر رسیده است.

شهداد با انتقاد از نبود حمایت‌های لازم از صنف گردشگری و به ویژه راهنمایان گردشگری، اظهار کرد: تنها حمایت و برنامه‌ای که وزارت متبوع برای بخش گردشگری شامل آژانس‌ها، هتل و رستوران‌ها درنظر گرفت، تسهیلات ۶ الی ۱۶ میلیون تومانی با کارمزد پایین بود و از آنجایی که دریافت این تسهیلات نیز محدودیت‌ها و سختی‌هایی به همراه داشت، به همین جهت عده‌ انگشت شماری موفق به دریافت آن شده‌اند.

وی با بیان این‌که یک فرد بدون درآمد چگونه می‌تواند اقساط وام را پرداخت کند گفت: تنها تعداد اندکی از راهنمایان گردشگری استان از طریق آژانس‌ها بیمه شده‌اند و اکثر راهنمایان با سایر عناوین بیمه‌های خود را پرداخت می‌کنند که به جهت عدم تطبیق بیمه، بسیاری از راهنمایان گردشگری استان مشمول دریافت این تسهیلات نشدند.

شهداد خاطرنشان کرد: تامین ضامن، کم بودن مبلغ وام، شروع بلافاصله پرداخت اقساط، عدم تطبیق بیمه باعث شده تا تعداد کمی از کل راهنمایان گردشگری استان موفق به دریافت این تسهیلات شوند و حتی برخی افراد که مشمول دریافت وام بودند نیز عطایش را به لقایش بخشیدند.

وی با تاکید بر این‌که تربیت یک نیروی متخصص و مجرب به ویژه در بخش گردشگری و راهنمایی تور چند سال طول می‌کشد، افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری، این نیروهای مجرب به سایر مشاغل روی ‌آورده‌اند که بعدها بازگشت چنین نیروهایی به این حرفه بسیار هزینه‌بر خواهد بود و ای کاش متولیان امر توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

کد خبر: ۴۸٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha