۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
دلالان در کمین دسترنج زعفران‌کاران؛ شورای ملی زعفران توان نظارت ندارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دلالان در کمین دسترنج زعفران‌کاران؛ شورای ملی زعفران توان نظارت ندارد

تربت حیدریه- هم‌زمان با تعطیلات اخیر برخی از دلالان با دامن زدن به شایعه انسداد راه‌های ارتباطی و هم‌چنین تعطیلی مراکز خرید گل زعفران سعی کردند تا از این بازار برای خود گلی به قیمت پائین‌تر بچینند و لذا همین موضوع موجب اعتراض بسیاری از کشاورزان و درنهایت ورود دادستانی به این موضوع شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول زعفران در کشور حدود ۹۲ هزار هکتار آن در خراسان رضوی قرار دارد که تعداد ۱۳۰ هزار خانوار بهره‌بردار را به خود مشغول کرده است که ۱۰۹ هزار خانوار از این تعداد دارنده کمتر از یک هکتار سطح زیر کشت زعفران هستند.

هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند و به‌جرئت می‌توان گفت که این محصول در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانوارها بی‌نظیر است و برآورده می‌شود که ۶۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی از محل کشت و برداشت طلای سرخ امرارمعاش می‌کنند.

برداشت محصول زعفران در خراسان رضوی در حالی آغازشده که از آن‌سو نیز برخی افراد با تشویش اذهان عمومی و به‌ویژه کشاورزان سعی دارند تا ازگل‌های برداشت‌شده دامنی پرنقش‌ونگار از پول برای خود بدوزند.

ازآنجاکه مردم شهرستان‌های تربت و زاوه به‌عنوان مراکز اصلی کاشت و برداشت زعفران بنا بر اعتقاداتی که دارند از پاک کردن گل در روز وفات رسول مکرم اسلام خودداری کرده و فعالیت‌های تجاری خود را متوقف می‌کنند این موضوع موجب اخلال در بازار خریدوفروش گل شد و قیمت آن را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار بازار در تربت‌حیدریه که تا پیش از تعطیلات هر کیلو زعفران تا ۲۴۰ هزار تومان نیز به فروش رسید در طی چند روز گذشته با کاهش قیمت تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان کاهش داشت و حتی بسیاری از دلالان برای خریدهای پائین تر از این قیمت به انتظار نشسته بودند که به اهداف خود نرسیدند.

گفتنی است در همین حال نیز عده‌ای فرصت را مغتنم شمرده و با شایعه اینکه راه‌های ارتباطی به سایر شهرستان‌ها مسدود است و امکان خریداری و یا حمل گل وجود ندارد درصدد کاهش قیمت گل زعفران بودند که خوشبختانه توطئه آن‌ها نیز خنثی و با ورود نیروهای امنیتی و دادستانی از حقوق کشاورزان صیانت شد.

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود
در همین راستا محسن زنگنه نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه با حضور در حوزه انتخابیه خود و سرکشی از مراکز خرید گل زعفران بابیان اینکه عده‌ای سعی داشتند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اظهار کرد: شایعاتی ازجمله انسداد راه‌ها و هم‌چنین موضوع کرونا موجب کاهش قیمت گل در طی تعطیلات گذشته شد که خوشبختانه با مدیرت صورت گرفته باری دیگر قیمت‌ها به کانال اولیه بازگشت و حتی از رشد ۱۰۰ تومان نیز برخوردار شد.

وی با اشاره به این موضوع که برخی‌ها در فضای مجازی مدعی هستند ورود دادستانی موجب ایجاد رعب و وحشت در بین جامعه کشاورزان شده است ونمی توان در این فضا فعالیت داشت پاسخ داد: من باید اعلام کنم ورود دادستانی و دستگاه‌های امنیتی مبنی بر این بود که عده‌ای بر اساس شایعه‌سازی وانمود می‌کردند که جاده‌ها بسته است تا جو روانی ایجاد کرده تا به این بهانه گل زعفران را به قیمت‌های پائین از کشاورزان خریداری کنند.

زنگنه ادامه داد: در همین راستا دستگاه قضا به این موضوع ورود کرد تا با افرادی که معیشت کشاورزان را بازی گرفته بودند و سعی در بازار سازی داشتند با آن‌ها برخورد کند.

وی بابیان اینکه به‌طور حتم بعدازاین هم نظارت توسط دستگاه قضایی وجود دارد تا از حقوق کشاورز صیانت شود ادامه داد: این ورود در راستای صیانت از حقوق عامه در تمامی محصولات وجود دارد و تنها به زعفران منحصر نمی‌شود.

نظارت ضعیف
نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه بابیان اینکه چرا قیمت گل زعفران به زیر قیمت و کمتر از ۱۵۰ هزار تومان رسید پاسخ داد: واقعیت این است که امسال مقرر شد تا بخش خصوصی با همراهی شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان کف قیمتی تعیین کنند اما متأسفانه شورای ملی زعفران از سازوکارهای لازم برای نظارت بر اعضای خود برخوردار نیست.

زنگنه اظهار کرد: در این راستا ضروری است تا شورای ملی زعفران فرمول و مدل عملی بخش‌های مختلف در حوزه زعفران را ترسیم و ارائه کند.

حمایت از تولیدکنندگان
نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه بابیان اینکه در طی چند روز گذشته طی چندین نشست با دست‌اندرکاران این حوزه در خصوص حمایت از زعفران کاران برگزار و مصوبات قابل‌توجهی نیز به نتیجه رسید اذعان کرد: در همین راستا مقرر شد تا طی مدلی طراحی‌شده شامل خریدان عمده گل، شرکت‌های معین  زعفران، بازار بورس، صادرکنندگان و شرکت‌های عمده صادرکننده با حمایت‌های دولتی و دستگاه‌های نظراتی قیمت زعفران صیانت شود تا اجحافی در حق تولیدکننده نشود.

زنگنه بابیان اینکه در این مدل سعی کردیم خریداران گل را توسط شرکت‌های معین زعفران حمایت کنیم و آن‌ها به کمک خریدان گل بیایند و از آن‌طرف خریداران گل هم در قبال این حمایت سقف خرید گل را طی روزهای آینده افزایش دهند افزود: صادرکنندگان و مدیران انبار بورس هم با تمرکز خرید زعفران موردنیاز البته با نمادهای جدید(نماد زعفران سال جاری باز نشده است) مقرر شد تا در این طرح همراهی لازم را برای کمک به خریدوفروش محصول داشته باشند

وی بابیان اینکه خوشبختانه در این مدت بسیاری از گروه‌های جهادی و نیروهای بسیجی آمادگی خود را برای پاک کردن گل و کمک به برداشت زعفران در خراسان رضوی اعلام کردند ادامه داد: در این راستا ضروری است از همه این گروه‌ها به‌ویژه حوزه علمیه قم برای کمک به کشاورزان قدردانی کرد.

زنگنه با اشاره به این‌که کشاورزانی که ۱۰ الی ۲۰ کیلو گل‌دارند تقاضا داریم تا می‌توانند گل‌ها را خودشان پاک کنند افزود: ورود گل خام زعفران بیش‌ازحد به بازار قیمت را دچار نوسان و آن‌ها را متأسفانه متضرر می‌کند.

اعطای تسهیلات بدون محدودیت
نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه هم‌چنین با اشاره به اینکه در فضای مجازی چنین شایعه شده است که هزار میلیارد تومان تسهیلات برای زعفران کاران اختصاص‌یافته اما این پول جای دیگر هزینه شده است بیان کرد: واقعیت این است که هنوز پولی پرداخت‌نشده  است.

نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه  با اشاره به اینکه در فضای مجازی چنین شایعه شده است که هزار میلیارد تومان تسهیلات برای زعفران کاران اختصاص‌یافته اما این پول جای دیگر هزینه شده است بیان کرد: واقعیت این است که هنوز پولی پرداخت‌نشده  است

زنگنه بیان کرد: در همین راستا با پیگیری که معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی داشتند مقر شد تا بانک کشاورزی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و بانک توسعه اقتصاد نیز به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهند و لذا هیچ محدودیتی و منعی هم برای دریافت تسهیلات وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از این وام در اختیار انبارهای بورس و بازار گردان‌ها قرارمی گیرد که انشالله بازارهای سرمایه را مدیریت  و بازار گردانی کنند.

نماینده‌ مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه عنوان کرد: این مبالغ به‌صورت وام ۱۵ درصد است که به صادرکنندگان و فعالان حوزه زعفران اعطا می‌شود و در قبال تسهیلات فرد باید اسناد مثبته در راستای خرید گل یا خرید زعفران و یا بازار گردانی در بازار بورس ارائه کند.

وی بابیان اینکه بنا بر گفته بازرگانان زعفران ایرانی کیلویی ۱۵۰۰ دلار هم در بازار عرضه و صادر می‌شود یادآور شد: لذا اگر اتحاد لازم بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان، خریداران گل و پاک‌کنندگان و از این‌طرف نظارت و حمایت دولت باشد زعفران می‌تواند روزهای خوبی در پیش رو داشته باشد.

کد خبر: ۴۸٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha