۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
اصفهان بهشت اشتغال غیربومی ها؛ فارغ التحصیلانی که بیکار ماندند
گزارش بازار؛

اصفهان بهشت اشتغال غیربومی ها؛ فارغ التحصیلانی که بیکار ماندند

اصفهان- اصفهان به عنوان یکی از استان های صنعتی کشور بهشت اشتغال افراد غیر بومی است به نحوی که می توان گفت بعد از تهران بیشترین مهاجرت افراد غیربومی برای اشتغال به این استان به خصوص دو شهر اصفهان و کاشان است.

هادی نجف زاده؛ بازار: در طول سالیان گذشته یکی از کلیدواژه های بسیار مهم داوطلبان انتخابات از شورای شهر گرفته تا نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری بحث اشتغال و کارآفرینی بوده است و این امر نشان می دهد که بحث اشتغال حتی در شعارهای انتخاباتی هم یک موضوع شیرین هم برای کاندیداها و هم برای مردم است.

اصفهان یکی از استان های صنعتی ایران است که مشارکت مردمان این استان در توسعه اقتصادی کشور برای هیچ دولتمرد و سیاستمداری پوشیده نیست؛ در این میان یکی از نکاتی که در طول چند سال اخیر رشدی فزاینده به خود گرفته است، کوچ نیروی کار به این استان به خصوص شهرهای اصفهان و کاشان از دیگر نقاط کشور و حتی اتباع بیگانه است.

در این میان با توجه به آمار منتشر شده رشد بیکاری نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی در این استان در چند سال اخیر نرخ افزایشی داشته و این در حالی است که افراد با تحصیلات زیر دیپلم و متقاضیان مشاغل کارگری به راحتی در بخش‌های مختلف صنعتی مشغول به کار شده‌اند که این امر از دلایل افزایش مهاجرت نیروهای غیر بومی به این استان تلقی می شود.

یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای پتانسیل های بالای صنعتی است، ابراز داشت: کارخانجات صنعتی در بخش فرش ماشینی به خصوص در منطقه کاشان که قطب تولید فرش ماشینی در ایران و دومین قطب تولید فرش ماشینی در جهان است برای استفاده در مشاغل بافت و کمک بافت و دیگر رسته های شغلی خود سعی می کنند از نیروهای کارگری و یا افراد توانا در این مشاغل استفاده کنند.

نیروهای دانشگاهی بعد از فارغ التحصیلی فاقد توانایی و مهارت برای کار بوده و اکثرا به دنبال مشاغل اداری هستند

فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت و در جست و جوی کار راحت
علیرضا نیک پندار با بیان اینکه متاسفانه نیروهای دانشگاهی بعد از فارغ التحصیلی فاقد توانایی و مهارت برای کار بوده و اکثرا به دنبال مشاغل اداری هستند، ابراز داشت: صاحبان واحدهای صنعتی به دنبال افزایش راندمان کاری و افزایش صرفه اقتصادی هستند و بر این اساس از نیروهایی استفاده می کنند که بتوانند نیازهای خود را در کارخانجات برآورده کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع در کل استان اصفهان و حتی کشور مصداق دارد که لزوم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار با بیان اینکه چون استان اصفهان به لحاظ کارخانجات و واحدهای صنعتی در همه حوزه‌های اقتصادی و صنعتی نسبت به دیگر استان‌های کشور جایگاه بهتری دارد، بیان داشت: می‌توان گفت استان اصفهان بعد از تهران بیشترین مهاجرپذیری نیروی کار را دارد که در استان نیز شهرستان‌های اصفهان و کاشان در صدر هستند.

استان اصفهان بعد از تهران بیشترین مهاجرپذیری نیروی کار را دارد که در استان نیز شهرستان‌های اصفهان و کاشان در صدر هستند

وی با اشاره به جمعیت جوان کشور و فارغ التحصیلی نسبت زیادی از آنها از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یادآور شد: این حجم از دانش آموختگان هم به نوعی تهدید هستند و هم فرصت و تهدیدهای این مهم باید با ارائه و انجام راهکارهای عملی مفید برطرف و برای فرصت‌ها هم چاره‌اندیشی شود تا به صورت مناسب بهره برداری شود.

افزایش درخواست اشتغال نیروهای غیربومی در کاشان
معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار از افزایش درخواست اشتغال نیروهای غیربومی در کاشان خبر داد و گفت: ورود و به کار گیری نیروهای غیر بومی در کاشان نسبت به سال قبل حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال قبل بیشتر افراد با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم برای کار و اشتغال به کاشان مهاجرت می کردند، ابراز داشت: در یکی دو سال اخیر نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی از سایر شهرها نیز برای کار به کاشان مهاجرت می کنند.

مسعود خاندایی با بیان اینکه حضور متقاضیان کار از دیگر شهرها در کاشان را به دلیل پتانسیل بالا و ظرفیت خوب شهرستان کاشان در صنعت و ایجاد اشتغال دانست و اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا خوشبختانه کارخانجات و واحدهای صنعتی کاشان با اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملیاتی تا حد زیادی توانستند از آسیب های شیوع این ویروس در امان بمانند و حتی بسیاری از واحدها طرح های توسعه خود را نیز عملیاتی کردند.

وی ایجاد اشتغال و حفظ امنیت شغلی را یک اصل دانست و ابراز داشت: در کارگروه‌های حمایتی دولت سعی می‌کنیم با حذف بروکراسی اداری، زمینه را برای اشتغال زایی بیشتر در کاشان فراهم کنیم.

توسعه کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی با تکیه بر ظرفیت شرکتهای دانش بنیان
نکته‌ای که باید مورد توجه مدیران و مسئولان قرار بگیرد این است که کارخانجات و واحدهای صنعتی با توجه به محصولات تولیدی بیشتر نیاز به نیروی کار ساده برای انجام کارهای خود دارند؛ یکی از ملزومات که برای کار و اشتغال نیروهای دانشگاهی باید مورد توجه مدیران و مسئولین قرار بگیرد توسعه کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی است که شرکت های دانش بنیان دانشگاهی می توانند برای این موضوع نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند.

خوشبختانه در چند سال گذشته و با حمایت‌های انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان به خوبی توانسته‌اند در دانشگاه‌های کشور رشد کنند و خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه دهند؛ یکی از مصادیق این خدمات را می‌توان در زمان شیوع کرونا و ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت‌های دانش بنیان جستجو کرد.

بسیاری از این شرکت‌ها را نیروهای جوان و خوش فکر دانشگاهی می‌چرخانند که علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه خودکفایی کشور را در زمینه بسیاری از محصولات با تکنولوژی بالا فراهم کرده است.

سهم زیادی از ارقام بیکاری  در کاشان مختص دانش آموختگان دانشگاهی است چرا که کارخانجات و واحدهای صنعتی منطقه کاشان که در زمینه نساجی و فرش فعالیت می‌کنند عمده نیروی کار خود را از بین افراد دیپلم و پایین تر از دیپلم انتخاب می کنند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هرچند منطقه کاشان در زمینه اشتغال فرصت های خوبی دارد اما سهم قشر تحصیل کرده در بازار کار این منطقه کم است و این افراد حتی برای اشتغال به شهرهای دیگر من جمله تهران مهاجرت می کنند.

سهم زیادی از ارقام بیکاری مختص دانش آموختگان دانشگاهی است چراکه کارخانجات و واحدهای صنعتی منطقه کاشان که در زمینه نساجی و فرش فعالیت می‌کنند عمده نیروی کار خود را از بین افراد دیپلم و پایین‌تر از دیپلم انتخاب می کنند

سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه نرخ بیکاری در آران و بیدگل قبل از شیوع کرونا حدود ۴ درصد و در کاشان حدود ۹ درصد بود، ابراز داشت: سهم زیادی از این ارقام بیکاری مختص به دانش آموختگان دانشگاهی است چرا که کارخانجات و واحدهای صنعتی منطقه کاشان که در زمینه نساجی و فرش فعالیت می‌کنند عمده نیروی کار خود را از بین افراد دیپلم و پایین‌تر از دیپلم انتخاب می کنند.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کاشان از میانگین کشوری ۱۰ درصد بیشتر است
وی با بیان اینکه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کاشان از میانگین کشوری حدود ۱۰ درصد بیشتر است، تصریح کرد: در کشور حدود ۲۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که این رقم در کاشان حدود ۳۲درصد است.

 بازار کار ایران در شرایط فعلی بیش از یک نیروی دانشگاهی نیاز به یک نیروی متخصص و توانمند دارد؛ تجربه ثابت کرده است حتی همان دانش آموختگان دانشگاهی نیز اگر در مواردی مهارت داشته باشند به راحتی در بازار کار جذب می شوند.

در شهرهایی مانند کاشان و اصفهان به دلیل اینکه کارخانجات و واحدهای صنعتی فراوانی در این مناطق وجود دارد بازار کار خوبی برای نیروهای کار ماهر و با تجربه و افرادی است که بیشتر خدمات کارگری را ارائه می دهند؛ این موضوع سبب شده که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی یا در حوزه‌های غیرمرتبط مشغول به کار شوند، یا رو به سوی کار آزاد بروند و یا به خارج از استان و حتی کشور مهاجرت کنند.

آنچه مهم است به نظر می‌رسد برای جذب این افراد به بازار کار باید توسعه آموزش های فنی‌وحرفه ای هم در قبل، حین و بعد از دانشگاه مورد توجه مدیران و مسئولان قرار گیرد؛ در کنار توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه‌ها هم می‌توانند با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و با تکیه به علم و توانایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه را برای تولید محصولات مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور فراهم کنند.

کد خبر: ۴۸٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha