۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
بروکراسی اداری باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان اصفهانی؛ غیررقابتی شدن محصولات تولیدی
در گفت و گو با بازار مطرح شد

بروکراسی اداری باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان اصفهانی؛ غیررقابتی شدن محصولات تولیدی

اصفهان- کارآفرین اصفهانی گفت: تولیدکننده هر روز با بخشنامه جدیدی روبرو می‌شود که او را محدود می کند، واسطه ها بدون ردپایی قوانین را دور می زنند و متاسفانه بروکراسی‌های دست و پاگیر نیز در این میان بر بار مشکلات می‌افزاید.

دریا قدرتی پور؛ بازار: یک دهه هفتادیِ موفق است که توانسته با اراده‌ای آهنین بر سکوی موفقیت بنشیند. از ۱۴ سالگی وارد بازار کار شد و اولین فعالیت هایش را در کارگاه کوچکی در کنار پدر آغاز کرد. بعد از انتخاب رشته تحصیلی برق، سرنوشت جور دیگری برایش رقم خورد و چالشی پیش پایش قرار گرفت که مسیرش را عوض کرد تا بتواند یک کارآفرین موفق شود. حالا خیلی وقت است که سرطان قافیه را به جوان موفق باخته و او در مبارزه نهایی، شکارچی فرصت ها شده است.

او از یک نیروی ساده کار در برج پلیمر شروع کرده و با تکیه بر تشویق های پدر، استعداد، توانمندی و تلاش مستمر خودش اکنون به عنوان مدیری حاذق در حال کار است. تجربیاتی که او را به قله های رفیع کارآفرینی رسانده است تا بتواند در عرصه صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و غیره موفق عمل کند و همچنین در سال ۹۵ به عنوان چهره ماندگار صنعت و عضو باشگاه نوابغ ایران هم شناخته شود.

او حالا یکی از کارشناسان مسکن به شمار می رود و همین باعث شده که او را برای یک گفت و گوی کوتاه انتخاب کنیم. امیر حیدری کسی است که در این روزها دستی بر آتش تولید و عرضه کالاهای ساختمانی دارد و از نزدیک مشکلات مربوط به ساخت و ساز مسکن را حس کرده است.

* شما یکی از دست اندرکاران بازار محصولات ساختمانی هستید، در ارتباط با اثرات منفی بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی بر ساخت و سازها و بازار ساخت مسکن توضیح دهید؟
به نظر من با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح و تاسیسات ساختمان رکود شدیدی همراه با ضعف در توان خرید مردم مشاهده می شود و گرانی های مکرر در بازار به شکل روزانه، خرید مسکن و ساخت و ساز را برای مردم سخت تر کرده است.

همین رکودها، بی ثباتی های روزانه، بلاتکلیفی و بی برنامه بودن اثرات منفی بازار و مسکن را نشان می دهد؛ به این سبب که اکثر مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید مجبور به اجاره نشینی شده اند و هر سال با افزایش اجاره‌ها فشار اقتصادی روی مردم بیشتر شده است.

*برخی از کارشناسان می گویند کاهش قدرت خرید در رابطه با مصالح ساختمانی باعث رکود ساخت و سازها شده و این بهانه ای است برای گران تر شدن مسکن، نظر شما در این زمینه چیست؟
کاملا درست است. همان طور که عرض کردم گرانی و تورم مسکن باعث رکود شدید شده و باید به این دقت داشت که هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم با ساخت و ساز و بازار مسکن رابطه نزدیک دارند.

*گرانی مصالح ساختمانی حباب است یا واقعیت؟
تمامی قیمت ها واقعی و بدون حباب در بازار دیده می شود، دلیل آن هم یک چیز است؛ بی ارزش شدن واحد پول کشور، به هر حال باید واقع بینانه به قیمت ها نگاه کرد.

غیررقابتی شدن محصولات تولیدی، افزایش شدید هزینه های تولید، مشکلات تهیه به موقع مواد اولیه و در نتیجه آشفتگی بازار ساختمان از جمله تهدیداتی است که فعالان این عرصه را تهدید می کند

*در ارتباط با مشکلات مربوط به دست اندرکاران مصالح ساختمانی هم در این بازار آشفته توضیح دهید.
در حال حاضر و همانطور که اشاره کردید در این بازار آشفته، مشکلات بسیار زیادی برای تولیدکنندگان مصالح و تاسیسات ساختمانی ایجاد شده که بخشی از آنها شامل تهیه مواد اولیه، افزایش بی رویه هزینه های تولید، بی ثباتی و بی برنامگی در فعالیت‌ها و شغل‌های ساختمانی است که در این چند سال اخیر حتی بحرانی تر از قبل هم شده است.

هم اکنون تهیه مواد اولیه برای اکثر تولیدکنندگان سخت شده است و آنها هیچ برنامه ریزی برای خرید، تولید و فروش ندارند. این در حالی است که هزینه های شدید تولید، صرفه اقتصادی تولید کننده را مورد هدف قرار داده است.

*با توجه به نوسان قیمت ارز در ماه‌های نخست سال شما با چه تهدیداتی در زمینه بالا رفتن قیمت ها روبرو بودید؟
غیررقابتی شدن محصولات تولیدی، افزایش شدید هزینه های تولید، مشکلات تهیه به موقع مواد اولیه و در نتیجه آشفتگی بازار ساختمان از جمله مواردی است که فعالان این عرصه را تهدید می کند. از بین رفتن قدرت خرید و ناتوانی در فروش شرکت ها از دیگر مواردی است که به ما ضربه زده است. از سویی دیگر ناتوانی فروش و قدرت پایین خرید مردم، اختلاف قیمت بین برندهای مختلف  را از بین برده و تولیدکنندگان با حداقل سود کار می کنند که در نتیجه این امر باعث متوقف شدن طرح های توسعه می شود و بدترین اتفاق یعنی از بین رفتن اشتغال را به دنبال دارد.

از طرفی افزایش هزینه‌های تولید هم باعث ایجاد اختلال در سرمایه و برنامه‌ریزی شده و با افزایش این هزینه‌ها هر روز شاهد تعدیل نیرو، تعطیل شدن خطوط تولید و بی انگیزگی قشر تولید کننده و کارآفرینان هستیم. گران شدن و نبود مواد اولیه همچنین باعث استرس، نارضایتی مشتری و افزایش مکرر قیمت و سوءاستفاده سودجویان و دلال های بازار می شود و این موضوع یکی از بزرگترین دلایل رکود و بی ثباتی قیمت مسکن در طولانی مدت است.

*آیا با شرایط فعلی به تثبیت قیمت ها در زمینه مصالح ساختمانی امیدوار باشیم و یا با توجه به نوسانات بازار ارز قطعا باید منتظر گرانی کالاهای غیرنفتی باشیم؟
از نظر من وضعیت ارز و گرانی در مسکن و قیمت پیش بینی نشده مصالح ساختمانی و بی‌ثباتی بازار مسکن، بسیار خطرناک‌تر و تهدید کننده تراز گرانی مصالح ساختمانی است و در این شرایط تولید کننده‌ها با آینده مبهمی روبرو هستند که نمی دانند چه چیزی در انتظارشان است.

هر روز تولید کننده با بخشنامه جدیدی روبرو می شود که او را محدود می کند و بالعکس، واسطه ها بدون ردپایی قوانین را دور می زنند و هیچ کس مانع آنان نمی شود، متاسفانه بروکراسی های دست و پاگیر دست تولید کننده را می بندد و او حتی برای گرفتن وامی جزئی با مشکلات زیادی روبرو می شود

*گرانی های مربوط به مصالح ساختمانی چه تاثیراتی بر روی اشتغالزایی در حیطه مسکن که بزرگترین بخش اشتغال به شمار می رود می‌گذارد؟
گرانی و رکود، باعث توقف پروژه‌ها می‌شود، همانطور که گفتم هزاران شغل با مسکن و ساخت و...رابطه دارد و با وجود تورم افسار گسیخته، اشتغال و اشتغالزایی ضربه بزرگی خواهد خورد؛ همه اطلاع داریم که در یک جامعه، اصلی‌ترین دلیل فساد، بیکاری جوانان است. به نظر بنده بسیاری از مشکلات اقتصادی با اشتغال زایی قابل تحمل تر می شود، اما متاسفانه در دوران کنونی عدم اشتغال، بیکاری یا شغل های کاذب باعث فساد اخلاقی و مالی شده است.

*راهکار برون رفت از این مشکلات چیست؟
معتقدم که برای برون رفت از این مساله ساماندهی بازار آشفته مسکن و حمایت از تولید کنندگان است. برای اشتغال زایی باید از کارآفرینان حمایت کرد تا بتوانند هرساله با افزایش نیروی انسانی تولید بیشتر و طرح های توسعه ای خود را به منصه ظهور بنشانند. دستگاه های دولتی مثل بیمه، دارایی، صنایع و غیره هر روز فشار های جدیدی را به کارآفرینان تحمیل می کنند.

هر روز تولید کننده با بخشنامه جدیدی روبرو می شود که او را محدود می کند و بالعکس، واسطه ها بدون ردپایی قوانین را دور می زنند و هیچ کس مانع آنان نمی شود. متاسفانه بروکراسی های دست و پاگیر دست تولیدکننده را می بندد و او حتی برای گرفتن وامی جزئی با مشکلات زیادی روبرو می شود.

گاهی کاغذبازی‌ها آنقدر زیاد می شود و زمان‌بر است که وامی که قرار بوده برای اشتغالزایی صرف شود دیگر به کار نمی آید. از سویی دیگر در زمینه بورس و سهمیه های تولید، تمامی فشارها بر دوش تولیدکننده است و سودجویان از این آب گل آلود ماهی می گیرند.

به نظر من آسیب پذیرترین قشر در دوران حاضر تولیدکننده و کارآفرینان هستند. هم اکنون این تولید کننده است که همواره زیر ذره بین است و همه فشارها روی کارآفرینان تلنبار شده است در حالیکه با حمایت از کارآفرینان می توان به سمت اشتغال زایی در جامعه حرکت کرد و نیروهای موفقی را پرورش داد که در نتیجه این امر باعث کم شدن فساد در جامعه و جلوگیری از فقر می شود.

کد خبر: ۴۸٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha