۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
آمادگی کامل مجلس برای حل مشکلات معیشتی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد

آمادگی کامل مجلس برای حل مشکلات معیشتی

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل داریم تا هر آنچه از عهده مجلس برای حل مسائل معیشتی مردم بر می‌آید انجام دهیم.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی پس از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی افزود: به همین علت ریاست مجلس از مسئولان و وزرای اقتصادی دولت دعوت کرده است تا به همراه روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس این موضوع را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در این جلسه درباره نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر گفتگو خواهد شد تصریح کرد: موضوعات در این جلسه جمع بندی و انشاءالله در کمیسیون‌های اقتصادی پیگیری خواهد شد.

طغیانی افزود: مسئله نرخ ارز با توجه به اثری که روی قیمت تمام شده کالاها و خدمات تولیدی کشور دارد برای مردم به ویژه در وضعیتی که افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها را داریم خیلی مهم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مسائل اقتصادی کشور گرچه تحت تاثیر فشارهای خارجی است، اما باید راهکار آن را در داخل جستجو کنیم و ما در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل داریم تا هر آنچه از عهده مجلس برای حل مسائل معیشتی مردم بر می‌آید انجام دهیم.

طغیانی بااشاره به طرح‌های پیشنهادی دو ماه اخیر مجلس شورای اسلامی برای بازار ارز گفت: موضوع تسهیل‌هایی که مجلس می‌تواند برای صادرکنندگان اعمال کند یکی از این موارد است که با اختصاص تسهیل بیشتر برای واردات در مقابل صادرات و با استفاده از فهرستی که از نیازهای کشور در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود می‌توان رونق بیشتری در صادرات و واردات ایجاد کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از ظرفیت بازرگانان کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما اختیارات پارلمانی داریم که می‌توانیم از طریق مجلس و روابط پارلمانی به آزاد شدن منابع کشور و روابط مالی و بانکی کمک کند.

طغیانی گفت: این موارد و موارد دیگر در جلسه امشب جمع بندی خواهد شد و آنچه از عهده مجلس برآید آمادگی کامل داریم تا ان شاءالله کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی برای تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس مطرح است افزود: امسال ۲۵ قلم کالایی که مشمول واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود به ۵ قلم تقلیل پیدا کرده است.

طغیانی گفت: با این حال باز هم معتقدیم که این ۵ قلم هم آنطور که باید و شاید به هدف نزدیک نیست و برای نمونه می‌توان به خوراک دام اشاره کرد که اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، ولی قیمت تمام شده آن که مرغ و تخم مرغ باشد روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در این جا طرحی که مدنظر مجلس شورای اسلامی است این است که به جای آن که ارز را به قیمت ترجیحی در اختیار وارد کننده قرار دهیم آن را به مصرف کننده بدهیم.
اقای طغیانی گفت: یکی دو طرح در این زمینه در مجلس در حال بررسی است که امیدواریم به زودی جمع بندی و برای همیشه ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین تکلیف شود.

وی به فعالیت مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه برای آزادسازی برخی منابع در خارج از کشور و ارتباطات مالی اشاره کرد و افزود: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی ما به ویژه دیپلماسی پارلمانی در این حوزه برای اینکه منابع مالی بیشتری وارد کشور کنیم ظرفیت دارد و به ویژه درباره برخی کشورهای دوست و همسایه می‌توانیم اثرگذار باشیم و این یکی از اقداماتی است که مجلس در دست انجام دارد تا بتوانیم نرخ ارز را تثبیت کنیم.

طغیانی گفت: بخش‌هایی از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته، ولی هنوز بخش‌هایی از آن دچار مشکل است به ویژه از طرف کسانی که کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف داشتند و بازرگان حرفه‌ای نبودند، اما اخیرا سعی شده است از طریق سامانه‌های وزارت صمت و صدور کارت بازرگانی مشکل برطرف شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:، اما مسئله تسهیل و مشوق‌هایی که ما می‌توانیم برای این منظور در نظر بگیریم می‌تواند صادرکنندگان را با انگیزه بیشتری وادار به بازگرداندن ارز کند که مسئله هنوز جای کار دارد.

کد خبر: ۴۸٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha